30 січня у Великому залі Національної музичної академії відбудеться авторський вечір відомого українського композитора Геннадія Ляшенка. В концерті звучатимуть твори майстра, висунуті на здобуття Шевченківської премії.

Не так давно представники американського музичного видавництва «Фішер» зацікавились сучасною академічною музикою в Україні. Переслухавши багато записів, вони вирішили укласти угоди на право публікації творів та «прокату» нот строком на пять років із трьома українськими композиторами Євгеном Станковичем, Ігорем Щербаковим та Геннадієм Ляшенком. Під час розмови напередодні авторського концерту Геннадій Ляшенко зізнався, що від цієї угоди найбільше сподівається на те, що його музика, добре відома в Україні завдяки міжнародним фестивалям «Київ Музик Фест» та «Музичні премєри сезону», частіше звучатиме й за кордоном.

Трапляється, що композитор стає музикознавцем і навіть захищає дисертацію. Буває й навпаки: музичний дослідник починає сам писати музику. Для Геннадія Ляшенка композиція і музикознавство це дві частини його особистості, творча і та, що аналізує й контролює, які він продовжує реалізовувати у стінах Музичної академії України. І цю рідкісну професійну рису, здається, успадкували від вчителя більшість його учнів, які рідко обмежуються суто композицією. Приміром, Володимир Гронський активно працює в кіно, Іван Тараненко заснував у Каневі Міжнародний фестиваль мистецтв, а також конкурс піаністів і композиторів «Фарботони», Олег Безбородько постійно виступає як піаніст, пропагуючи твори сучасних українських композиторів, Андрій Матвєєв працює в оргкомітеті «Київ Музик Фесту».

А починав викладати Геннадій Ляшенко ще до закінчення Львівської консерваторії у львівському Вищому військово-політичному училищі, де величезні групи студентів треба було спочатку зацікавити музикою, а потім знайти потрібні слова для розповіді про неї. 24-річному викладачу вдалося здобути неабиякий авторитет, а кілька років по тому він почав займатися із студентами Львівської консерваторії.

У 1968 році Геннадій Ляшенко вступив до аспірантури Київської консерваторії до класу Ніни Герасимової-Персидської. У 1974-му його запросили викладати на кафедрі композиції, професором якої став у 1988-му.

Тепер про Геннадія Івановича пишуть дисертації, в яких головне місце займають його пять симфоній. Для самого композитора дуже важливі ті партитури, що написані у 1992-му та 1998 роках, Симфонія № 4 «Pro memorіa» (памяті жертв голодомору) та Симфонія № 5, яку композитор присвятив дружині.

Геннадій Ляшенко завжди із вдячністю говорить про всіх виконавців своїх творів. Він створив багато інструментальних концертів, бо завжди знав, хто їх згодом виконуватиме. 30 січня у Великому залі Національної музичної академії вкотре звучатиме Другий концерт для віолончелі з оркестром Геннадія Ляшенка, який виконає Іван Кучер у супроводі Державного естрадно-симфонічного оркестру під керуванням народного артиста України, диригента Алліна Власенка. Ще один інструментальний концерт — «Музика» для фортепіано з оркестром був написаний для відомого київського піаніста Юрія Кота, але цього разу його виконає один із учнів Геннадія Ляшенка Олег Безбородько. У другій частині вечора звучатиме хорова музика. «Містерію тиші» на тексти Тараса Шевченка заспіває камерний хор «Кредо» (диригент Богдан Пліш), а другу редакцію кантати «Вітражі та пейзажі» на вірші Богдана Ігоря Антонича вперше виконає Київський камерний хор «Хрещатик» під орудою Лариси Бухонської.

Фото Анатолія СЕЛЕНТІЯ.