Про наукову діяльність АПН України в 2006 році та завдання на 2007 рік йшлося на загальних зборах Академії педагогічних наук. Друкуємо тези доповіді, з якою виступив президент АПН Василь Кремень (на знімку).

Минулий рік для Академії був часом напруженої і загалом плідної праці. Істотно поліпшилося фінансування нашої діяльності: торік з державного бюджету Академія отримала майже 48 мільйонів гривень, що на 14,5 мільйона більше, ніж у 2005-му. Кошти використано на капітальний ремонт гуртожитків, підвищення посадових окладів науковців, збільшення видатків на підготовку керівних, наукових і науково-педагогічних кадрів тощо. Створено Інститут професійно-технічної освіти. В Інституті педагогіки зявився відповідний підрозділ з двома лабораторіями. В Інституті спеціальної педагогіки відкрито лабораторію жестової мови.

Учені АПН України виконували 241 науково-дослідну роботу за 40 науковими напрямами з різних проблем педагогічної і психологічної теорії й освітньої практики. Серед них 50 тем завершено в звітному році.

За дорученнями Верховної Ради відповідними підрозділами підготовлено пропозиції до чотирьох проектів законів, матеріали до засідань галузевого Комітету Верховної Ради, днів уряду тощо.

Сьогодні в АПН 51 дійсний член, 92 члени-кореспонденти, 30 іноземних членів і 8 почесних академіків. Загальна чисельність науковців становить понад 1500 осіб, у тому числі 912 штатних співробітників, що значно більше, ніж у 2005 році. На жаль, слід констатувати, що середній вік наукових співробітників високий: у докторів наук — 59 років, у кандидатів наук — 49; більшість керівників установ пенсійного віку.

Одне з головних завдань активізувати роботу аспірантури і докторантури, наблизитись до основних засад Болонського процесу не лише за організацією навчання, а й за ефективністю. Для цього необхідно більше уваги приділити пошуку талановитої молоді, зарахуванню до аспірантури творчо працюючих педагогів, випускників, які виявили свій науковий потенціал ще на студентській лаві.

У спеціалізованих радах підвідомчих установ у 2006 році захищено 23 докторські та 188 кандидатських дисертацій; одна дисертація отримала негативну оцінку. Аналіз дисертаційних досліджень свідчить про нерівномірність розподілу тематики за науковими напрямами.

Слід знайти оптимальне співвідношення між фундаментальними і прикладними дослідженнями. На нашу думку, цьому сприятиме запровадження програмно-цільового методу планування досліджень. Наукові інтереси слід підкорити нагальним потребам української освіти, реалізувати науковий потенціал відповідно до запитів освітньої теорії і практики, спрямувати зусилля на розвязання освітянських проблем, а не власних амбіційних планів. Нарешті, треба позбутися тематики, яка, можливо, й актуальна для інших галузей, але не належить до психолого-педагогічної проблематики, виходить за межі її наукової предметності.

Відповідно до чинного законодавства запити на фундаментальні дослідження проходитимуть експертизу НАН України. Торік перший такий іспит науковці АПН України витримали: практично всі наші теми затверджені Експертною радою НАНУ.

Як відомо, важливою складовою будь-якого дослідження є впровадження одержаних результатів у практику. Не можна зводити цей складний процес лише до видання монографій, підручників чи методичних посібників. Цього року Академія вперше одержала кошти на друкування наукової продукції і ними треба розпорядитися максимально ефективно, щоб довести до педагогів, управлінців, громадськості результати досліджень. Фактично для багатьох науковців настає момент істини, коли результат багаторічної наукової праці може стати затребуваним, або навпаки потрапити в шухляду.

2007-го Академія відзначає 15-річчя від дня заснування. Ця подія зобовязує вдумливо і самокритично проаналізувати наші здобутки і проблеми, визначити перспективи. Президія прийняла план заходів з відзначення цієї дати протягом року.

Фото Елеонори ЗОЛОТАРЬОВОЇ.