15 листопада 2001 року Верховна Рада України прийняла перший на теренах СНД Закон «Про попередження насильства в сім’ї», чим визнала і наявність цього явища в суспільстві, і готовність протистояти йому. Але робота правоохоронних органів з попередження насильства в сім’ї, соціальних служб, неурядових організацій, науковців виявила необхідність вдосконалення закону. Тому 14 листопада 2006 року у Верховній Раді України зареєстровано законопроект № 2539 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо вдосконалення законодавства України щодо протидії насильству в сім’ї)», внесений народними депутатами різних фракцій, який передбачає зміни до Кодексу України про адміністративні порушення та Закону України «Про попередження насильства в сім’ї». 22 лютого 2007 року Верховна Рада України прийняла його в першому читанні. Під час підготовки законопроекту до другого читання точилися гарячі дискусії стосовно пропонованих змін, виникли додаткові питання, що є свідченням актуальності запропонованих змін та необхідності вдосконалення законодавства у сфері протидії насильству в сім’ї.
Одним з напрямів розвитку цивілізованої правової держави є захист та забезпечення прав людини і громадянина. Насильство в сім’ї є одним з проявів порушення прав і законних інтересів людини та громадянина. В 2001-му Верховною Радою України було прийнято Закон України «Про попередження насильства в сім’ї» та Закон України «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо встановлення відповідальності за вчинення насильства в сім’ї або невиконання захисного припису». Про гострість проблеми насильства в сім’ї свідчить і державна статистика, і дані громадських організацій. Так, за даними МВС України за 2006 рік, на профілактичному обліку перебувало 85 744 особи, які вчинили насильство в сім’ї. У 2006 році взято на облік майже 65 тисяч осіб. З яких за фізичне насильство — 30 тисяч осіб, психологічне — близько 17 тисяч осіб, економічне — майже 2 тисячі осіб. Винесено: попереджень — 66 тисяч, захисних приписів — близько 5 тисяч. Водночас у 2006-му майже на 20 відсотків зменшилася кількість умисних убивств та тяжких ушкоджень, скоєних у сім’ї, і їх питома вага зменшилася з 21 відсотка до 17. Фізичне та психологічне насильство є найпоширенішими видами насильства, на які припадає 95 відсотків випадків.
Проект закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо вдосконалення законодавства України щодо протидії насильству в сім’ї)» містить зміни, більшість з яких назріла вже давно: це й відмова від такої санкції, як штраф, яка наказує не тільки насильника, а й всю родину (стаття 173-2 Кодексу України про адміністративні порушення); вилучення статті 11 «Офіційне попередження про неприпустимість віктимної поведінки щодо насильства в сім’ї» із Закону України «Про попередження насильства в сім’ї»; введення адміністративного арешту як санкції припинення насильства. Так, накладанням санкції у вигляді адміністративного арешту відбувається вилучення насильника з сім’ї, а не жертви. Отож не жертва вилучається з сім’ї, а правопорушник.
Що стосується систематичної віктимної поведінки в сім’ї (три і більше разів), про яку йдеться в статті 11, при з’ясуванні ситуації насильства в сім’ї, якщо жертва насильства в сім’ї обвинувачується у віктимному поводженні, слід визначати, наскільки ймовірна вона схильна до провокуючих насильство дій. На місці виникнення спалаху насильства працівникові міліції важко зробити висновок про свідому, активно-провокуючу віктимну поведінку. Кваліфікований висновок про наявність у жертви насильства активно-провокуючої віктимної поведінки може бути зроблений лише фахівцем-психологом, що на практиці фактично неможливо. Тому термін «віктимна поведінка» та статтю 11 пропонується виключити із Закону України «Про попередження насильства в сім’ї».
