Тези виступу народного депутата Сергія Гусарова на заслуховуванні звіту міністра внутрішніх справ 23.02.2007
Реформування ДАІ
Хибним шляхом пішло реформування ДАІ. Поза увагою реформаторів лишилося те, що держава змушена утримувати 20 тисяч працівників, які неспроможні виконувати свої функції внаслідок відсутності необхідних повноважень. Замість вирішення цієї проблеми систему піддали організаційній лихоманці. Були створені надумані структури — міжрайонні відділи. Одночасно зруйнована система управління службою на рівні обласних центрів. Не стало органів, які організовували б дорожній рух та забезпечували його безпеку в специфічних умовах єдиної вуличної мережі великих міст. Нема й осіб, які несли б персональну відповідальність за стан цієї роботи.
Ліквідація чергових частин міських ДАІ призвела до:
— неможливості оперативно реагувати на повідомлення про дорожньо-транспортні пригоди;
— несвоєчасних виїздів на місця пригод працівників державтоінспекції;
— відсутності необхідної координації дій підрозділів ДАІ міських районів.
У результаті масштаби дорожньо-транспортного травматизму в Україні значно випереджають аналогічні показники більшості країн. У порівнянні з 2000 роком кількість автоаварій зросла більш ніж на третину, як і кількість загиблих, а поранених — практично в півтора разу. Не забезпечується безперебійність дорожнього руху, пробки стали постійним явищем у великих містах.
Декриміналізація крадіжок
Відповідно до статті 22 Закону України
«Про податок з доходів фізичних осіб» від 22 травня 2003 року з 1 січня 2005 року крадіжка або шахрайство були не злочином, а адміністративним правопорушенням, якщо вартість привласненого майна не перевищувала 350 гривень. З 1 січня 2006 року ця сума становила вже 525 гривень, а цього року — 600.Склалося неприпустиме становище. З одного боку, потерпілі від крадіжок позбавлені кримінально-правового захисту. Минулого року за заявами та повідомленнями про крадіжки винесено 185 тисяч постанов про відмову в порушенні кримінальної справи. За цією цифрою — люди, які постраждали дуже серйозно з точки зору їх життєвого рівня. Насамперед це мешканці села. Наприклад, сім’я втратила бичка, якого відгодовувала на продаж. Але ніхто не шукатиме злочинців, збитки не будуть відшкодовані.
З другого боку, безкарність призводить до продовження злочинної діяльності. Навіть спіймані крадії лишаються у виграші. Адже санкції (штраф) менше завданої шкоди. Крім того, таке становище розкладає працівників міліції, не сприяє зростанню їх професіоналізму. Замість пошуків злодія досить написати постанову про відмову в порушенні кримінальної справи.
Саме Міністерство внутрішніх справ повинно було бити на сполох, виступати із законодавчою ініціативою, захищаючи отих
«пересічних українців», про яких так піклувалося на словах. Для цього були всі умови — адже уряд та Президент до останніх виборів були з однієї команди. Але лише антикризова коаліція здійснила практичні кроки з виправлення становища. Членом фракції Партії регіонів В. Малишевим подано відповідний законопроект.Кадри та структура
Попереднє керівництво МВС відзначилося безпрецедентною кадровою чисткою аж до рівня міськрайорганів і навіть їх структурних підрозділів. Постраждала і структура МВС. Без потреби створювалися різні міжрайонні підрозділи, насаджувалося дублювання функцій та паралелізм у роботі.
Зріс центральний апарат міністерства. Наприклад, кілька років тому координувало діяльність органів внутрішніх справ на транспорті 3 працівники, нині — 140. З’явилися так звані представники міністра в регіонах. Навіщо вони, коли головний представник міністра — начальник регіонального управління.
Без будь-яких підстав та обґрунтування проведений експеримент з ліквідації Харківського міського управління. Його автори навіть знехтували результатами проведених раніше аналогічних експериментів, які були визнані невдалими.
Нормою діяльності МВС повинно стати дбайливе ставлення до кадрів. Колишнє керівництво МВС гучно заявляло про підвищення грошового утримання особового складу. У результаті молодші офіцери в райвідділах Харкова отримують по 600—700 гривень на місяць. Це й є основною передумовою зловживань.
Завдання МВС
Як народний депутат, вважаю, що перед МВС стоїть низка невідкладних завдань. Слід реально скоротити управлінський апарат. Повернутися до практики скорочення обсягу листування і паперотворчості загалом. Наприклад, свого часу керівництво МВС домоглося, щоб діяльність кожної служби регламентувалася тільки одним наказом. Треба припинити скидати на місця гори директив, для виконання яких треба доба у 48 і більше годин. Необхідно звести до мінімуму відпрацювання та операції загальнодержавного масштабу.
Усунути дублювання функцій та інші помилки, про які йшлося вище. Повернутися до пріоритету максимально повної реєстрації заяв та повідомлень про злочини. Зробити все можливе для підвищення грошового утримання особового складу як основи для закріплення кадрів та зміни на краще їх ставлення до справи.