Останнім часом ЗМІ Дніпропетровщини подають новини про автотранспортні пригоди, які нагадують зведення з якоїсь невидимої лінії фронту. Не зменшується, а зростає кількість жертв в численних аваріях маршрутних таксі на міських і заміських шляхах. Такий стан не може не спричинити занепокоєння у громадян, виникають запитання і стосовно відповідальності перевізників і державних служб, до обов’язків яких і входить суворий контроль за організацією безпечного перевезення пасажирів на автомобільному транспорті. Що насправді відбувається?

Хто кермує?

Нам не вдалося встановити точну кількість маршруток, які щоденно виходять у рейси. За даними управління Державтоінспекції області, нас перевозять 5 863 маршрутних таксі. Важко уявити цю «лавину», яка рухається проїжджою частиною. Хто з нас не обурювався недбалим шоферським управлінням за кермом, для котрого це не лише транспортний засіб, а й основне джерело прибутку, що спонукає його до «гонитви» за кожним клієнтом? Звідси й навмисне перевищення швидкості, різкі маневри з ряду в ряд, несподівані зупинки на вимогу пасажирів на перехрестях, а то й посеред дороги в не встановлених для цього місцях, завантаження людей, як кажуть, мов оселедців у бочку, у салонах, переобладнаних під збільшення посадкових місць... А який фактичний технічний стан цих засобів перевезення, не кажучи про самих водіїв, які працюють світлові дні...

Автомобіль є джерелом підвищеної небезпеки. Автотранспортні підприємства, наймаючи водіїв на роботу з перевезення пасажирів, не завжди добросовісно проводять їхній професійний добір. Поширена практика, коли водієм маршрутки стає особа без стажу. Її не зараховують навіть на випробувальний термін стажером. На свою кишеню працюють і шофери, яких позбавлено права сідати за кермо. Часто-густо організації-перевізники нехтують грубими фактами порушення Правил дорожнього руху водіями, і порушників не притягають до відповідальності. Якщо ще недавно система пасажирських автоперевезень вимагала від водія стажу не менше трьох років, класність водіння автомобілем (керування легковим і вантажним транспортом), а також діяло посвідчення водія з правом праці по найму чи любительське, то нині існують украй спрощені вимоги.

Сьогодні вам достатньо мати 18 років, щоб одержати права водія категорії «В», і три роки безперервного стажу, щоб сісти за кермо мікроавтобуса й перевозити людей. Такий водій-новачок за кермом мусить обілечувати за проїзд, давати здачу пасажирам, а тут ще й потік автотранспорту, пішоходи, що завжди квапляться, переходячи дорогу. Хіба не важко розгубитися та заплутатися з керуванням і втрапити в ДТП?

Старший державтоінспектор відділу облдержавтоінспекції, майор міліції Віталій Фіклістов розповідає:

— Аварійність на шляхах зростає: торік з вини водіїв маршруток скоєно 197 ДТП, в яких 14 пасажирів загинуло, 262 одержали тілесні ушкодження, а загалом наші працівники виявили понад три тисячі порушень Правил. Уже цього року маємо 34 аварії за участю маршрутних таксі з людськими жертвами та травмами і сотні порушень зі складанням адмінпротоколів...

Хто контролює?

Аналізуючи сумні факти аварійності, в облДАІ переконані, що нинішня фактично безправна адміністративно-профілактична робота автоінспекторів немає дієвих засобів впливу на порушників. Попередження, зауваження, штраф розміром у 17 гривень, перетворюють його діяльність хіба що на... дивакуватого статиста на дорозі, котрого «круті» авто намагаються не помічати.

Найтривожніше, що за кермом маршруток дедалі частіше опиняються водії без водійських посвідчень, або які за рішенням судів позбавлені права на керування, а то й напідпитку чи у стані наркотичного сп’яніння.

Ось факти. Цього місяця під час здійснення контролю за випуском на лінію маршруток у ДП «Автодизельсервіс», встановлено, що водія однієї з них, Валерія Бровка, позбавлено Індустріальним райсудом Дніпропетровська права керування транспортним засобом на 12 місяців. А водія ТОВ «Дніпроінтертранс» Валентина Юрка — на 24 місяці за рішенням Жовтневого суду Дніпропетровська. Сергія Симоніна, що працює водієм відділу освіти Петропавлівської райдержадміністрації, зупинили, коли він без належно оформлених документів перевозив мікроавтобусом учнів до Васильківської СШ і перебував у стані алкогольного сп’яніння. Або затриманий за порушення правил руху Олег Галкалов, водій ВАТ «АТП 11259», що обслуговував маршрут №61, після обстеження його в наркодиспансері та взяття аналізів, власноруч написав пояснення, що перед виходом у рейс з лікувальною метою ввів у вену дозу наркотику.

