Напередодні професійного свята землевпорядників у Держкомземі журналістам демонстрували, як працює автоматизована система земельного кадастру України. Нині, поінформували в комітеті, там зібрано найповнішу актуальну інформацію по Київщині. Сьогодні співробітники Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру» доповнюють її даними з решти областей.

Офіційно єдина система запрацює після прийняття Верховною Радою закону про державний земельний кадастр. Така всеукраїнська електронна база даних необхідна, бо міститиме інформацію про всі земельні ділянки в країні, а також відомості про землевласників. За словами генерального директора ДП «Центр ДЗК» Андрія Кобринського (на знімку), області, райони, міста ведуть свої кадастри. Але вони не схожі один на одного, вирізняються за системою координат, програмою, що обробляє дані, якістю інформації та за іншими параметрами. Сумістити всі ці локальні «кадастрики» практично неможливо.

Виникають проблеми із захистом цієї важливої для держави інформації. Зрозуміло, що вберегти 650 баз даних у 650 адміністративно-територіальних утвореннях України практично неможливо. Звідси факти зловживання, свідоме знищення, пошкодження і навіть викрадення інформації. Як повідомив Андрій Кобринський, у частині областей не проводиться взагалі або проводиться неякісно просторовий аналіз під час внесення земельної ділянки до бази даних. Унаслідок цього сьогодні ми маємо велику кількість наділів, які частково або повністю накладаються один на один. Через неякісну роботу землевпорядних організацій та відсутність контролю з боку кадастрово-реєстраційної системи багато ділянок зареєстровано не в тих місцях, де вони реально розташовані, зокрема, під водою, або мають кілька власників.

У Держкомземі запевняють: система працюватиме в режимі реального часу — on-lіne. Тобто в будь-який момент оператор зможе отримати актуальну інформацію про стан кожної земельної ділянки. Вона дасть можливість працювати із замовником у режимі єдиного вікна. Її буде захищено від зловживань та несанкціонованого зовнішнього впливу. Інформація, що зберігатиметься в системі, матиме статус «для службового користування». Відомості про будь-які зміни в базі даних, а також про оператора, який здійснив це коригування, вносяться до електронного журналу і залишаються там назавжди. Більшість паперових даних зберігатиметься в системі у вигляді електронних копій, що, вважають в комітеті, робить прозорим процес обліку бланків і документів та унеможливлює корумповані дії.

У комітеті впевнені, що автоматизована система поповнюватиме бюджет, адже зведе до мінімуму факти ухиляння від сплати земельного податку.

Але що робити з тими численними накладаннями ділянок одна на одну? Голова Держкомзему Микола Сидоренко на це зазначив: у разі якщо комітет не зможе зарадити, відповіді на ці питання шукатимуть судові органи.

Фото автора.