Торік Чопська митниця за обсягами справляння митних зборів та податків до державного бюджету України встановила своєрідний рекорд за останні п’ятнадцять років. Ця сума становила 399 мільйонів 573 тисячі гривень.

Порівняно з 2005 роком надходження до держбюджету зросли на 134 мільйони 839 тисяч гривень, або у півтора разу, — коментує цифри начальник митниці Йосиф Штробля. — Майже на 30 мільйонів гривень вдалося перевершити й минулорічні фінансові завдання зі справляння митних податків і зборів. Певну роль відіграє тут і збільшення числа суб’єктів зовнішньоекономічної діяльності. Нині їх у зоні діяльності митниці акредитовано 154. Найбільші з них: ЗАТ «Єврокар», ТОВ «Авто-Стар-плюс» та «Авто-Стар». А загалом торік наші працівники оформили 15 мільйонів 452 тисячі тонн вантажів, обслужили майже 3 мільйони громадян. І це характеризує Чопську митницю як найпотужнішу в регіоні.

За нарахуванням митних податків і зборів у неторговому обігу понад 50 відсотків становлять податки, сплачені під час митного оформлення транспортних засобів індивідуального користування, тобто автомобілів і мотоциклів. Але саме тут виявлено чи не найбільше спроб у той чи інший спосіб уникнути повної сплати податків шляхом подання документів, що містять неправдиві дані, тобто таких, коли задекларована вартість відносно реальної значно занижена. Стосовно мотоциклів, то багато хто, щоб уникнути митного контролю, намагається ввезти їх у розібраному вигляді, заховавши між іншими вантажами.

Що стосується ввезення в Україну електронної та побутової техніки, то найхарактернішим порушенням митних правил є фальсифікація інвойсів — це коли перевізники мають два пакети документів: один з реальними цінами, другий — для уникнення повноти сплати податків до митного оформлення — із значно заниженими.

— Є, мабуть, й інші речі, які перевозять з порушеннями митних правил?

— Безперечно. Так, у ввезенні товарів в Україну найбільшу частку становлять промислові та продовольчі товари, а також сучасні покриття для підлоги, інші оздоблювальні матеріали житла, а у вивезенні — цигарки. Цей, так би мовити, «предмет експорту» становить понад вісімдесят відсотків навіть попри те, що ввезення тютюнових виробів у країни Євросоюзу обмежене до мінімуму, а санкції проти порушників стали жорсткіші. Але оскільки на кожній пачці цигарок є шанс заробити більш як три євро (приміром, пачка «Мальборо» в Україні коштує 0,8 євро, а за її кордонами — цілих 4), «тютюнова» контрабанда набуває колосальних розмірів.

Наприкінці минулого року з невеликою перервою в часі під час митних оглядів було зафіксовано три такі спроби. У перших двох випадках цигарки були «закамуфльовані» під обгортки рулонів з туалетним папером, який нібито слідував до Чехії. В одному з них у сорока рулонах виявлено 162 тисячі пачок цигарок різних марок, у другому — майже 163 тисячі. Загальна сума контрабанди за нашими цінами цигарок становить майже 650 тисяч гривень.

Буквально через кілька днів запобігли перевезенню в залізничному вагоні більш як тисячі блоків цигарок (10 тисяч пачок) вартістю 182 тисячі гривень. «Куриво» було приховане у спеціально вирізаних нішах дерев’яних брусів. Тож можна вести мову про те, що вдалося перекрити канал діяльності міжнародного злочинного угруповання.

Доходить до того, що тютюнові вироби вивозять навіть під виглядом дипломатичної пошти. Так, під час митного огляду мікроавтобуса на посту «Тиса» виявлено 67 тисяч пачок цигарок. Водій надав кур’єрського листа, в якому зазначалося, що пошта доставляється з Москви до Брюсселя. «Подорожували» цигарки в 45 картонних коробках, що були запечатані сургучевою печаткою із біркою «дипломатична пошта». Загальна вартість тютюнових виробів — майже 180 тисяч гривень.

— Яка подальша доля конфіскату? Адже це теж колосальні суми.

— Згідно з чинним законодавством після того, як судові інстанції виносять рішення про конфіскацію товарів як таких, що є об’єктом правопорушення, митники передають їх для реалізації державній виконавчій службі. І тут стаються досить цікаві цінові метаморфози. Приміром, вартість затриманого автомобіля «Мерседес-Бенц» 2002 року випуску за оцінкою митників становила майже 118 тисяч гривень, проте експерти державної виконавчої служби визначили її в 69 тисяч 531 гривню. Після такої самої «експертизи» подешевшав майже на 65 тисяч гривень і «Фольксваген пасат» 2004 року випуску. Удвічі меншу ціну, ніж наша, визначили експерти на автомобілі «Ніссан» та «Фольксваген-поло». Як кажуть, є питання... Як і стосовно того, що торік ми передали для реалізації цій службі товарів майже на 4 мільйони гривень, а вона спромоглася реалізувати їх лише на 75 тисяч гривень.

Додам, що на складах лише Чопської митниці нині зберігається конфіскованих товарів на 7 мільйонів 500 тисяч гривень. Серед них — 57 легкових автомобілів.

Ужгород — Чоп — Ужгород.

На знімку: цигарки у рулонах туалетного паперу.

Фото з архіву митниці.