Як пересвідчуємось, таких таксистів, а, точніше, кваксистів чомусь підбирають підприємства-перевізники. Чи зумисне, чи в накатаній дорозі збільшення «тіньових» прибутків, не перевіряючи елементарно в відділі адмінпрактики УДАІ, якою є професійна «діяльність» водія, який перевозитиме пасажирів. Прикро, але й вони не ведуть обліку та аналізу порушень Правил, чим сприяють ускладненню ситуацій під час перевезень.

— Це не поодинокі факти такого безвідповідального, коли не сказати злочинного, ставлення перевізників до виконання Закону України «Про дорожній рух» та указу Президента України «Про невідкладні заходи щодо забезпечення безпеки дорожнього руху», — коментує ситуацію з маршрутними перевезеннями пасажирів заступник начальника УДАІ області підполковник міліції Юрій Шляхтін. — Керівників підприємств-перевізників з низькою транспортною дисципліною регулярно запрошуємо на засідання ліцензійної комісії з позбавлення ліцензій на перевезення, але змін на краще не спостерігається...

Ось тут і очевидна державної ваги проблема. Контроль за Правилами дорожнього руху покладено на службу автоінспекції. Покарання водіїв — на судову владу. А хто ж позбавляє перевізників ліцензій? З’ясувалося, що з осені минулого року відповідно до Закону України «Про автомобільний транспорт» створено новий орган державного контролю «Головавтотрансінспекція» з територіальними управліннями на місцях. Є така структура і в Дніпропетровській області, де працюють кілька десятків цивільних осіб, покликаних здійснювати державний контроль за додержанням суб’єктами господарювання, що задіяні у сфері автомобільного транспорту, Правил та законів стосовно дорожнього руху, видавати ліцензії та позбавляти їх, накладати значні фінансові санкції на порушників.

Хто з ким взаємодіє?

Наприклад, на кінець 2006 року в Кривому Розі нараховувалося більш як 300 приватних перевізників. За наполяганням Криворізької державтоінспекції сесія міськради втрутилася і винесла рішення переглянути всі договірні умови, переукласти їх, і всі дрібні підприємства об’єднати навколо кількох потужних міських автоперевізників, де є серйозний технічний огляд транспортних засобів, медичний огляд водіїв, заступники керівника з безпеки руху та всі профілактичні можливості у боротьбі з аварійністю, передбачені законом. В інших містах також наводиться порядок в автоперевезеннях пасажирів, хоч помітно відстають Павлоград і Нікополь.

Тепер на практиці державтоінспектори, борючись за безпеку руху та з аварійністю на автошляхах, вимагаючи суворого дотримання Правил руху водіями та підприємствами-перевізниками, проводячи ґрунтовні перевірки суб’єктів автошляхового господарювання, свої висновки у формі подання повинні надсилати до теруправління «Головавтотрансінспекції». Для вжиття заходів. Який кінцевий результат такої інтенсивної роботи, залежить уже не від них. І в цьому, здавалося б, правовому ланцюгу є очевидний розрив: хтось працює, а хтось цій праці дає свою оцінку.

Ось знайомимося з поданням на криворізького перевізника ПП «Інгулецьтранс», яке згідно з ліцензією серії АВ №046457, надає послуги в перевезенні маршрутними таксі пасажирів. Власної матеріально-технічної бази суб’єкт господарювання не має, й автобуси «ночують» у водіїв удома, звідки й виїжджають на маршрути. І ніхто не знає, чи технічно справні транспортні засоби, чи проходив медичний огляд шофер. Механік з передрейсового огляду стану рухомого складу на підприємстві відсутній. Диспетчера немає...

Свіжий приклад. 1 лютого водієм Володимиром Соляненком скоєна аварія з тяжкими наслідками, в якій вісім пасажирів отримали травми. На приписи Державтоінспекції керівник цього «кваксопарку» Муса Ахадов не реагує. Таке саме обгрунтоване подання щодо дніпропетровського перевізника ВАТ «АТП-11255», очолюваного головою правління Юрієм Фальком, також знаходиться в теруправлінні. Як відреагує на них начальник Дніпропетровської «Головавтотрансінспекції» Ренат Бузяков? Будемо сподіватися, що рішуче.

— У січні цього року зусиллями УДАІ зменшено аварійність з вини водіїв маршрутних таксі на 37 відсотків, і цей нелегкий результат свідчить про одне: нам слід ще інтенсивніше вести повсякденну боротьбу зі всіма порушниками руху та правил перевезень на дорогах регіону, активно взаємодіяти з нашими колегами з «Головавтотрансінспекції», щоб перевезення громадян у маршрутних таксі стало безпечним, — наголошує Юрій Шляхтін. — Настав час, щоб Верховна Рада України переглянула Адміністративний кодекс у частині безпеки дорожнього руху, щоб автоінспектор вилучав посвідчення водія за грубі порушення, у тім числі й за проїзд на червоне світло та перевищення швидкості, керування транспортним засобом напідпитку чи в стані наркотичного сп’яніння, створення аварійної ситуації та ДТП, адже від такого безправ’я і зростає аварійність.

Дніпропетровська область.

На знімку: аварія маршрутного таксі в одному з районів Дніпропетровська.

Фото з архіву УДАІ.