Сьогодні в Києві відбудеться спільне засідання Комітету з питань співробітництва України та ЄС. А за тиждень зустріч на рівні міністрів закордонних справ «Україна Трійка ЄС». Цьому передувало засідання Ради Міністрів Євросоюзу, на якому ухвалені висновки про переговори з Україною про підписання нової посиленої угоди. А не надання мандату на переговори про майбутнє членство, що українською стороною сприйнято як категоричне «Ні» спільноти Україні.

Радикально налаштовані критики та ЗМІ заговорили про провал зовнішньої політики України. Зокрема, якнайшвидшого її вступу до ЄС, як одного з головних напрямів розвитку, запропонованого суспільству Президентом Віктором Ющенком разом з командою, з котрою 2004 року прийшов до влади. В тодішньому уряді була запроваджена посада віце-премєр-міністра з питань європейської інтеграції, яку обійняв Олег Рибачук, що разом з главою МЗС Борисом Тарасюком неодноразово називали навіть конкретні дати найближчого вступу до ЄС.

Але коли бути відвертими, то невже хтось усерйоз вважав, що ми готові до негайного входження в ЄС? Навіть зважаючи на те, що деякі прибічники цієї ідеї твердять: вступ у спільноту і те, яку країну вона прийме першою, питання політичне. Звісно, що й це є. Але значно важливіше й передовсім для громадян України жити за тими само поняттями та стандартами, за якими живуть суспільства держав-учасниць Євросоюзу. І не вдавати, приміром, що це станеться тоді, коли наші законодавства взаємно адаптуються або адаптуються в «процесі». Але ж взаємної адаптації не буває: це має робити той, хто приєднується.

Лише один з останніх, найсвіжіших, прикладів: не тільки в ЄС, а й у будь-якій демократичній країні навряд чи був би можливий український варіант, коли парламент відправляє у відставку главу МЗС, а той звертається до суду, щоб оспорити рішення, ухвалене депутатами, котрі одержали на це повноваження народу. Або, скажімо, коли б суд якогось села землі Баварія у ФРН ухвалив рішення про те, що глава бундестагу не може підписувати ухвалений парламентом закон. Якби таке навіть сталося, то ціла Німеччина померла б від сміху. А в Україні не сміються, цілком серйозно кидають у «бій» нові й нові сили...

Навіть після досить жорстких висновків Ради Міністрів ЄС ми, здається, далеко не всі зрозуміли, що шлях до «землі обітованої» — високої суспільної організації та визначених європейською спільнотою стандартів життя ми, як і інші народи, повинні теж пройти.

Натомість вимагаємо, щоб нас там сприймали не як рівних, а чомусь як улюблених сусідів, утім, не маючи для того підстав. Інша справа, змусити себе поважати і рахуватися з нами як з країною, в якій мешкає майже 50 млн. громадян. Але треба памятати, що в цьому разі йдеться не про любов, а про дуже однозначні економічні інтереси обох сторін. Та не чекати дарів небесних, а створювати надійну базу для економічного співробітництва на тривалий час.

Можливо, з нинішнього, першого цього року офіційного спільного заходу в рамках діалогу Україна ЄС нарешті розпочнеться по-справжньому ділове співробітництво у всіх галузях народного господарства без зойків і політичної тріскотні. Принаймні вже час.