У центрі міста Коломия, що на Прикарпатті, є унікальна споруда у формі великодньої писанки. Це найбільше у світі кольорове яйце заввишки 13 і в діаметрі 10 метрів можна було б занести до Книги рекордів Гіннесса. Місцеві мешканці гордовито називають його восьмим чудом світу. І не лише за його оригінальну архітектуру. У цій споруді, як у казковому яйці-райці, розміщується знаменитий Музей писанки, аналогів якому немає ніде в світі.

У Канаді, кажуть фахівці, є памятник українській писанці завбільшки з триповерховий будинок. Але Музей писанки це суто наша родзинка. Директор установи Ярослава Ткачук розповідає, що ідея надати музеєві форму вітражної писанки належить коломийському художнику Володимирові Блащуку. Спроектував споруду івано-франківський архітектор Ігор Шумін. А орнамент на ній це вже справа рук коломийських художників Мирослава Ясінського та Василя Андрушка. Звели цю архітектурну новацію у 2000 році. До того ж за рекордно короткий час — 90 днів. Будівельники працювали вдень і вночі, щоб устигнути до відкриття Х Міжнародного гуцульського фестивалю, що проходив у Коломиї за участю тодішніх Президента і Голови Верховної Ради.

Працювали люди недаремно. Гості та численні журналісти, які приїхали на свято, були вражені оригінальною архітектурою будови та його експонатами. Відтоді слава про диво-музей рознеслася далеко по світах, і з багатьох країн сюди стали надсилати свої писанки та декоративні яйця. На виставці в музеї сьогодні представлено близько двох тисяч писанок. А повна колекція, якою володіє цей заклад, становить понад 12 тисяч.

Зауважимо, що така багата колекція зявилася не одразу. Музейні працівники збирали її десятиліттями. Та й сам Музей писанки створено значно раніше, ніж побудовано споруду, в якій він нині розташовується. Як відділ Коломийського музею народного мистецтва Гуцульщини і Покуття він виокремився ще 1987 року. Однак, власне, своєрідна архітектурна форма стала для нього гідною «оправою», що привернула увагу численних туристів. Досить сказати, що лише в січні цього року його відвідали 22 тисячі людей, що для такого невеликого містечка не так і мало.

А тепер, полюбувавшись зовні цією унікальною спорудою, яка щодня нагадує місцевим мешканцям про світле свято Великодня, зазирнемо всередину. На першому поверсі ліворуч від входу писанки з Центральної, Східної, Південної, Північної України і навіть з тих країв, які нині не належать Україні, але де раніше жили українці. Очі розбігаються від цієї краси, бо кожне яйце тут справжній витвір мистецтва, який можна розглядати годинами. Дбайливо зберігають традиції писанкарського розпису й українці діаспори. Їхні писанки розміщені в окремих великих вітринах. Скажімо, французів навчає писанкарства дочка Гната Хоткевича Галина Хоткевич-Козакевич. Якось вона приїжджала на батьківщину і подарувала музею колекцію своїх писанок. Є тут і декоровані яйця та писанки з Канади, США, Пакистану, Шрі-Ланки, Білорусі, Румунії, Індії, Швеції, Польщі. Усього представлено близько 20 країн світу. Серед диковинок розмальоване яйце страуса з Канади і деревяне, із золотавим візерунком, з Єгипту. Незвичною технікою виконання зацікавлює писанка з Китаю. Ця експозиція свідчить, що звичай дарувати близьким людям розмальовані яйця властивий не лише українцям. Особливої духовної атмосфери цій залі надає скульптура Матері Божої з дитям. Автор, коломиянин Роман Захарчук, витесав її з суцільної мармурової брили і назвав «Народження Христа».

На другому поверсі від писанок узагалі очей не відведеш. Вони представляють найбільші осередки писанкарства різних регіонів України. Серед них по праву домінують писанки Гуцульщини і Покуття, де писанкарство має багатовікову історію і досягло чи не найвищого рівня майстерності. Експонати різняться технікою декорування.

У нас є писанки, дряпанки (шкрябанки), мальованки, крашанки, або галунки, розповідає Ярослава Юріївна. Скажімо, для галунок беруть варені яйця. Спочатку їх тонували лише в лушпинні цибулі, від чого шкаралупа набувала червоного кольору, а потім стали використовувати й інші рослинні барвники. Галунками діти люблять бавитися, їх можна їсти. Якщо на зафарбоване в один колір яйце покрапати воском, матимемо крапанку. Ці краплинки на шкаралупі в дохристиянський період трактували як зерно або краплинки дощу. А нині кажуть, що вони символізують сльози Божої Матері під час розпяття Ісуса. Галунку можна перетворити і на дряпанку, якщо взяти голку і видряпати на ній візерунок. А якщо варене яйце розфарбувати фломастерами чи акварельними фарбами, будемо мати декоративне яйце мальованку.

