А коли, врешті, Українська держава вклониться тим, хто загинув за її незалежність і честь у 1918—1923 роках?

«Ви страждаєте за те, що я мав щире і правдиве серце, щиро поважав свій край і нарід і з одвертою душою пішов боронити його... Я і вмру оборонцем тої святої ідеї, за яку я голову кладу в могилу... Історія колись скаже, хто я був і де дівся...» (з листа отамана Наддніпрянського повстанського загону Івана Савченка-Нагірного перед розстрілом, 1923 р.).

«Ми знали, за що вмираємо»

Переді мною нова книжка відомого письменника-дослідника національно-визвольних змагань початку ХХ століття Романа Коваля. На чорному полі обкладинки назва — «Коли кулі співали». Зверху знімок вереміївського отамана Савченка-Нагірного з козаками-побратимами. Вісім молодих облич, сповнених рішучості і власної гідності. Це лютий 1923 року за десять місяців до загибелі повстанців.

З перших рядків «Біографій отаманів Холодного Яру і Чорного лісу» — такий підзаголовок має книжка автор розкриває найпекучіші сторінки української історії. Тієї історії, що її «без брому читати неможливо».

У передмові письменник Василь Шкляр написав: «Ось уже понад десятиріччя Роман Коваль із винятковою наполегливістю оголює перед нами правду про україно-російську війну 1917—1920 років. Коли наші діячі-політикани вкладають у слова «отаман» та «отаманія» майже негативний зміст, то він повертає їм первісне значення і підносить на рівень найвищого духовного ідеалу».

Ті, хто залишився після себе знищувану ворогами, але незнищенну легенду, знову озиваються зі сторінок Ковалевої книжки.

Автор бачить їх містичним зором. Онде красується на рудому коні отаман Трохим Голий. В одній руці «Маузер», у другій козацька шабля зі срібним руківям. А он походжає могутньої статури отаман Архип Бондаренко. Від його гострого погляду тремтіли не лише вороги, а й свої. А ось чуємо, як отаман Василь Чучупак каже: «Кому тісно в Холодному Яру, той може знайти собі місце за валом». А он сипле шрапнеллю Максим Терещенко, командир гарматної батареї Степової дивізії. Й зриваються з місця тачанки Чорного Ворона (Скляра) і летять мостом над Тясмином...

Один за одним постають зі сторінок книжки польові командири Гайдамаччини XX століття. «Страшні і святі», величні у своїй готовності вмерти за Україну. Вперше у вітчизняній історіографії Роман Коваль вивів на авансцену сьогодення наших войовничих, нескорених, молодих прадідів тих, хто за першої кривди хапався за «кольт» чи за шаблю. «Смерті ми не боялися, писав у спогадах подільський отаман Яків Орел-Гальчевський, бо завсіди вона стояла перед нами. Свою смерть кожний із нас уявляв, як легкий перехід у інший, незнаний світ, де буде вічний спокій, на який ми заслужили своїм бурхливим життям. Перехід повинен бути легким, бо ми знали, за що вмираємо...»

«Немає нічогосвятішого»

У книжці «Коли кулі співали», крім 34 біографій отаманів, є великий масив іншої документалістики. Це й списки (неповні) вищого військового керівництва Холодного Яру у 1917—1922 роках, членів дружин Українського вільного козацтва окремих волостей та сіл Черкаського повіту за 1917 рік, козаків і старшин полку гайдамаків Холодного Яру, Чорноліського полку Пилипа Хмари, загону отамана Мефодія Голика-Залізняка, відозви та листівки холодноярських повстанців та їх ідейних противників.

Багато хто з читачів вибухового твору знайде тут прізвища своїх близьких чи далеких родичів. Для багатьох це буде відкриттям. Можливо, прозрінням після років родинного мовчання.

Щемом у серці відгукнуться «Біографії» в тих, хто з сімейних розповідей знав і беріг память про повстанців. Гіркий жаль огорне душу від того, що досі, на шістнадцятому році незалежності України, не реабілітовані її вірні сини, безстрашні лицарі-оборонці. Пішла торік у небуття колишня вчителька Лідія Чучупак-Завалішина, дочка начальника штабу полку гайдамаків Холодного Яру Петра Чучупака. До останнього дня свого довгого життя вона чекала, що держава визнає її батька, рідного дядька-отамана Василя Чучупака, героями...

Дочка іншого отамана, Якова Мамая-Щириці, Ніна Щириця, одержавши від нашого правосуддя відмову в поверненні чесного імені свого батька, написала Р. Ковалеві: «Мені безмірно гірко, що батька розстріляли за вільну Україну, а у вільній Україні його не реабілітують. Чому влада так ставиться до людей, які віддали життя за свободу нашої Батьківщини? Переконана: немає нічого святішого, ніж захисники своєї землі».

Киянин Олекса Янушевський, схвильований книжками Р. Коваля, Сказав так: «Отаман Орел віддав Україні все, що мав, пожертвував усім, чим міг, родиною, життям. Що ще йому треба було віддати, щоб отримати вдячність Батьківщини?!».

Схожі слова також лунали на презентації книжки «Коли кулі співали» в обласному краєзнавчому музеї. Відповідати на жалючі запитання було нікому жоден із високопосадовців черкаської влади не знайшов часу прийти сюди. Не було й людей з «компетентних органів», у чиїх схронах досі зберігаються «кримінальні» справи борців за Українську Народну Республіку. Цей масштабний масив документів недоступний не лише науковцям, котрі вивчають найтрагічніші сторінки історії України, а й нащадкам героїв. Роман Коваль наводить відповідь одного з прокурорів Черкаської області С. Шведуна на звернення киянина Володимира Савченка. Той хотів ознайомитися зі справою діда, отамана Савченка-Нагірного, загиблого у катівнях ЧК. На підставі ще радянського закону онукові відмовляють в ознайомленні зі справою № 14395 Савченка Івана Григоровича, а також в його реабілітації. Не сколихнув «стражів неіснуючої імперії» й передсмертний лист молодого отамана. Цей лист у родині Савченків передається з покоління в покоління. «Я знаю, писав перед розстрілом Савченко-Нагірний, що ця звістка ляже важким каменем на Ваші серця і поране їх, особливо серце рідної матері, яке давно вже пошматоване і так багато лиха зазнало... Я прошу пробачити мені... Смертна кара мені не страшна, але мені страшно і соромно, що над моєю могилою буде висіти табличка: «Бандит і ворог робітників і селян...»

Замість епілогу

Хто ж зніме тавро бандитів зі святих імен звитяжців? Які книжки ще треба написати Романові Ковалеві, які ще зібрати свідчення, щоб Україна-держава визнала своїх синів героями?

«Усі ці хлопці досі в поході,стверджує Коваль. Досі бються за Україну. Вони не боялися вмерти за Батьківщину, навпаки, вважали за честь загинути на полі битви...»

Коли ж прокинуться Честь і Совість у наших можновладців? У науковців, вивчення історії для яких є хлібом?

На знімку: Роман Коваль (ліворуч) з черкаським меценатом, котрий допоміг видати не одну книжку письменника-дослідника, Володимиром Сапою.

Фото з архіву автора.