Вважаємо, що прийняття запропонованих законопроектом змін до статей 262 (
«Органи (посадові особи), правомочні здійснювати адміністративне затримання»), 263 («Строки адміністративного затримання») Кодексу України про адміністративні правопорушення (включення таких видів адміністративних правопорушень, як «вчинення насильства в сім’ї або невиконання захисного припису» до переліку підстав адміністративного затримання), позитивно вплине на стан профілактики правопорушень, що вчиняються в сімейному середовищі, сприятиме створенню дієвого механізму забезпечення правових гарантій з охорони прав і законних інтересів членів сім’ї, стосовно яких здійснюються заходи з попередження насильства в сім’ї.Є в законопроекті й певні правові новели. Головна
—спроба включити в систему попередження насильства в сім’ї не тільки потерпілих осіб, а й осіб, які вчинили насильство в сім’ї. Для цього вводяться поняття «корекційні програми», «корекційна робота» та описується їх зміст. Так, «корекційна робота» визначається як робота з особою, яка вчинила насильство в сім’ї, з метою зміни поведінки та формування ненасильницької моделі поведінки. «Корекційна програма» — це програма, спрямована на формування цінностей та ненасильницької моделі поведінки в сім’ї особи, яка вчинила насильство в сім’ї.В Україні є декілька спеціалізованих установ для жертв насильства в сім
’ї, якими є кризові центри та центри медико-соціальної реабілітації. Серед них створені 2005—2006 років перші шість притулків для жертв насильства в сім’ї, 18 кризових центрів, 24 центри соціально-психологічної допомоги, а також служби медико-соціальної реабілітації. Але в них проводиться робота виключно з особами, які постраждали від насильства в сім’ї. І немає жодної установи, де проводилася б робота з особою, яка вчинила насильство в сім’ї з метою зміни її поведінки та формування ненасильницької моделі поведінки.Для здійснення корекційних програм пропонується переорієнтувати роботу кризових центрів з роботи лише з потерпілими від насильства в сім
’ї на роботу з сім’ями загалом та з особами, які вчиняють насильство в сім’ї, що також відображено в запропонованому законопроекті. Відповідальність за здійснення цієї роботи покладається на Міністерство України у справах сім’ї, молоді та спорту та його структурні підрозділи на місцях, які визнані уповноваженими органами державної влади у сфері попередження насильства в сім’ї.Дискусійною може стати введена в законопроекті додаткова санкція для осіб, які вчиняють насильство в сім
’ї, така як зобов’язання проходження курсу лікування від алкоголізму (статті 24 та 32 Кодексу України про адміністративні порушення). Але законодавці пішли на такий крок, оскільки в абсолютній більшості випадків насильство здійснюється в стані алкогольного сп’яніння. Про необхідність врегулювання цієї проблеми свідчать зустрічі і робота з потерпілими від насильства в сім’ї, які проводять соціальні працівники. А також і дані органів внутрішніх справ, і численні телефонні дзвінки, які консультанти центру «Ла Страда-Україна» отримують на загальнонаціональну «гарячу лінію» з попередження насильства (8-800-500-33-50), яка є безоплатною для телефонуючих з усієї території України. До речі, за рік роботи «гарячої лінії» на неї надійшло близько 700 звернень з питань насильства в сім’ї, насильства над дітьми, з проблем алкогольно- та наркозалежних громадян, які скоюють насильство в сім’ї, а також інших питань.10 березня, перед підготовкою законопроекту про внесення змін до Закону України
«Про попередження насильства в сім’ї» відбулися робочі зустрічі та дискусії на Чернігівській землі, в центрі медико-психологічної реабілітації для жертв насильства в сім’ї, в центрі соціально-психологічної допомоги, який відкрито в 2006 році обласною державною адміністрацією спільно з громадськими організаціями. Під час зустрічей обговорювалися питання складнощів у впровадженні в життя Закону України «Про попередження насильства в сім’ї», проблеми в наданні допомоги таким сім’ям.Порушували питання про актуальність внесення змін до Закону України
«Про психіатричну допомогу», особливо в частині обов’язкового лікування від алкогольної та наркотичної залежності осіб, які скоюють насильство в сім’ї, необхідності законодавчого врегулювання цього питання.А також розглядали питання необхідності фінансування процесу створення притулків для потерпілих від домашнього насильства, а також інших осіб, які перебувають у кризовому стані (або опинилися в складних життєвих ситуаціях) з державного бюджету України шляхом виділення цільових субвенцій з державного бюджету на створення таких установ. Після процесу створення та організації роботи такі установи мають передаватися на утримання місцевих бюджетів.
У центрі медико-психологічної допомоги жертвам насильства в сім
’ї відбулася зустріч із відвідувачкою центру, яка є жертвою домашнього насильства. Від свого імені, імені інших жінок, які потерпають від насильства в сім’ї, вона передала пропозиції для врахування у подальшій законотворчій роботі. Серед них є такі: «Є абсурдною необхідність триразового звернення до органів внутрішніх справ, перед тим як кривдника буде заарештовано, оскільки летальним може бути будь-який випадок; міліція не бажає виїжджати на сімейні конфлікти, навіть якщо чоловік та жінка не перебувають у шлюбі, є розлученими, але проживають в одній квартирі; недоцільною є відміна примусового лікування від алкоголізму та наркозалежності; необхідно вирішувати проблему обов’язкового працевлаштування усіх осіб, які скоюють насильства в сім’ї, але не працюють; потрібно позбавляти права насильників на житло за асоціальну поведінку». Схожі пропозиції надходять і у зверненнях громадян, що свідчить про те, що за всієї складності вирішення цих питань потрібно шукати шляхи їх законодавчого врегулювання.З
’ясувалося, що відповідно до Типового положення про центри соціально-психологічної допомоги, яке затверджене постановою Кабінету Міністрів України, в таких центрах може надаватися допомога лише особам у віці до 35 років, що суперечить Закону України «Про попередження насильства в сім’ї», Конституції України, принципам захисту прав людини. Отже, вдосконалення потребує не лише Закон «Про попередження насильства в сім’ї», а й ціла низка інших законів та нормативно-правових документів.Запропонованих змін чекає суспільство, працівники соціальних служб, громадських організацій, правоохоронних органів для більш ефективного попередження насильства в сім
’ї, якісного реагування органів внутрішніх справ на цей вид правопорушення, організацій допомоги та реабілітації потерпілих.