Олександр ЛукЯнЧенко за фахом будівельник. На комбінаті «Донецькжилбуд» його памятають і майстром, і головним інженером. Та й чималого вартий той факт, що більше десяти років він пропрацював у органах виконавчої влади.

Олександре Олексійовичу, місцева влада торік уперше формувалася за партійними ознаками. Чи відбулися якісні зміни в управлінні таких міст, як ваше?

На мою думку, пропорційна система для місцевих рад була передчасною. У багатьох містах-мільйонниках протистояння політичних сил у місцевих органах самоврядування призвело вочевидь до перевитрати енергії і часу. Та й політична культура до такої системи в нас ще не дозріла. Донецьку в цьому плані пощастило більше виборці становлять цілком консолідовану силу з передбачуваними політичними уподобаннями. Це дало змогу, не розкачуючись, зосередитися на життєво важливих завданнях з забезпечення життєдіяльності міста.

Чи означає це, що закріплення депутатів за територіями, безпосередні контакти з виборцями не головне?

Ні, певна річ. Хоча депутати обрані від різних політичних сил, кожен з них за домовленістю закріплений за конкретним районом. Це дає змогу контролювати роботу депутата і відповідає бажанням людей знати своїх обранців у разі, якщо треба вирішити одне чи інше питання життєдіяльності мікрорайонів. А за підсумками року депутати будуть звітувати в закріплених округах.

Управляти Донецьком, очевидно, можна тільки системно...

Треба управляти так, щоб розвиватися. От лише деякі цифри. Питома вага донецького експорту в обласному — 21 відсоток, прибутку підприємств — 49, товарообігу більш як 52 відсотки. Обсяг промвиробництва за останній рік зріс. Середня зарплата по місту становить 1169 гривень на 240 гривень більше, ніж у 2005-му. Середня пенсія зросла до 612 гривень. Це нормальна динаміка. Крім того, Донецьк створив майже 26 тисяч робочих місць на 5 тисяч більше, ніж планували...

Де створення робочих місць, там і розвиток соціальної сфери...

Так. 5800 осіб безкоштовно відпочило в пансіонатах, 5 мільйонів гривень виділили на обладнання для медичних установ. На соціальну допомогу городянам витратили 13,5 мільйона гривень. Маленький, але яскравий штрих: уперше за останні роки відкрили новий дитячий садок. Він став кращим у місті за оснащенням до такого само рівня будемо підтягувати інші.

У Донецьку працює приватизаційний фонд...

Такий фонд реальна необхідність. У перспективі, я впевнений, таке управління буде створено в кожному місті. Судіть самі: раніше міський бюджет одержував від приватизації не більше 6 мільйонів гривень, а торік уже 18. Чиновникам було однаково, що і за якою ціною відчужувалося. Тепер усе змінилося. Ось приклад. Інтенсивно розвиваємо газифікацію, за державні кошти, за рахунок територіальної громади і громадян будуються газові мережі. Вони безкоштовно передавалися комерційним структурам, а ті надавали платні послуги, не дбаючи про розвиток цих мереж. А тепер управління комунальними ресурсами від імені городян розпоряджається ними як власник: за договором оренди передає їх газопостачальним організаціям, а виручені гроші вкладає в нові мережі.

У мегаполісах гостре питання забудова центральних районів. А у вас?

Ми намагаємося не забудовувати вільні території, а поліпшувати старе житло. Розробляємо кілька проектів у старих кварталах. Важливо переселити людей так, щоб не образити, а отже, треба задовольнити всі запити під час переїзду. І треба унеможливлювати появу надалі житлових пірамід на кшталт тих, що були в Донецьку і Києві. Розвиваємо торгові мережі в «спальних» районах. Наш «Амстор» не поступається столичним супермаркетам, а за деякими параметрами перевершує їх.

Зникає електротранспорт. Перевезення віддається на відкуп маршруткам. Для Донецька це характерно?

Приватизаційний бум зачепив і цю сферу. Автопарки, було, з легкої руки місцевих керівників передавалися комерційним структурам, хотілося перекласти транспортні проблеми на приватні плечі. Однак наші закони ще дозволяють приватнику халатно ставитися до експлуатації транспортних засобів, нехтувати екологією. А люди хочуть знати, як дістатися центру, скажімо, від Петрівки, де тільки випадковий транспорт? Зараз цей маршрут обслуговує 25 автобусів великої місткості з інтервалом руху 4 хвилини. А взагалі виходять на лінії 160 трамваїв, 200 тролейбусів і 100 автобусів. Почали проектувати друге півкільце обїзної дороги навколо міста, розширюємо мостовий перехід на Макіївку, думаємо обновити бульвар Шевченка, що дасть можливість збільшити пропускну спроможність основних магістралей....

Метро ще один біль. З тієї причини, що фінансування обсягом 15,5 мільйона гривень зі спеціального фонду здійснено на 3 мільйони менше. Щоправда, місто вишукало із загального фонду 6 мільйонів, але це крихти. Цього року фінансування держбюджетом планується збільшити до 75 мільйонів гривень. Саме на стільки, скільки в нас додатково вилучили в держбюджет торік. Будівництву метрополітену потрібно стійке фінансування, а вже побудувати наш клопіт. Поки ж грошей вистачало тільки на утримання вже побудованих обєктів.

Бюджетні взаємини з центральною владою в Донецька історично не складалися. А зараз?

За великим рахунком у мене багато претензій до бюджетного процесу. Дотепер він формується не знизу нагору, а навпаки. От нас, наприклад, зобовязали «танцювати» від середньої зарплати в 1560 гривень. Однак я вже сьогодні можу сказати, що цю цифру ми не потягнемо. Отже, недоодержимо податків від зарплати, на фінансування наших витрат треба буде шукати гроші. Мінфін з 2000 року не переглядав місцеві податки і збори, вони строго лімітовані, територіальна громада не може сама визначати їхній перелік. Але це ще квіточки. А от те, що не врахували збільшення з 1 січня ціни на газ для бюджетних організацій, ставить міське господарство в скрутне становище. Ви тільки вдумайтеся, ми розрахували бюджет міста, виходячи з ціни на газ у 686 гривень, а постановою Мінфіну № 1697, яка вийшла після завершення бюджетного процесу, одержали — 991 гривню. Різниця становить 305 гривень на кожній тисячі кубометрів газу. У рік набігає 32 мільйони гривень. Де їх узяти? Є два шляхи. Перший: закрити цей прорив і вирішити ще сотню-другу не менш важливих для міста проблем. Другий: подати у відставку. Але ви розумієте, що я дорожу довірою виборців і буду її виправдувати, хоч би яких зусиль це мені коштувало.