Хоча 2007 рік оголошено роком подолання бідності, заборгованість із виплати заробітної плати, на жаль, ще має досить великі обсяги. Нинішньому уряду за півроку вдалося скоротити цей показник із 1101 млн. грн. (станом на 1 липня 2006 року) на 26 відсотків до 806,4 млн. грн. (станом на 1 січня 2007 року). Як подолати це ганебне явище і як загалом підвищити рівень оплати праці в нашій державі, розмірковували учасники слухань «Про стан виплати заробітної плати на підприємствах, в організаціях і установах усіх форм власності», які відбулися у Комітеті Верховної Ради з питань соціальної політики та праці.

Стаття 43 Конституції стверджує, що кожен не лише має право на працю, а й на належні, безпечні й здорові умови праці, на заробітну плату, не нижчу від визначеної законом, а право на своєчасне одержання винагороди за працю захищається законом. Норми Конституції є нормами прямої дії, наголосив, відкриваючи слухання, голова комітету Іван Бондарчук. Уряд в особі міністра праці та соціальної політики Михайла Папієва стверджував: найбільше порушень трудового законодавства роботодавцями виявлено саме в оплаті праці. Кабінет Міністрів обіцяє до кінця року повністю ліквідувати заборгованість із зарплати на економічно стабільних підприємствах, а ось вирішити проблему з підприємствами-банкрутами, на думку М. Папієва, можна лише на законодавчому рівні, схваливши відповідні зміни до законів. «Коло порушень настільки широке, що торік за фактами невиплати зарплати органами прокуратури було порушено 1800 кримінальних справ, із яких 1600 направлено до суду», — зауважила заступник Генерального прокурора України Тетяна Корнякова. За її словами, керівники підприємств подеколи навмисно не гасять заборгованість із зарплати, а кошти, призначені на виплату працівникам, витрачають на придбання авто, яхт, путівок.

Одним із способів поліпшення ситуації на ринку праці, на думку учасників слухань народних депутатів, представників виконавчих органів влади, науковців, запровадження нового соціального стандарту, який уже давно використовують у багатьох країнах Європи та світу, погодинної оплати праці. Це передусім стосується тих працівників, котрі зайняті неповний робочий день, на сезонних роботах тощо. Відповідний законопроект уже розробив уряд, на розгляді у парламенті є також декілька депутатських законопроектів, які, щоправда, поки що не знайшли підтримки у сесійній залі. На думку депутатів, рівень погодинної оплати праці має становити не нижче 10 гривень. А реальними можливостями підвищення оплати праці є, зокрема, встановлення розміру мінімальної зарплати на рівні прожиткового мінімуму для працездатних, запровадження у бюджетній сфері повномасштабної тарифної сітки, мотивація роботодавців до підвищення заробітної плати тощо.

У рекомендаціях, схвалених учасниками слухань, зокрема, визнано, що ситуація із оплатою праці в Україні вимагає невідкладного покращення, Комітету Верховної Ради з питань соціальної політики та праці пропонується прискорити внесення до парламенту та розгляд законопроектів, спрямованих на врегулювання проблем, що існують у сфері оплати праці. Кабінет Міністрів має внести на розгляд парламенту проект концепції гарантійного фонду для забезпечення захисту грошових вимог працівників у разі банкрутства роботодавця, законопроект про посилення відповідальності посадових осіб-субєктів господарювання стосовно своєчасної виплати зарплати.