Вчителі шкіл раз на п
’ять років проходять атестацію.Як зазначено в чинних документах, вона базується на принципах демократизму, загальності, всебічності, систематичності, колегіальності, доступності та гласності, безперервної освіти і самовдосконалення, морального і матеріального заохочення. А в житті все зовсім інакше, у чому переконалася, працюючи у трьох школах.
Якщо колеги, прочитавши матеріал, образяться і скажуть:
«У нас не так!», буду тільки рада, що в освіті таки є демократичні острівці.Тож з чим зіткнулася я?
Усі (або майже всі) вчителі адміністрацією школи розділені на три групи:
«свої» (які можуть робити що завгодно і їм все сходить з рук, бо вони цінуються не за фаховими даними, а за вміння догоджати, вислуговуватись); «ні ваші, ні наші» (вони нейтральні, мають захист); «чужі, або незручні» (працюють творчо, мають власну думку та сміливість відстоювати її, не бояться казати правду).Залежно від приналежності до
«групи» і вирішується доля атестації.«
Свої» отримують категорію, звання, моральне та матеріальне заохочення без всіляких зусиль.Вчитель другої групи отримає теж все і виконуватиме свої обов
’язки з огляду на ширину плечей свого протеже.А от з
«незручного» адміністрації кровиці поп’ють! Це ж така нагода для директора — звести рахунки хоч раз на п’ять років! За таким педагогом прискіпливо спостерігають, завантажують додатковими завданнями, позитив у роботі ігнорують, якщо десь на крихту недоробив — роздують до скандальних розмірів! І через півроку знущань йому відмовлять або в категорії, або в званні чи заохоченні.Висловитись про цю болючу проблему мене спонукали слова міністра освіти і науки Станіслава Ніколаєнка на дні уряду у Верховній Раді в січні цього року.
«Нині ми стоїмо перед реформуванням педагогічної освіти, хочемо мати не вчителя-поводиря, а вчителя-новатора...» — сказав він. Потім додав: «Цього року вперше буде присвоєно звання «Народний вчитель», вручено п’ять державних премій кращим педагогам».Якщо сьогодні так непрозоро проводиться атестація на місцях, то хто стане вчителем-новатором і отримає звання
«Народний вчитель» та державну премію? Знову «свій» в адміністрації?! Адже подання завжди йде від неї...Іншим поштовхом до цього одкровення став справді демократичний досвід проведення атестації в Києво-Святошинському районі Київщини. Там кожен учитель отримує залікову книжку, в яку протягом п
’яти років вноситься його діяльність, яка оцінюється балами (годинами).Скажімо, на звання вчителя-методиста потрібно набрати 400
— 450 балів. Розподіл годин такий: підготовка учнів до участі в конкурсах (районний — 40, обласний — 80, всеукраїнський — 120 годин (балів).Підготовка підручників, посібників, словників, довідників тощо (100 годин (балів) за 1 друкований аркуш).
Друковані роботи в пресі (районній
— 20, обласній —40, всеукраїнській — 80, міжнародній — 150 годин (балів).Бали ви можете заробити і за підготовку та проведення авторського проблемно-тематичного конкурсу; розробку навчальних програм, планів; розробку та впровадження нових форм, методів, технологій навчання тощо.
Мені імпонує такий підхід до оцінки результатів діяльності вчителя. Хто ж як не адміністрація має чесно відзначити кращих, підтримати і навчити того, хто хоче працювати та поставити на місце горе-вчителя?!
Не повірите
— мрію побувати хоч на одному відкритому уроці керівника ЗОШ. За роки роботи вчителем не бачила жодного, зате чула принизливу критику від керманичів, які давно забули смак педагогічного поту та нервово-напружені ночі.Київ.
Від ведучого. Шановні вчителі! Чи тривожать вас проблеми, порушені автором? Розкажіть, як проходить атестація у вашій школі, поділіться своїми враженнями і побажаннями.