Економіку країни шарпає шторм у бермудському трикутнику «рейдерських» зазіхань на чужу власність. Поки влада міркує, як краще на законодавчому полі захистити підприємства та їхні колективи від нечесних ділків, керівництво компаній вимушено власними силами відбиватися від нових і нових «рейдерських» атак. Звісно, ласим шматочком стають успішні підприємства. Із солідною репутацією та всесвітнім визнанням. Приміром, як «Укррічфлот».

До того ж діловий авторитет «Укррічфлоту» в багатьох країнах світу і довіра Європейського банку (який, до речі, сам ініціював оновлення морського й річкового флоту компанії і погодився надати кредит на три роки в розмірі 75 мільйонів доларів) не стали каменем спотикання для діяльності сухопутних піратів. І хоч як це прикро і парадоксально, але другий рік поспіль вони намагаються заволодіти чужим майном, користуючись законодавчими прогалинами, а часом — відверто нехтуючи Конституцію.

«Голос України» не раз писав про те, що рік тому на підставі ухвал суддів окремих регіонів країни, з порушенням принципу підсудності, за заявою одного і того самого акціонера О. Бібік, яка володіє 10 акціями, було організовано спробу здійснити будь-яким шляхом вилучення реєстру акціонерів ВАТ «АСК Укррічфлот» та дезорганізувати діяльність товариства (суддя Торезького міського суду Донецької області, суддя Московського районного суду Харкова, суддя Центрально-Міського районного суду Горлівки). Після звернень компаній та профсоюзу до вищезазначених адресатів всі справи було припинено. Однак...

Одночасно з ухвалами суддів першим заступником прокурора Дніпропетровської області Й. Оросом на підставі заяви Бібік було порушено кримінальну справу нібито за фактом «розтрати чужого майна шляхом зловживання службовими особами АСК «Укррічфлот» та ВАТ «Дніпропетровський річковий порт». Не треба бути великим Шерлоком Холмсом, щоб не віднайти в цій історії низку «притягнутих за вуха» фактів. Скажімо, справу порушили 7.12.2005 року, а заява Бібік надійшла до прокуратури... на день пізніше. Або те, що Дніпропетровський порт взагалі не мав ніякого відношення навіть до надуманих підстав для порушення кримінальної справи. Мабуть, його включили, щоб надати постанові «солідності» й «законності». А насамперед виправдати факт порушення кримінальної справи у Дніпропетровській області. Тоді після кількох скарг на адресу Генпрокуратури компанії вдалося повернути документи, зокрема оригінали реєстру акціонерів, а справу передали до Дніпровської транспортної прокуратури Києва. Остання після ретельних перевірок діяльності компанії відмовила в порушенні кримінальної справи проти посадових осіб АСК «Укррічфлот». Справедливість було відновлено. Скасовано всі судові рішення — а їх було близько 20 — від Донецька до Тернополя.

Компанія повернулася до своєї звичайної діяльності, а багатотисячний колектив акціонерів та працівників нарешті зітхнув з полегшенням. Але, як з’ясувалося, ненадовго.

На початку цього року, всупереч наявності постанов транспортної прокуратури про відмову в порушенні кримінальної справи та постанови суду про скасування постанови Дніпропетровської обласної прокуратури про порушення кримінальної справи (а вони, між іншим, набули, нагадаємо, законної сили), слідчим з особливо важливих справ прокуратури Дніпропетровської області на підставі заяви тієї самої Бібік знову порушено кримінальну справу. За тими самими «фактами зловживання службовим становищем посадовими особами АСК «Укррічфлот». «Мало того, — каже керівництво АСК, — постановами Жовтневого районного суду Дніпропетровська вже знову накладено арешт на обіг акцій компанії та застосовано інші дії». Представники Феміди знову «чомусь» не звернули уваги на те, чи є підстави для порушення кримінальної справи. І взагалі, чи належить ця справа до підсудності Дніпропетровської обласної прокуратури? Адже компанія та її реєстратор розташовані у столиці.

Трудовий колектив АСК «Укррічфлот» та профспілка вимушені звернутися з відкритим листом до Президента України, Генеральної прокуратури, Верховного Суду. «Ми віримо керівництву головного наглядового органу країни, де працюють висококваліфіковані професіонали, і Верховному Суду. Сподіваюся, вони розберуться і зроблять правильні висновки, — каже президент АСК «Укррічфлот» Павло Підлісний. — Ми звернулися і до Голови Верховної Ради України Олександра Мороза та Прем’єр-міністра України Віктора Януковича з проханням надати допомогу одній із основних судноплавних компаній у боротьбі з незаконним наїздом рейдерів».

Позицію керівництва і колективу «Укррічфлоту» поділяє і Українська спілка промисловців і підприємців. Заступник директора УСПП із питань безпеки Сергій Худобін запевнив, що президент УСПП Анатолій Кінах і керівництво спілки сприятимуть захисту компанії і попередять негативні наслідки, які загрожують українському перевізнику. І незабаром пообіцяв презентувати надійну систему захисту від подібних зазіхань.

А поки що «Укррічфлоту» — єдиному українському судновласнику —просто не дають працювати. Щоб збанкрутити і легко захопити.

Чи вигідні державі успішні підприємства? Чи покарають рейдерів і тих, хто їм сприяє? На ці запитання хочуть почути відповіді не лише тисячний колектив «Укррічфлоту», а й багато банків, компаній, фірм, які потрапили в жорно схем «чорних бізнесменів» чи «недружних поглинань».

Фахівці визначають «рейдерство» як найнебезпечнішу загрозу національній економічній безпеці. Це «прибутковий бізнес», якій існуватиме доти, доки не зміниться судова система. У нас в країні немає правового визначення «рейдерства», на яке правоохоронці не реагують і кваліфікують «захоплення підприємства за схемою» як... внутрішні «розборки». І тому радять вживати заходів самим.

Закону, який визначив би рейдерство і кримінальну відповідальність за нього, зачекалися. І Президент, і прем’єр не раз запевняли, що працюють над удосконаленням законодавства. Найближчим часом проект закону обіцяють представити на розгляд народних депутатів. Не запізнилися б... Бо країна ризикує залишитися не лише без національного перевізника, а й без власного флоту.

P. S. Поки готувався матеріал, стало відомо, що Генеральна прокуратура України закрила справу за відсутністю складу злочину.

Довідка «Голосу України»

АСК «Укррічфлот» — національний перевізник, який здійснює 45 відсотків усіх річкових та морських перевезень водним транспортом держави між портами 40(!) країн світу; «Укррічфлот» має близько 200 суден, 65 із яких використовуються для морських перевезень, 100 — для перевезень по Дунаю, 35 — по Дніпру. Вантажний флот компанії складається із суховантажних суден. Компанія має 70 тисяч акціонерів — фізичних і юридичних осіб, а також забезпечує більш як 10 тисяч високотехнологічних робочих місць для власного персоналу і майже 4 тисячі додаткових робочих місць для вітчизняних корабелів та їхніх контрагентів. Нині це єдиний(!) український судновласник, який активно розвивається, будує новий флот на вітчизняних, а також на власних підприємствах. Крім того, консолідовані активи компанії за період 2003—2006 років збільшилися на 52,2 відсотка, власний капітал — майже на 60 відсотків. А відрахування до бюджету зросли на 35 відсотків. Торік компанією було інвестовано 44 млн. доларів на будівництво нових суден. В експлуатацію було введено чотири теплоходи типу «Буг» дедвейтом 6,3 тис. тонн і дві несамохідні баржі «Європа-М».