Володимир Деркач людина рідкісної професії: ось уже 23 роки він працює настроювачем органа в Донецькій облфілармонії. Свою спеціальність він визначає як симбіоз «технаря» і музиканта.

В основі майстерності повинна лежати передусім музична освіта та наявність музичного слуху, переконаний В. Деркач. Не кожен настроювач може стати добрим музикантом і не кожен музикант добрим настроювачем. Я інженер-механік і піаніст. Тут треба розумітися на техніці.

Відмінність між настроюванням органа та фортепіано специфіка звуку. У фортепіано коливання затухаючі, в органа з постійною амплітудою. Плюс величезний діапазон звучання. Вузів, де готують настроювачів органів, у нас немає. Тому Володимир Деркач уже давно думає про те, кому передасть свою майстерність.

Завдання органного майстра підтримувати інструмент у робочому стані, пояснює настроювач. Щотижня чищу труби пилососом а всього там 3840 труб. За одну таку чистку два-три рази доводиться витрушувати пилосос. Отаке у нас повітря.

Про майстерність Володимира Деркача ходять легенди. Втім, історія про те, як сім років тому напередодні відповідального концерту в органі вийшов з ладу один мануал і як настроювачу вдалося виправити ситуацію вже під час виступу, цілком достовірна. «Мабуть, глядачі мене помітили всередині інструмента!» — згадує Володимир Євгенович.

Орган у концертному залі облфілармонії справжня реліквія. «Навіть іноземці, які ходять на наші концерти, знають, що цей орган із найстаріших в Україні, каже директор філармонії Валерій Гуль. Він, звичайно, у робочому стані, але востаннє його ремонтували тридцять років тому. І якщо отак нещадно експлуатувати інструмент, як нині, і нічого не робити, то ми його втратимо». Тому облрада виділила 1,2 мільйона на ремонт інструмента. Наступного року проведуть реставрацію.

Орган збудовано фірмою «Валькер» 1839 року і спершу встановлено в церкві Петра і Павла в Петербурзі. Запевняють, що саме на цьому інструменті грав Петро Чайковський. У 1938 році орган перевезли до Москви, до концертного залу імені Чайковського. Під час перевезення інструмент пошкодили. Та він і не відповідав акустичним даним залу. Через 20 років німецькі фахівці реставрували і реконструювали орган. Після чого інструмент встановили в Донецьку. За ці роки на ньому грали виконавці з усієї Європи. Це один із найбільших концертних органів у СНД.

«Перевага цього органа в тому, що він встановлений у концертному залі. А значить, тут може виходити симфонічний оркестр. Не всі зали органної та камерної музики це дозволяють. У нас таке можливо, і головний диригент симфонічного оркестру філармонії Олександр Долинський постійно включає до програми твори для органа з оркестром», — розповіла органістка, професор Донецької державної консерваторії Наталія Чеснокова.