Виступ міністра внутрішніх справ України Василя ЦУШКА на пленарному засіданні Верховної Ради України про ситуацію в Міністерстві внутрішніх справ 23 лютого 2007 року
Шановні громадяни України!
Шановний головуючий!
Шановні народні депутати, присутні!
Ви призначили мене на посаду міністра внутрішніх справ у грудні 2006 року.
У моєму уявленні МВС сприймалося як система, що працює чітко і злагоджено, як годинниковий механізм. Але під час вивчення стану справ ізсередини, більш докладного розгляду функціонування цієї структури з
’ясувалося, що вона досить розбалансована та деморалізована. А переможні реляції попереднього керівництва здалися непереконливими. І статистичні дані, які ним оприлюднювалися протягом двох років, треба було слухати з калькулятором у руках — позитивні ділити надвоє, негативні — помножувати, щоби мати більш-менш реальну картину.Зрозуміло, що основним завданням діяльності міліції є захист конституційних прав і свобод громадян від злочинних посягань, миттєве й ефективне реагування на звернення громадян та притягнення винних до відповідальності.
Разом з тим аналіз відповідних статистичних даних за останні роки свідчить про істотне зменшення порушених кримінальних справ за збільшення кількості повідомлень громадян про злочини.
Якщо у 2003 році за 26% заяв і повідомлень було прийнято рішення про порушення кримінальних справ, то у 2006 році
— тільки за 15%.І справа тут не в покращанні криміногенної ситуації у країні. Лакмусовим папірцем її оцінки є вбивства, розбої, пограбування. Тобто ті злочини, які приховати від громадськості неможливо. Бачимо, що їх скоєно більше, а розкривалися вони гірше.
Що стосується начебто зменшення кількості крадіжок, то законом просто підвищено матеріальний поріг настання кримінальної відповідальності за їх скоєння. За статистикою, це призвело до автоматичного їх скорочення майже на третину. Але ж фактична кількість крадіжок не зменшилася!
Користуючись нагодою, прошу вас, шановні народні депутати, розглянути питання про внесення змін до ст. 51 Кодексу України про адміністративні правопорушення стосовно відновлення попередньої межі кримінальної відповідальності за крадіжки.
Далі. Подивимося на злочини, скоєні у громадських місцях. За статистикою, вони зменшилися майже у два рази. Але нехай кожний громадянин спитає: хіба покращився стан правопорядку на вулицях? І незрозуміло, де чиниться половина зареєстрованих розбоїв та грабежів, майже 80 відсотків незаконних заволодінь автотранспортом.
Ця відверта маніпуляція робилася для виправдання створення патрульної служби за рахунок ліквідації ДАІ. Поєднання функцій охорони громадського порядку та безпеки дорожнього руху призвело до погіршення ситуації і у громадських місцях, і в безпеці дорожнього руху.
Сьогодні ми переконалися в необхідності повернення до виправданої практики діяльності дорожньо-патрульної і патрульно-постової служб, що нагромаджувалася десятиліттями.
Жахлива ситуація склалася на дорогах. Хоча статистика знову свідчить про протилежне. Її необ
’єктивність доведено звірками з медичними закладами. Тільки минулого року від обліку приховано понад 4 000 дорожніх пригод, у яких загинуло 725 та поранено майже 4 500 осіб. Реальна картина аварійності в Україні більше нагадує фронтові зведення: майже 50 000 аварій, понад 7 500 загиблих та 60 000 поранених. І водії знають, що за порушення правил дорожнього руху кари практично не буде, особливо якщо в кишені є «вагомі аргументи». Із 4 млн. адмінправопорушників лише в одиницях прийнято судові рішення, а понад 3 млн. справ лежать у судах без розгляду.Шановні народні депутати! У парламенті зареєстровано законопроект народних депутатів Мендуся та Пригодського, який розроблявся у тісній взаємодії з фахівцями МВС. Прошу його підтримати.
За відсутності належного правопорядку, деморалізації міліції та зменшення впевненості громадян у власній безпеці цілком логічним стало зниження рейтингу довіри населення до міліції. На жаль, сьогодні він залишається одним із найнижчих серед правоохоронних органів.
