Про наукову діяльність АПН України в 2006 році та завдання на 2007 рік йшлося на загальних зборах Академії педагогічних наук. Друкуємо тези доповіді, з якою виступив президент АПН Василь Кремень (на знімку).
—
Минулий рік для Академії був часом напруженої і загалом плідної праці. Істотно поліпшилося фінансування нашої діяльності: торік з державного бюджету Академія отримала майже 48 мільйонів гривень, що на 14,5 мільйона більше, ніж у 2005-му. Кошти використано на капітальний ремонт гуртожитків, підвищення посадових окладів науковців, збільшення видатків на підготовку керівних, наукових і науково-педагогічних кадрів тощо. Створено Інститут професійно-технічної освіти. В Інституті педагогіки з’явився відповідний підрозділ з двома лабораторіями. В Інституті спеціальної педагогіки відкрито лабораторію жестової мови.Учені АПН України виконували 241 науково-дослідну роботу за 40 науковими напрямами з різних проблем педагогічної і психологічної теорії й освітньої практики. Серед них 50 тем завершено в звітному році.
За дорученнями Верховної Ради відповідними підрозділами підготовлено пропозиції до чотирьох проектів законів, матеріали до засідань галузевого Комітету Верховної Ради, днів уряду тощо.
Сьогодні в АПН 51 дійсний член, 92 члени-кореспонденти, 30 іноземних членів і 8 почесних академіків. Загальна чисельність науковців становить понад 1500 осіб, у тому числі 912 штатних співробітників, що значно більше, ніж у 2005 році. На жаль, слід констатувати, що середній вік наукових співробітників високий: у докторів наук
— 59 років, у кандидатів наук — 49; більшість керівників установ — пенсійного віку.Одне з головних завдань
— активізувати роботу аспірантури і докторантури, наблизитись до основних засад Болонського процесу не лише за організацією навчання, а й за ефективністю. Для цього необхідно більше уваги приділити пошуку талановитої молоді, зарахуванню до аспірантури творчо працюючих педагогів, випускників, які виявили свій науковий потенціал ще на студентській лаві.У спеціалізованих радах підвідомчих установ у 2006 році захищено 23 докторські та 188 кандидатських дисертацій; одна дисертація отримала негативну оцінку. Аналіз дисертаційних досліджень свідчить про нерівномірність розподілу тематики за науковими напрямами.
Слід знайти оптимальне співвідношення між фундаментальними і прикладними дослідженнями. На нашу думку, цьому сприятиме запровадження програмно-цільового методу планування досліджень. Наукові інтереси слід підкорити нагальним потребам української освіти, реалізувати науковий потенціал відповідно до запитів освітньої теорії і практики, спрямувати зусилля на розв
’язання освітянських проблем, а не власних амбіційних планів. Нарешті, треба позбутися тематики, яка, можливо, й актуальна для інших галузей, але не належить до психолого-педагогічної проблематики, виходить за межі її наукової предметності.Відповідно до чинного законодавства запити на фундаментальні дослідження проходитимуть експертизу НАН України. Торік перший такий іспит науковці АПН України витримали: практично всі наші теми затверджені Експертною радою НАНУ.
Як відомо, важливою складовою будь-якого дослідження є впровадження одержаних результатів у практику. Не можна зводити цей складний процес лише до видання монографій, підручників чи методичних посібників. Цього року Академія вперше одержала кошти на друкування наукової продукції і ними треба розпорядитися максимально ефективно, щоб довести до педагогів, управлінців, громадськості результати досліджень. Фактично для багатьох науковців настає момент істини, коли результат багаторічної наукової праці може стати затребуваним, або навпаки
— потрапити в шухляду.2007-го Академія відзначає 15-річчя від дня заснування. Ця подія зобов
’язує вдумливо і самокритично проаналізувати наші здобутки і проблеми, визначити перспективи. Президія прийняла план заходів з відзначення цієї дати протягом року.Фото Елеонори ЗОЛОТАРЬОВОЇ.