Фінансові порушення на суму понад 17 мільйонів гривень виявили працівники Кіровоградського обласного контрольно-ревізійного управління під час перевірки житлово-комунальних підприємств. Матеріали восьми ревізій передано до правоохоронних органів, на 29 осіб складено протоколи про адміністративні порушення, до адміністративної та матеріальної відповідальності притягнуто 56 посадових осіб.

Такі дані надала нашому кореспонденту начальник КРУ в області Таліна Дзеркаль. Основними причинами, які спонукають керівників підприємств до порушень, вона вважає відсутність жорсткої фінансової дисципліни на підприємствах та незабезпечення внутрішнього фінансового контролю. Найхарактернішими порушеннями, виявленими ревізорами, стали вже традиційні, як на наш час, необгрунтовне списання вартості матеріальних ресурсів на собівартість наданих послуг, завищення заробітної плати адмінперсоналу, укладання збиткових договорів тощо.

Є й обєктивні причини, котрі унеможливлюють нормальну роботу комунальних підприємств і призводять до їхньої збитковості.

Фінансовий стан більшості підприємств або збитковий, або низькорентабельний, розповідає Таліна Дзеркаль. Причини недостатність обігових коштів через надання послуг за тарифами, які не відшкодовують витрат, неплатежі населення, заборгованість бюджету за пільги і субсидії. У місцевих бюджетах не передбачається в достатніх обсягах компенсація на відшкодування різниці в тарифах і собівартості наданих послуг. Відповідно, заборгованість населення за тепло за останні пять років зросла втричі, а за водопостачання в 1,7 разу...

За наслідками перевірок, на думку начальника обласного контрольно-ревізійного управління, напрошується єдиний висновок: у збитковості комунальних підприємств, окрім керівників, які свідомо допускають фінансові порушення, винні також місцеві органи влади та й сама держава. Адже донині лишається чимало нерозвязаних питань нормативно-правового характеру. Глухий кут? Таліна Дзеркаль так не вважає.

Для підвищення ефективності роботи підприємств тепло- та водопостачання КРУ розробило ряд пропозицій. Наприклад, на державному рівні: для істотного зменшення заборгованості споживачів послуг необхідно законодавчо забезпечити обовязкову оплату за послуги. Потрібно вдосконалити систему платежів; привести у відповідність із чинним законодавством інструкцію з ведення бухобліку підприємств ЖКГ та визначити порядок оплати праці й інших заохочувальних виплат згідно з обсягом та якістю наданих послуг; удосконалити методологічну базу формування економічного обґрунтування тарифів; вирішити питання повної сплати субвенції з державного бюджету на погашення заборгованості по пільгах і субсидіях. На місцевому рівні: збалансувати тарифи із собівартістю витрат шляхом її зниження за рахунок впровадження енергозберігаючих технологій, скорочення непродуктивних витрат; запровадити порядок компенсації втрат доходів підприємств ЖКГ органами, які уповноважені встановлювати тарифи для населення; під час формування місцевих бюджетів передбачати кошти для місцевих програм розвитку теплопостачальних підприємств на проведення капітальних ремонтів, оновлення обладнання та експлуатацію інженерних мереж і споруд за рахунок джерел, які не враховуються у міжбюджетних трансферах, як це визначено статтями 69, 91 Бюджетного кодексу України.

Кіровоградська область.