Недостатньою і кволою є протидія економічній злочинності. Хоча попереднє керівництво МВС протягом двох останніх років декларувало високі здобутки в цьому напрямі. Зокрема, під час висвітлення результатів роботи органів внутрішніх справ за 2005 рік було оприлюднено інформацію про те, що органами внутрішніх справ викрито
«зловживань можновладців на суму 19 млрд. гривень». Згідно зі статистичними даними Департаменту інформаційних технологій МВС України, за закінченими провадженням кримінальними справами у злочинах економічної спрямованості у 2005 році сума матеріальних збитків становить майже у 20 разів менше (1 млрд. 57 млн. грн.).Докладніше вивчення проблеми хабарництва показало, що в основному викриваються дрібні хабарники в системі охорони здоров
’я, освіти, житлово-комунального господарства. Суми хабарів, як відомо, тут становлять не більш як 300 грн. Як наслідок, за 2005 рік із 734 осіб, засуджених за хабарництво, міру покарання, пов’язану з позбавленням волі, застосовано лише до 30.Не знаю, з якою метою, можливо, для зміцнення особистого політичного іміджу, в минулому відкрито ставилося завдання про притягнення до кримінальної відповідальності певних посадових осіб. У засобах масової інформації оприлюднювали повідомлення керівництва МВС про причетність до вчинення посадових злочинів низки екс-голів облдержадміністрацій.
Доповідаю: жодного з них до кримінальної відповідальності не притягнуто.
Тепер головним критерієм ефективності боротьби з економічними злочинами буде кінцевий результат. Тобто направлення кримінальних справ до суду і винесений вирок.
До відома: майже кожного дня ми затримуємо три-чотири хабарники, але будемо говорити про результати і називати прізвища лише після винесення судових рішень.
Окремо хотів би зупинитися на діяльності НЦБ
«Інтерполу». На жаль, головну увагу цього підрозділу було приділено лише розшуку кількох колишніх українських високопосадовців, на яких була нагода «пропіаритись» на телебаченні. Фактично «червоні картки» виставлено тільки на двох осіб, а не на десятки, як було заявлено.Крім того, останні два роки планомірної роботи з протидії контрабандним ввезенням до України товарно-матеріальних цінностей, виявлення каналів переміщення наркотиків, незаконної легалізації незаконно ввезених автомобілів не вели.
Замість збору та обміну інформацією створювали
«летючі» загони, які подорожували територією країни в марних спробах виявити на дорогах викрадений за кордоном транспорт, при цьому витрачались значні державні кошти.До речі, колишній керівник
«Інтерполу» за півтора року виріс від майора до полковника. Якби не зупинили на злеті — був би генералом.Не всім подобаються кадрові зміни, які відбуваються в міністерстві. Але запевняю вас, усі ці зміни обґрунтовані і не йдуть у жодне порівняння з глобальною заміною кадрів у 2005
—2006 роках. Сьогодні звільнено лише тих, хто має негативні результати своєї діяльності.Кадрові зміни необхідні, і це підтверджують ще й такі факти. Тільки за останні два роки з органів внутрішніх справ звільнено 31 000 працівників, із них зі стажем служби понад 10 років
— 19 000, або 62,5 відсотка. Було бездумно замінено 37 начальників обласних і транспортних підрозділів, 167 їх заступників, а також 96 відсотків керівників міських, районних та лінійних органів. Унаслідок цього 89 відсотків начальників міськрайорганів працюють на займаних посадах до двох років, чверть із них — до одного року і тільки 25 осіб — понад п’ять років. В одному з райвідділів внутрішніх справ середній вік особового складу — 23 роки.То кого призначали на керівні посади? За винятком одиниць, це
— люди без досвіду управлінської роботи та організаційних здібностей. Так, на Волині райвідділом керує вчитель фізичного виховання. Такі приклади можна наводити і стосовно керівників обласної ланки, але я вважаю, що захищати спокій громадян та боротись із злочинцями мають не фізруки, а фахівці.Ми ретельно подивились на роботу таких горе-керівників, провели перевірку результатів їх діяльності, зокрема, під час проведення оперативно-профілактичної операції наприкінці 2006 року. З
’ясувалося, що показники, надані Міністерству, завищені, належної організації службової діяльності немає. Було прийнято закономірне й цілком логічне рішення про звільнення з посад низки випадкових людей.Зазначу, що оцінка їх роботи збіглася з результатами анонімного опитування особового складу. Було опитано майже 100 тисяч працівників ВС. Майже 50 відсотків керівників були оцінені підлеглими як посередні, а управлінські здібності 81 начальника
— як низькі.Хочу сказати, що оцінка керівників саме за результатами діяльності підпорядкованих підрозділів, за результатами опитувань особового складу та громадян буде постійною. Тому через два-три місяці можуть бути звільнені й інші, зокрема і з новопризначених керівників.
Фільтром для відвернення порушень законності та хибних призначень мав бути Департамент внутрішньої безпеки.
