Ініціативу автоперевізників блокують чиновники міськвиконкому

З першого лютого з 90 копійок до однієї гривні підвищено ціну на проїзд у тернопільських маршрутках. Про цю невеселу новину повідомляв «Голос України» 27 січня. У Запоріжжі, за прогнозами фахівців, значна частина пасажирів найближчим часом пересяде з тролейбусів і трамваїв у автобуси. З першого лютого запоріжці за одну поїздку в трамваї платитимуть не 50 копійок, а 75. Та й в інших обласних центрах країни ситуація з ціною на проїзд у громадському транспорті не поліпшується.

Вона могла б поліпшитися в Одесі. Але парадокс — міська влада не хоче навіть розглянути пропозицію про зменшення вартості проїзду в автобусах.

ТОВ «Експрес», директором якого я є, сьогодні в Одесі — один із лідерів з перевезення пасажирів. На маршрутах, виділених «Експресу», працюють новенькі, з конвеєра «Богдани». Ми активно займаємося питаннями із забезпечення проїзду інвалідів і пенсіонерів. Керівництво «Експреса» і трудовий колектив розуміють, що в нинішні складні часи треба не знімати з людей, як мовиться, останню свитину, а намагатися бути партнерами у стосунках з пасажирами.

«Експрес» виступив з ініціативою про введення на найдовшому міському маршруті 145, що зв’язує два спальні райони — житломасиви Котовського і Таірово, 10 нових великих автобусів типу «Богдан» чи «ЛАЗ». Ціну на проїзд «Експрес» запропонував у 1,25 гривні за розрахункової вартості у дві гривні.

А з урахуванням того, що маршрут 145 найдовший, через усе місто, і пасажирам не потрібно буде більше робити пересадки, ціна в 1,25 гривні видається суто символічною.

Які аргументи спонукали нас, коли ми зверталися з пропозиціями у виконком Одеської міської ради? По-перше, ми хотіли полегшити в такий спосіб навантаження на гаманці одеситів. По-друге, нас спонукало бажання знизити навантаження на транспортні артерії міста.

Парадоксально, але факт — заступник одеського міського голови Вахтангі Убірія пропозицію автоперевізників зустрів скоріше байдуже, аніж зацікавлено. Свою позицію чиновник пояснив тим, що квапитися зі зниженням ціни не слід, треба чекати тендера з розподілу маршрутів. Зазначу, що одеські автоперевізники очікують проведення конкурсу на визначення перевізників уже два роки. А скільки доведеться ще?

В Одесі прийнято і не скасовано концепцію розвитку пасажирського транспорту. Одним із ключових її положень є придбання нових автобусів, трамваїв і тролейбусів, оптимізація маршрутів руху транспорту і зниження ціни на проїзд. Наші пропозиції — нові «Богдани», чіткий графік руху, зменшення на 75 копійок проїзду в автобусі — і є реальне втілення в життя положень концепції.

Хто вставляє палиці в колеса автобусів, що вже сьогодні можуть працювати на маршрутах? Невже міська влада? Якщо це так, які мотиви підштовхують її? Однозначно на це запитання відповісти важко. Можливо, очікується поява на вулицях Одеси автобусів підприємства-монополіста? Чи кардинальні зміни очікують міську маршрутну мережу?

На останнє запитання вже є відповідь — справді, управління транспортного комплексу міста готує пропозиції зі зміни схеми руху міського громадського транспорту. Суть цих змін полягає в тому, що з основних спальних районів автобуси підвозитимуть мешканців до певних зупинок, що розташовані на в’їзді в центр міста. Отже, якщо раніше пасажир центру міста діставався на одному маршруті, то тепер, доїхавши до кінцевої зупинки до в’їзду в центр міста, він змушений пересідати на інший автобус. А фінансовий бік нововведення транспортних начальників полягає в тому, що якщо раніше за одну поїздку в центр міста одесити платили гривню, то з пересадкою вона коштуватиме дві. Чи потрібні тут коментарі!

Постійна комісія міської ради із транспорту, зв’язку і морегосподарського комплексу, зацікавлена в реалізації міської програми розвитку пасажирського транспорту до 2015 року, не раз вивчала проблему поліпшення роботи пассажироперевезень. Результатом нашої депутатської роботи стало звільнення з посад начальника управління транспортного комплексу міста і його заступників. Депутати наполягають на тому, щоб виконавчий комітет форсував роботу з організації конкурсу на визначення пасажирських автоперевізників. Думка депутатського корпусу однозначна — з вулиць міста мають зникнути старі автобуси, необхідно обладнати зупинки громадського транспорту, оптимізувати маршрути. Але іноді зустрічають наші пропозиції у штики.

Свого часу автоперевізники відгукнулися на пропозицію міськвиконкому про відновлення парку автобусів — сьогодні старих автобусів на вулицях міста не зустрінеш. Опір чиновників стосовно зниження ціни на проїзд — це справжній плювок у бік пасажирів і автоперевізників, що інвестували в купівлю автобусів значні кошти.

Сьогодні завдяки енергії і діловитості міського голови Едуарда Гурвіца одеські вулиці змінюються на очах. Реконструкція вулиць Успенської і Преображенської зробила центр міста привабливим, автомобілям тепер тут комфортно. Але от лихо — після реконструкції громадський транспорт так і залишився у стані пасинка. Реконструйовані вулиці перетворилися на банальні стоянки особистого транспорту. Тобто очікуваного ефекту від розширення проїжджої частини не одержали — тут тепер стоянки і паркування.

Обсяги пасажирських перевезень в Одесі щороку збільшуються. І зростатимуть. Тому що одним із пріоритетних завдань депутатського корпусу міста є створення комфортних умов для пасажирів — відкриваються нові маршрути, закуповується сучасна техніка. Хотів написати — «знижуються ціни». Але згадав, що сама ідея про зниження ціни на проїзд не усім чиновникам до вподоби. Виб’ємо з їхніх рук палиці, які вони намагаються вставляти в колеса громадського транспорту, — отже, зробимо ще один крок до повернення довіри людей до влади.

Фото Олега ВОЛОДИМИРСЬКОГО.