На Херсонському суднобудівному заводі спущено на воду друге судно (з чотирьох) серії рефрижераторів, яке збудовано для норвезької компанії «Мутлібуст прожект». На урочистості прибув сам голова ради директорів компанії. Замовник задоволений: якість роботи відповідає заявленим вимогам. З такої нагоди гендиректор суднобудівного, депутат міської ради Василь Федін щиро подякував колективові й оголосив, що «знімає всі догани, котрі були винесені під гарячу руку в цей гарячий час, коли будувалося судно».

Справді, у заводчан гарячі часи. Адже після десятиріччя «затишку» в 2005-му, коли завод із державних рук перейшов до компанії «Євроресурс», почалося відродження підприємства з багатолітньою історією та традиціями. Нині, коли робота кипить на всіх дільницях, то перед будь-яким замовником заводчанам не доводиться опускати очей долу.

А уявіть, два роки тому, коли все навкруг стояло, як важко було переконати замовника, що він може розмістити будівництво саме в нас, розповідає Василь Федін.

Сьогодні на підприємстві прагнуть до європейських стандартів. Зарплата електрозварника сягає чотирьох доларів за годину. А таких спеціалістів на заводі цінують на вагу золота. Конче необхідні робітничі кадри зварники і складальники. Готові прийняти хоч зараз, але ж немає. Порозїжджалися люди по закордонних верфях.

Василь Федін каже, що хоч себе хвалити не прийнято, але зазначає, що за рейтингом у своїй галузі Херсонський суднобудівний посідає стабільно друге місце після миколаївського «Дамена».

Чи правда, що змагаєтеся з сусідами в розмірі зарплатні?

Ні, змагання бути не може, але зарплатня приблизно однакова. Підвищувати безпідставно, аби привабити кадри, не можемо. Адже якщо робити високу зарплату, треба підвищувати ціну на судна. А підвищувати її можна лише тоді, коли будуть висока якість і гарантія. Ось нині обговорили з норвежцями наступні замовлення, і вже вартість їх буде вища. А відтак і зарплата виросте, усі хочуть підвищення, і я теж не виняток, посміхається гендиректор. Але ж протягай ніжки по одежині.

Завод бере багато замовлень на ремонт, але основним напрямом ви визначили суднобудування. Як скоро перейдете на повнокомплектне суднобудування?

Уже в кінці квітня розпочнемо будівництво такого судна для Російської Федерації. Портфель замовлень заповнений до кінця року. Нинішнього року судноремонт становитиме 30 відсотків у загальному обсязі виробництва.

Обєми виробництва, до речі, за останній рік істотно підвищилися, зросли і показники продажу виробленої продукції. Нині, за даними Міністерства промислової політики, приріст обємів виробництва продукції у галузі забезпечують саме «Дамен» та ХСЗ. Цього року обєм виробництва планується на рівні 200 мільйонів гривень.

Виробничі потужності дають змогу зводити на херсонських верфях танкери, суховантажі, контейнеровози, криголами, бурові та арктичні постачальні судна.. Ось і новий рефрижератор обслуговуватиме бурові платформи на морському шельфі. У його трюмах буде створено температурний режим, що коливатиметься від плюсової до мінусової температури залежно від потреб. Унікальність його в тому, що вантажі можуть оброблятися за різнотемпературних режимів. Воно постачатиме нафтовикам будівельні матеріали, питну воду, паливо, інші вантажі. Унікальність судна полягає в його можливості виконувати операції під час руху нафтової платформи. Це вже друге судно, замовлене херсонським суднобудівникам норвезькою компанією, торік на воду було спущено рефрижератор, який став початком переходу суднобудівного підприємства до спорудження повнокомплектних суден...

Василю Вікторовичу, на сайті заводу постійно «висять» оголошення про прийом на роботу. Як вирішуєте кадрове питання?

Звісно, люди переважно поїхали за кордон, бо там зарплата більша. Але ж кордони не закриєш, треба тут шукати шляхи. У нас уже середня зарплата на рівні 1700 грн. Будемо готувати кадри у ліцеї, колишньому ПТУ, який підпадає тепер під егіду служби зайнятості.

А ще Василь Федін вірить в допомогу журналістів.

Раніше я не міг повірити, що про суднозавод ніхто нічого не знає. Дивувався: як, ми підписали важливий контракт, а люди в місті нічого не чули, не знають. Тепер навпаки, стрічають, вітають, кажуть: чули, читали, бачили по телевізору, знаємо про ваші успіхи.

Портфель замовлень Херсонського суднобудівного заповнений до кінця року. За пятирічку тут планують виготовляти щорічно по 10—12 повнокомплектних суден. Запорука тому традиційно висока якість і надійність суден під час їх експлуатації.

Херсон.

На знімку: новому судну сім футів під кілем...

Фото автора.