Проте, вивчивши докладніше його діяльність, ми побачили, що фактично він став каральним органом зразка 30-х років минулого століття. Штати підрозділів внутрішньої безпеки були невиправдано
«роздуті» та змінено пріоритети їх діяльності від профілактики правопорушень у бік репресивних методів. Головним критерієм визначення ефективності роботи ДВБ була кількість кримінальних справ, порушених стосовно працівників міліції. Вона зросла в 3,5 разу, і стосувалися ці справи здебільшого працівників низової та середньої ланки. А «розкручувалися» вони за принципом шантажу та провокацій: людину «підставляли», потім називали ціну і, якщо отримували бажане, —відпускали, якщо ні — жертва отримувала покарання фактично за те, що не відкупилась. Діяльність цієї структури була поза критикою і будь-яким контролем.Хто керував цим підрозділом протягом останніх двох років?
Спочатку
— чоловік, який до призначення жодного дня в міліції не працював. Проте за цей короткий термін виріс до заступника міністра, отримавши за невідомі особливі заслуги звання від майора до полковника.У середині 2006 року Департамент внутрішньої безпеки очолив бізнесмен, засновник кількох приватних підприємств, до призначення також жодного дня в міліції не працював.
Сьогодні йде докорінна реорганізація служби внутрішньої безпеки. До роботи в ній буде залучено професіоналів, які забезпечать реальний захист усього особового складу.
Багато питань викликає фінансово-господарська діяльність МВС. Для незалежної оцінки фінансового становища ми звернулися до ГоловКРУ з проханням про здійснення фінансової ревізії, остаточно її буде завершено наприкінці березня цього року.
Лише деякі попередні висновки свідчать про великий обсяг фінансових порушень, серйозні прорахунки у використанні бюджетних коштів. На утримання центрального апарату перевитрачено 72 мільйони гривень. При центральному апараті МВС створені додаткові підрозділи з понадштатною чисельністю працівників. Поряд із затвердженою Кабінетом Міністрів чисельністю у 1 897 працівників центрального апарату фактично фінансувалося майже 3 800 осіб. При цьому ці підрозділи не фігурували в штатному розписі міністерства, затвердженому Мінфіном.
Така система роботи попереднього керівництва МВС, крім фінансових порушень, могла мати серйозні політичні наслідки, оскільки йдеться про додаткові нелегальні оперативні підрозділи, у тому числі ті, які займаються прослуховуванням, зовнішнім стеженням, кримінальною розвідкою та іншими спеціальними операціями.
Нове керівництво МВС розглядає як першочергове завдання ліквідацію такої непрозорої структури і легалізацію цих підрозділів у штаті.
До речі, коли ми почали з
’ясовувати наявність спеціальних комплексів для прослуховування ліній зв’язку, мобільних телефонів і комплексів для встановлення місцезнаходження власників мобільних телефонів у будь-який проміжок часу, то з’ясувалося, що МВС закупило за рахунок бюджетних коштів лише 9 таких комплексів, а до Служби безпеки України передало 17. Це свідчить про можливе використання для закупівлі спецтехніки якихось інших джерел фінансування, крім коштів державного бюджету, а звідси також і можливість несанкціонованої закупівлі й використання таких комплексів, у тому числі в інтересах окремих політичних сил або комерційних структур. З цих питань ми проводимо внутрішнє розслідування. За оперативними даними, перед зміною керівництва МВС вісім таких систем просто зникли. Де вони зараз? Кого з вас, шановні громадяни, слухають? За ким стежать? На жаль, цієї інформації мені в спадок не залишилось. Але ми працюємо над цими оперативними даними, і сподіваємося на плідну співпрацю з колегами з інших компетентних органів для забезпечення безпеки громадян від несанкціонованого прослуховування.Великі зловживання виявляються в операціях з коштами населення, отриманими за надання МВС платних послуг. Особливо це стосується Державної автомобільної інспекції.