До писанки підхід особливий. «Для писанки беруть лише сирі яйця з білою шкаралупою, розказують музейні працівники. Сирі тому, що в яйці має бути зародок життя, воно мусить бути живе, адже писанка це символ воскресіння, народження життя. Тож це мають бути яйця лише від тих курей, з якими ходить півень. Півня поважають ще й тому, що він співає гімн сонцю, а також відлякує злі сили. Вважається: коли він запіє нечиста сила щезає. Фарби, якими розписують писанки, справжні майстрині розводять свяченою водою. Віск розтоплюють на живому вогні, бо вогонь символ очищення. Майстриня перед тим, як сісти за розпис писанок, одягається у чисте вбрання і промовляє молитву до Бога, адже на неї чекає дуже відповідальна робота. Коли писанка готова, її разом з паскою освячують на Великдень. Роблять це для того, щоб ще більше посилити її магічну силу. Писанки ніколи не варять, щоб не вбивати живу силу зародка, не їдять, а дарують або зберігають у домі як священний талісман.

Кому дарують писанки? Раніше ними обдаровували один одного газди на знак злагоди і примирення. Ще дарували дівчата хлопцям чи навпаки. Писанку на Великдень обовязково дарують хрещені батьки своєму похреснику. Її також несуть на гробівці до померлих і ставлять під хрестом. А ще закопують у землю по кутах новобудови, щоб у хаті жили добро, любов і благополуччя. Освяченими писанками викачують усілякі недуги. Ще газди підвішують писанки в хаті під образами, щоб вони оберігали оселю від усього лихого. Шкаралупу писанки не викидають, а загрібають на городі, щоб гарно родила городина. Її не можна кидати під ноги чи наступати на неї, бо цим оскверняється святість писанки.

Найбільш знані осередки писанкарського розпису на Прикарпатті села Космач і Рушір Косівського, Чорний Потік Надвірнянського, Замагори Верховинського, Корнич і Мишин Коломийського районів. Кожна місцевість має власну кольорову гаму, свої найчастіше вживані символи, орнаментальні композиції, за якими знавці впізнають, з якого району та чи інша писанка. Наприклад, космацькі писанки жовтогарячі, вкриті дрібним орнаментом, а верховинські вирізняються білим тлом.

На писанках, виявляється, немає нічого випадкового. Кожна крапочка, рисочка, хвилька на ній щось та означає. Дослідники налічують близько ста символів, які використовують у писанкарському розписі. У кожного з них своє призначення, а комбінація їх це ніби своєрідне послання. Є писанки, на яких зображено дерево життя, є з двома оленями, восьмикутною зірничкою. Кажуть, такі писанки добре дарувати дівчині, своєму похреснику. Для померлих вибирають писанки більш темних тонів з «безконечниками», які символізують вічну дорогу, вічну память. На Прикарпатті і в хатах можна побачити писанки з «безконечниками», бо тут вірять, що така писанка забирає з хати все зло, яке потім вічно кружляє по безкінечній дорозі.

Як довго можна зберігати в хаті писанку? Ярослава Юріївна каже, що бачила в деяких оселях писанки ще 20-річної давності. Однак дотримати до такого віку писанку надзвичайно важко, бо її легко розбити. Тому коломийські музейники довго працювали над тим, як реставрувати і консервувати писанки. І, врешті, винайшли такий метод. Тож тепер їхні експонати можуть жити тривалий час.

У музеї є традиція: коли тут бувають відомі особи, їм дають біле куряче яйце, писачок та бджолиний віск і пропонують поставити на шкаралупі свій підпис. Після цього за справу береться професійна майстриня, яка це яйце розписує. Так у музеї створилася й постійно поповнюється колекція писанок з автографами відомих людей. Нині таких писанок є близько 50. На них підписи Юрія Костенка, Анатолія Кінаха, Івана Плюща, Володимира Литвина. Останніми з відомих людей, які відвідали музей, були Президент України Віктор Ющенко та Президент Грузії Михаїл Саакашвілі, а також посли іноземних держав, які приїжджали на Прикарпаття в рамках фестивалю «Різдво в Карпатах». Хоч такі писанки не мають магічної дії, проте цікаві відвідувачам.