Вчителі шкіл раз на пять років проходять атестацію.

Як зазначено в чинних документах, вона базується на принципах демократизму, загальності, всебічності, систематичності, колегіальності, доступності та гласності, безперервної освіти і самовдосконалення, морального і матеріального заохочення. А в житті все зовсім інакше, у чому переконалася, працюючи у трьох школах.

Якщо колеги, прочитавши матеріал, образяться і скажуть: «У нас не так!», буду тільки рада, що в освіті таки є демократичні острівці.

Тож з чим зіткнулася я?

Усі (або майже всі) вчителі адміністрацією школи розділені на три групи: «свої» (які можуть робити що завгодно і їм все сходить з рук, бо вони цінуються не за фаховими даними, а за вміння догоджати, вислуговуватись); «ні ваші, ні наші» (вони нейтральні, мають захист); «чужі, або незручні» (працюють творчо, мають власну думку та сміливість відстоювати її, не бояться казати правду).

Залежно від приналежності до «групи» і вирішується доля атестації.

«Свої» отримують категорію, звання, моральне та матеріальне заохочення без всіляких зусиль.

Вчитель другої групи отримає теж все і виконуватиме свої обовязки з огляду на ширину плечей свого протеже.

А от з «незручного» адміністрації кровиці попють! Це ж така нагода для директора звести рахунки хоч раз на пять років! За таким педагогом прискіпливо спостерігають, завантажують додатковими завданнями, позитив у роботі ігнорують, якщо десь на крихту недоробив роздують до скандальних розмірів! І через півроку знущань йому відмовлять або в категорії, або в званні чи заохоченні.

Висловитись про цю болючу проблему мене спонукали слова міністра освіти і науки Станіслава Ніколаєнка на дні уряду у Верховній Раді в січні цього року. «Нині ми стоїмо перед реформуванням педагогічної освіти, хочемо мати не вчителя-поводиря, а вчителя-новатора...» — сказав він. Потім додав: «Цього року вперше буде присвоєно звання «Народний вчитель», вручено пять державних премій кращим педагогам».

Якщо сьогодні так непрозоро проводиться атестація на місцях, то хто стане вчителем-новатором і отримає звання «Народний вчитель» та державну премію? Знову «свій» в адміністрації?! Адже подання завжди йде від неї...

Іншим поштовхом до цього одкровення став справді демократичний досвід проведення атестації в Києво-Святошинському районі Київщини. Там кожен учитель отримує залікову книжку, в яку протягом пяти років вноситься його діяльність, яка оцінюється балами (годинами).

Скажімо, на звання вчителя-методиста потрібно набрати 400 — 450 балів. Розподіл годин такий: підготовка учнів до участі в конкурсах (районний — 40, обласний — 80, всеукраїнський — 120 годин (балів).

Підготовка підручників, посібників, словників, довідників тощо (100 годин (балів) за 1 друкований аркуш).

Друковані роботи в пресі (районній — 20, обласній —40, всеукраїнській — 80, міжнародній — 150 годин (балів).

Бали ви можете заробити і за підготовку та проведення авторського проблемно-тематичного конкурсу; розробку навчальних програм, планів; розробку та впровадження нових форм, методів, технологій навчання тощо.

Мені імпонує такий підхід до оцінки результатів діяльності вчителя. Хто ж як не адміністрація має чесно відзначити кращих, підтримати і навчити того, хто хоче працювати та поставити на місце горе-вчителя?!

Не повірите мрію побувати хоч на одному відкритому уроці керівника ЗОШ. За роки роботи вчителем не бачила жодного, зате чула принизливу критику від керманичів, які давно забули смак педагогічного поту та нервово-напружені ночі.

Київ.

Від ведучого. Шановні вчителі! Чи тривожать вас проблеми, порушені автором? Розкажіть, як проходить атестація у вашій школі, поділіться своїми враженнями і побажаннями.