При ДАІ створена велика кількість підприємств МВС, які отримують плату за послуги, пов
’язані з реєстрацією автомобілів, проведення екзаменів і видачу посвідчень водія, проходженням техоглядів, виготовленням автомобільних номерів тощо.Головним із них було підприємство
«Ресурси», яке зібрало до літа 2006 року сотні мільйонів коштів з населення. Сьогодні проти посадових осіб підприємства порушено декілька кримінальних справ, пов’язаних з фінансовими зловживаннями. Встановлення напрямів використання коштів є дещо ускладненим через те, що наприкінці минулого року підприємство свою діяльність припинило, майже всі документи були знищені. Мабуть, у зв’язку зі зміною керівництва міністерства. Підприємство МВС «Рікас», яке прийшло на зміну «Ресурсам», у 2006 році встигло заробити близько 43 млн. грн., з яких на рахунок МВС перерахувало лише 8 700 гривень.Керівництво МВС свідомо знищило централізовану систему видачі посвідчень водія, техталонів тощо. Для цього у 254-х МРЕВ
— відділах з видачі документів, пов’язаних з реєстрацією автомобілів, було закуплено обладнання вартістю чотирнадцять мільйонів гривень з однією метою: щоб не видавати документи централізовано та уникнути контролю. Для їх обслуговування витрачено десятки мільйонів гривень на розробку та закупівлю вісімнадцяти комп’ютерних програм для виготовлення та реєстрації прав і сім програм (для техпаспортів), які не стикуються, несумісні між собою. Мільйони гривень «на повітря» — і ми маємо ситуацію, коли по країні їздять невідомо скільки контрабандних автомобілів, автомобілів з однаковими номерами та купленими правами. Мене вже міністри просять пояснити, що за дива відбуваються: він їде і бачить попереду машину з таким само номером, як у нього...Також минулого року МВС уклало договір на 6 млн. грн. на розробку програмного забезпечення для ДАІ Києва: сьогодні немає ані грошей, ані програми, за цим фактом порушено кримінальну справу. Тому й стоять кияни у чергах на реєстрацію автомобілів. Я вибачаюсь перед вами. Ми робимо все можливе для виправлення чиїхось свідомих, злочинних помилок.
І ці факти також отримають свою оцінку згідно з законом.
Повинна бути й моральна відповідальність за кожний випадок видачі прав водію, який водити не вміє, але має матеріальне натхнення, а отже
— за зростання аварійності на шляхах, за сотні людських жертв, принесених на олтар чийогось збагачення.Методи і канали розкрадання державних коштів у системі МВС були дуже різнопланові. У 2006 році
— знову ж таки за вказівкою керівництва МВС — була здійснена приватизація пультів охоронної сигналізації, які належали Державній службі охорони, шляхом створення окремого закритого акціонерного товариства «Охорона-комплекс». Значну частину коштів, отриманих від надання послуг охорони, ділки перераховували до власної страхової компанії, страхуючи власні так звані фінансові ризики за фактично фіктивними договорами страхування, оскільки страхові випадки за цими договорами ніколи не наступали. На цих операціях держава втратила близько 25 млн. грн. Нині ми проводимо реприватизацію пультів охорони і повертаємо їх у власність Державної служби охорони.Нам важко пояснити громадянам України, які сплачують сотні гривень за реєстрацію лише одного автомобіля, таку
«ефективність» підприємств МВС, створених його попереднім керівництвом. Аналіз використання коштів цих підприємств вказує на те, що була створена система передачі цих коштів іншим комерційним структурам з подальшим їх розкраданням. Важко встановити точну чисельність створених Міністерством внутрішніх справ комерційних підприємств і різних фондів для збору грошей. Нині ми проводимо інвентаризацію і, за попередніми даними, налічуємо близько 200 підприємств і майже 2000 фондів. Майже 1200 цих фондів були створені у 2005—2006 роках. Звісно, що аналіз діяльності такої фінансової імперії потребує зусиль не тільки працівників КРУ, а й правоохоронних органів. Уперше в історії МВС я дав доручення оперативним службам МВС, зокрема Державній службі боротьби з економічною злочинністю, розпочати оперативні розробки в самій системі МВС для виявлення зловживань і притягнення посадових осіб до кримінальної відповідальності у випадках здійснення ними злочинів.Обсяги зловживань з майном міністерства вражають.
Не найбільш значним за обсягом втрат, але дуже яскравим є факт продажу будівлі на вул. Круглоуніверситетській, 16/7 у м. Києві площею 2492 кв. м, у якій ще з 70-х років розміщувалися підрозділи міністерства (9 підрозділів загальною чисельністю близько 300 осіб).
Заступником міністра внутрішніх справ, який відповідав за господарську діяльність, у вересні 2005 року була надана письмова згода на відселення підрозділів МВС з цього будинку, який у грудні 2005 року був проданий Київською міською державною адміністрацією комерційним структурам. При цьому інших площ для розміщення підрозділів МВС КМДА не було запропоновано.
Інший приклад
— земельна ділянка площею майже 1 гектар у місті Києві на бульварі Перова, що була передана інвестору під будівництво житла для працівників столичної міліції. З’ясувалося, що цей «міцний» інвестор — новостворена комерційна фірма, яка ніколи нічого не будувала, а її директор — студент, який мешкає в гуртожитку.Подібних прикладів ще дуже багато.
