Основою її створення стає людська віра в чудо

Не правий той, хто гадає, ніби час «пірамідальних» операцій, якими відзначалися 1990-ті роки, вже минув. Якби ж то! Просто автори таких «проектів» змінили прописку: з великих міст перемістилися в провінції. Де народ простіший і довірливіший...

У малих містах Луганщини на такій довірливості населення намагався побудувати свій бізнес власник приватної фірми «Пантеон» (назву змінено), яка є, нібито, представницею відомої банківської структури. Рекламну кампанію ПП повело так, що заткнуло за пояс усі банки, які працюють у новій зоні його діяльності. Населення купилося на обіцяне довгострокове кредитування за програмою «Лідер-плюс» з низькою процентною ставкою — 1,6—1,7% річних. У той час, коли інші банки видають кредити під 20—25% річних, пропозиція «Пантеону» мала вигляд ледь не благодійності.

Умови укладеного договору, з якими клієнтів знайомили милі співробітниці фірми, теж були прості й зрозумілі. Дівчата малювали відому всім касу взаємодопомоги, поширену в трудових колективах: із зарплати усі скидаються, а потім хто-небудь одержує певну суму. Приблизно такі відносини пропонував і «Пантеон». Клієнти вносять платежі, після чого формуються групи вкладників. Періодично відбувається розіграш права одержання кредиту. Хто більше заплатить, той швидше й одержить. Однак процес внесення грошей розтягувався, розіграші, зрозуміло, через це не проводилися, отже, і кредитів ніхто не одержував.

Щоб клієнти не помітили пастки, організатори афери продумали цілу систему психологічних прийомів. Наприклад, у спілкуванні з клієнтами. Співробітниці фірми пройшли спеціальне навчання і могли кого завгодно переконати в тому, що «пуд торішнього снігу це саме те, що вам потрібно, у що ви можете вкласти свої останні кошти». Непідготовленій людині, яку бентежить невідома йому специфічна фінансова термінологія, складно розібратися в запропонованих умовах. Тим більше, що спілкування ведеться в максимально прискореному темпі. З усього сказаного ввічливими, чарівними співробітницями клієнт запамятовує одне: вже через два місяці він може одержати 200 тис. грн. Дівчата говорять швидко, тому він не звертає уваги на одну дуже важливу фразу: «Теоретично ви можете одержати кредит». Теоретично!

Магічно на клієнтів діяла і назва банку, з яким співробітничає «Пантеон». Договір з банківською установою у фірми справді був, але він стосувався не кредитування населення, а функціонування рахунків у цьому банку. Та хто з клієнтів конкретно цікавився цим? Після півгодинного спілкування зі співробітниками фірми вони йшли додому з підписаними документами і з цілковитою впевненістю, що вже завтра одержать свій кредит. Такі методи впливу на людину давно відомі психологам, і вони називають їх нейролінгвістичним програмуванням. Іншими словами, це коли людині навязується воля іншого через спілкування і мову.

Другий дуже важливий момент. Фахівці кажуть, що людське око влаштоване таким чином, що текст, менший від 8-го кегля, воно насилу сприймає. А може і взагалі не сприймати. На це розраховували і «психологи» «Пантеону». Договір із вкладниками друкувався таким дрібним шрифтом, що його можна було прочитати тільки за допомогою збільшувального скла. Додамо до цього і «неперетравлюваний» текст. Одним словом, після ознайомлення з таким документом людина відчуває тільки розгубленість. Цей стан на руку аферистам.

Отже, пройшовши всі формальності, сплативши внески, клієнт через час приходить у «Пантеон» по обіцяний кредит. А йому кажуть: «Виплат, вибачте, не буде, тому що треба переукласти договір, внести додаткові платежі. Життя, самі розумієте, дорожчає, тому сума внесків збільшується». Коли ж клієнт починає обурюватися, йому пояснюють, що він, мабуть, чогось не зрозумів із самого початку, і тицяють під ніс умови договору. Виявляється, для виплати кредиту член «каси взаємодопомоги» має подати спеціальну заявку, яку розглянуть під час чергового «асигнаційного акту». А оскільки заявки не було... Утім, навіть подавши таку заяву, ніякої гарантії в одержанні кредиту людина не одержувала, бо порядок виплати коштів клієнтам документально регламентовано не було. Більш того, фірму внесено до єдиного державного реєстру підприємств як приватну нефінансову компанію. Надання посередницьких послуг, повязаних із фінансовими та кредитними операціями, серед заявлених нею видів діяльності немає. Проте, користуючись довірливістю громадян, тільки в самому Сєверодонецьку з березня 2006-го по січень 2007 року «Пантеон» незаконно заволодів їхніми коштами на суму близько 800 000 грн. Усього ж на розрахункових рахунках фірми нагромадилося кілька мільйонів гривень.

Найприкріше те, що від цих аферистів потерпіли люди небагаті. Наприклад, робітники, що одержали заборгованість у зарплаті за кілька місяців і вирішили її вигідно вкласти. Чи пенсіонери, що продали стареньку машину і віддали всю суму «Пантеонові», щоб узяти кредит для купівлі кращого авто. Тепер вони згадали скандально відомі «МММ» та «Хопер-Інвест» і нарікають на те, що стали жертвами шахраїв.

Луганськ.