Хто був ініціатором проектування і спорудження нафтопроводу Одеса—Броди? Яка його вартість? Чому нині вся увага зосереджена на його продовженні, а не на будівництві нафтопереробного комплексу в Бродах. Адже на будівництво, нібито, залучено величезні інвестиції?
С. ДОРОТЯК.
Збараж Тернопільської області.
Відповідає директор Департаменту з питань нафтової, газової і нафтопереробної промисловості Міністерства палива та енергетики України Леонід КОСЯНЧУК:
— Будівництво нафтопроводу Одеса—Броди здійснено на підставі указів Президента України від 10.03.2000 р. №457/2000 та 07.12.2000 р. №1316/2000, постанов Кабінету Міністрів України від 15.02.1993 р. №104 та 17.01.2000 р. №56. Проект будівництва першої черги НПК
«Південний» було затверджено розпорядженнями Кабінету Міністрів України від 15.03.1995 р. №153-р та 15.11.1999 р. №1247-р.Будівництво нафтопроводу Одеса—Броди здійснювалося протягом 1996—2001р.р. і було завершено в серпні 2001-го.
Початкова концепція будівництва нафтопроводу Одеса—Броди та нафтотермінала
«Південний» передбачала використання цих об’єктів для отримання нафти з альтернативних російським джерел виключно для внутрішніх потреб вітчизняної нафтопереробної промисловості в умовах жорстких обмежень на постачання нафти з боку Росії, які мали особливий прояв в середині 1990-х років. Однак через деякі процеси об’єктивного та суб’єктивного характеру, в тому числі активної інвестиційної політики російських нафтових компаній в нафтопереробній промисловості України, зростання видобутку нафти у Каспійському регіоні та проблеми обмеження пропускної здатності Босфору, нафтотранспортний коридор Одеса—Броди почав набувати іншого, переважно транзитного, значення і розглядатись як одна з ключових ланок доставки каспійської нафти до споживачів у Європі.Вищеназвана обставина зробила актуальним питання продовження нафтотранспортного маршруту Одеса—Броди до Плоцька та Гданська, розташованих у Польщі.
На даний час в рамках технічної допомоги ЄК завершується робота над підготовкою бізнес-плану проекту транспортування нафти за маршрутом Одеса—Броди—Плоцьк.
Зазначений бізнес-план готує міжнародний консорціум компаній SWECO PІC (Фінляндія), ІLF GmbH (Німеччина) та KANTOR (Греція), які виграли тендер Європейської комісії, що надала на проведення робіт 2 млн. євро.
Цей бізнес-план створює фундамент для комерційних переговорів з постачальниками та споживачами легкої нафти, а також з міжнародними фінансовими організаціями.
Введення в експлуатацію дільниці нафтопроводу Броди—Плоцьк забезпечить технічну можливість для транспортування нафти з Каспійського регіону до споживачів у Польщі та Німеччині.
Під час V Міжнародного економічного форуму (Львів, 6.10.2005 р.) між Львівською облдержадміністрацією, НАК
«Нафтогаз України» і компанією «ComOxsy L. L. C.» (США) підписано Меморандум про реалізацію інвестиційного проекту «Нафтопереробний агропромисловий інтегрований комплекс «БродАгроОіл», в рамках якого передбачалося будівництво НПЗ (в районі міста Броди Львівської області) потужністю з переробки 12 млн. тонн нафти на рік.На сьогодні здійснено низку заходів, зокрема:
проведено громадські слухання стосовно місця розташування НПЗ у Львівській та Рівненській областях, яке погоджено радами усіх рівнів цих областей та на яке отримано позитивний висновок Державного комітету із земельних ресурсів;
розроблено попереднє техніко-економічне обґрунтування
«Нафтопереробний агропромисловий інтегрований комплекс «БродАгроОіл», бізнес-план будівництва і Генеральний план НПЗ тощо.Роботи з реалізації зазначеного проекту тривають.