Можемо лише сподіватися, що керівництво МВС у цих випадках діяло безкорисливо. Але в профілактичних цілях по закінченні перевірки усі матеріали ми передамо до прокуратури.
Навіть службовими автомобілями керівник розпоряджався як своєю власністю. Наприклад, за його вказівкою дорогий джип
«Фольксваген Туарег» був переданий в безплатне користування особі, яка не має жодного стосунку до МВС і яка протягом року використовувала цю машину для особистих потреб. Встановлено загалом близько 20 випадків обслуговування автомобілями МВС протягом 2006 року — з водіями МВС, у тому числі працівниками ДАІ і спецпідрозділу «Кобра», осіб, які не працюють у МВС.Усі ми пам
’ятаємо гучні кампанії із скорочення привілеїв, рекламні акції з продажу дорогих автомобілів у МВС.Унаслідок перевірок ми бачимо, що 104 автомобілі з 3
—6-літровими двигунами як були, так і залишаються в обслуговуванні центрального апарату міністерства, хоч для роботи МВС і не потрібні.Я сьогодні особисто нікого із колишнього керівництва МВС не звинувачую. Лише на вимогу Верховної Ради інформую про реальний стан справ у міністерстві, з
’ясувати який я вирішив на початку своєї роботи. На відміну від свого попередника, який полюбляв з трибуни Верховної Ради і через засоби масової інформації публічно називати потенційних, на його думку, злочинців і викликати їх на допити. Я вимушений лише констатувати факт розвалу роботи міністерства протягом 2005—2006 років, наявність великих зловживань фінансового характеру, падіння рівня дисципліни і відповідальності. А конкретних винуватців цього повинні встановлювати і називати слідство й суд.Для виправлення становища в нинішніх умовах колегією МВС уже здійснено низку конкретних заходів.
Враховуючи наявні недоліки у веденні господарської діяльності, МВС вживаються заходи для запобігання порушенням фінансової дисципліни і збереження державного майна.
Створюються централізовані бухгалтерії, структуровані органи управління підприємствами МВС. Уперше за історію МВС проходить суцільна інвентаризація майна та створюється реєстр майна, визначається його оптимальна потреба.
Оптимізуються структура і штати як центрального апарату, так і кожного підрозділу системи МВС. Триває обчислення коштів, необхідних для нормального функціонування системи. Відповідні пропозиції будуть внесені на ваш розгляд у встановленому порядку.
На посади вибулих начальників УМВС і служб центрального апарату підібрані досвідчені кадри. З ними вже проведено тижневе навчання за всіма напрямами їх службової діяльності з прийняттям підсумкових заліків і наданням необхідних методичних матеріалів.
Нині проходить процес добору, розгляду і затвердження на колегії МВС кандидатур заступників начальників УМВС і служб, а також керівників міськрайлінійних органів з обов
’язковим тижневим їх навчанням в Академії управління.Система професійної підготовки кадрів відтворюється, практично, з нуля. Ситуація, коли, наприклад, у 2006 році загинуло 180 міліціонерів, і лише 4 з них
— від руки злочинців, неприпустима. Ми повинні велику увагу приділити виховній роботі з особовим складом, запровадити систему добору кадрів винятково за професійними вміннями та здібностями.Добираються заступники начальників УМВС з виховної і кадрової роботи, будується їх вертикаль по кожному органу. Відроджуються профспілка, громадські організації, товариські суди тощо. Запроваджений прозорий, чіткий порядок присвоєння звань старших офіцерів з обов
’язковим їх затвердженням на колегії.І насамкінець. Серед ключових питань, над розв
’язанням яких працює міністерство, є реформування системи МВС України. Воно вже давно на слуху в суспільстві, але, на жаль, цей процес невиправдано затягнувся.Саме для забезпечення підготовки цілісного пакета законопроектів та інших нормативно-правових актів у міністерстві працює комісія на чолі з першим заступником міністра Корнієнком Михайлом Васильовичем.
Отже, йдеться про якісно нову модель органів внутрішніх справ України в контексті загальнодержавного реформування правоохоронних органів та судової системи з урахуванням досвіду зарубіжних країн.
Ми запрошуємо до співпраці народних депутатів України, науковців, громадськість, усіх, хто має бажання допомогти нам у цій роботі.
Користуючись нагодою, хочу звернутися до вищого керівництва держави, Верховної Ради прийняти політичне рішення щодо визначення місця, функцій і завдань органів внутрішніх справ у системі центральних органів виконавчої влади, що дозволить нам чітко опрацювати весь пакет законопроектів з питань радикального реформування органів внутрішніх справ України.
Дякую за увагу!