ВІд ведуЧого. Міністр Станіслав Ніколаєнко вважає, що варто в початковій школі встановити динамічні парти. Нехай, мовляв, двоє-троє із 30 учнів по черзі працюють стоячи.

Нове добре забуте старе. Першопрохідцями навчання за конторками (саме так назвали парти для занять стоячи) ще у вересні 1988-го стали першокласники столичної школи № 178. Їхніми послідовниками були педагоги Озернянської ЗОШ, що в Білоцерківському районі Київської області. Про досвід школи розповідає її директор Юрій ОнопрІЄнко.

Сидячий спосіб життя не кращий для нормальної діяльності кровоносної системи. Але й робота на ногах не на користь. Тож яку з двох зол вибрати? Ці непрості роздуми й спонукали нас до створення динамічних парт, за якими можна навчатися і стоячи, і сидячи.

Першокласники школи в листопаді 1989 року пересіли із звичайної за двомісну парту. Шестирічні школярі за 15 — 20 секунд з одного положення переводять її в інше і навпаки. Звичайно, перший урок вони починають сидячи. А загалом за тиждень час роботи стоячи становить третину чи чверть занять.

Група науковців (керівник завідувачка відділу комплексних наукових досліджень, доктор медичних наук Є. Вайнруб) з Київського НДІ загальної і комунальної гігієни імені Марзєєва, позитивно оцінили 18-річний експеримент озернянців. Вони вели спостереження за учнями, які навчалися за динамічними партами, та тими, хто сидів за звичайними протягом 1989 — 1992 років. Ось деякі з них.

«За функціональними показниками стану здоровя дітей виявлено сприятливі зміни в учнів, які навчалися за динамічними партами. У них якісні показники працездатності в перші й останні дні тижня першої і особливо четвертої чвертей були кращі, ніж у ровесників.

Цьому сприяє не лише розкутість рухів, а й постійне подразнення нервових рецепторів стопи. Адже дитина час від часу топчеться у шкарпетках на килимкові з еластичними шипами і тим самим масажує центри, що впливають на функції та системи всього організму... Це є локальною процедурою, що запобігає плоскостопості або лікує її.

Загальна кількість порушень стану опорно-рухового апарату в експериментальних класах знизилася на 17,62 відсотка, а в контрольному зросла на 6,67 відсотка.

На основі проведених фізіологічних досліджень режим динамічної пози рекомендується для організації навчального процесу в початкових класах ЗОШ».

Педпрацівники контролювали та аналізували навчальну діяльність і поведінку школярів до 2002 року (часу закінчення школи трьома випусками учнів, які були залучені до експерименту першими). Висновки: учні, які навчалися в експериментальних класах (1 — 4), порівняно з контрольними, мали вищий якісний показник у навчанні.

Серед випускників, які першими починали навчання за динамічними партами, нині є і медики, і вчителі, які пропагують режим динамічної пози.

Є. Вайнруб, директори шкіл № 178 м. Києва Л. Полікша, Озернянської Ю. Онопрієнко у статті «Досвід навчання дітей у положенні «сидячи стоячи» (журнал «Початкова школа», 1991 р., № 8) переконливо розповіли про переваги динамічної парти над конторкою. Але... Вартість конторки відсотків на 30 менша від звичайної парти, а динамічної парти на 15 відсотків вища.

Песимізм і несприйняття новаторських змін багатьох кабінетних бюрократів не сприяли поширенню нашого досвіду.

Може, за підтримки МОНУ крига скресне...