Це лише в казці можна прокинутися знаменитим. Але в житті хмельничанина Івана Нашубського сталось саме так. Жив собі чоловік, вирізав із дерева чоловічків, і не думав, що ті чоловічки дійдуть до президентського палацу, а звідти надійдуть до нього ще замовлення, і прокинеться майстер знаменитим.

Життя сюжетів

Своїх замовників Іван ніколи не бачив. І що сталося з його скульптурами, коли вони покинули майстерню, теж не знає. Але що робив він їх на замовлення президентських служб правда.

Кажуть, якось до салону, де був виставлений Різдвяний вертеп Нашубського, завітала Катерина Ющенко. І побачила хатинку, на яку приземлився Ангел із зіркою. А в хатинці батьки схилилися над колискою. І подорожні, що прийшли вітати з новонародженим. І всяка худоба, що водиться при хаті...

Вертеп купили й одразу замовили ще. Не встиг Іван завезти до столиці другого і повернутися додому, як дзвінок: зробіть іще!

Коли художник задумував свій вертеп, не чекав такої популярності. Хотів зробити щось дуже тепле, щире й домашнє. Тепер хто не побачить і собі просить таке зробити.

Іван цілі дні проводить у невеличкій майстерні.

Кілька років тому влаштував він незвичну виставку. Там була лише одна робота. Одна не тому, що нема чого показати. Просто вона увібрала в себе ідею, важливу не тільки для Нашубського, а для всіх нас. От і хотів художник привернути до неї увагу.

Робота мала довгу назву: «Україна аграрна. Початок третього тисячоліття. Один із сошкою семеро з ложкою». І зробив її скульптор так: зігнула спину від тяжкої роботи бідна жінка Україна, а у неї на плечах сидять і колишній президент, що тиче дулю своїй годувальниці, і відомий політик-інтриган, і розпусна дівиця, і вояка, що не може втримати зброю. І кожен зручно вмостився, та ще й велику ложку простягає.

Тільки-но завіз автор скульптуру до столиці, одразу знайшовся покупець. Щоправда, не наш, із Америки.

Пішли ці чоловічки у світ, а на столі майстра вже інші. Сіли у воза. А віз стоїть, бо тягнуть його лебідь, рак та щука.

Сюжет життя

Секрети різьбярського мистецтва Іванові довелось опановувати самому. Від батька у спадок залишився нехитрий столярний інструмент, котрий і надихав сільського хлопчину не так на творчість, як на потрібну в господарстві роботу.

Після армії пішов до художнього училища, але там пропонували лише оформительський відділ, а його вабив скульптурний. Отож, подався шукати іншої долі. Працював на будові, звязківцем, на далекій Півночі. Лише повернувшись в Україну, знову взяв у руки різці. Дерево захопило і стало справою життя.

Скільки й чого вирізав уже не перелічити. Каже, що лічба йде не на сотні, а на тисячі виробів. Вже цілий деревяний народ Нашубського пішов у світ і тепер живе своїм життям.

Одного разу вирізав царівну-лебідь. Узяв білу липу, щоб було видно, як із сніжного лебедя виростає прекрасна царівна. Вже почала проглядатись вона, аж раптом із самої середини зявився чорний сук. Немов підказало дерево: ще не час для лебедя...

А ще була циганка. Кілька місяців минуло, доки Іван вдихнув свою душу в дерево, і на світ зявилася граціозна танцівниця. Старався, щоб вився кожен кучерик, і навіть золоті дукати вирізьбив. Циганка вийшла гарна, полюбив її художник, віддавати нікому не хотів. А показати на вернісажі наважився.

Тільки виставив, а тут і покупець. Нашубський загнув таку ціну, щоб ніхто такої не заплатив. А покупець і слова не сказав витяг гроші і забрав циганку.

Таких історій він може розказувати безліч. Для нього скульптури не дерево, а живі істоти. А в житті все буденніше сокира, молоток із гумою, щоб не так гупав і сусіди не сварилися, гострі ножі, стамески, купа дерева в майстерні. Щоб полюбити все це, треба мати душу різьбяра.

Уроки від дерева

Колись Нашубський вів клас деревяної скульптури в обласному палаці творчості для дітей. Підлітки ходили туди залюбки. Може, й досі б ходили, але він відмовився від справи. Чому? Дітей пожалів! Група повинна бути «укомплектована» — а коли працює дванадцятеро дітей із гострими інструментами, за ними не встежиш. І не було такого уроку, щоб хтось не поранився. Нашубський звикся з тим, що різьбярство дається потом і мозолями, але ж не кровю!

Тепер у місті вчитися різьбярства практично ніде. Та й майстрів одиниці. Деревяна скульптура річ не надто прибуткова. Треба дуже любити отой маленький деревяний народ, щоб віддавати йому своє життя. І ще треба любити свій великий народ, щоб працювати для нього. Деревяні чоловічки, оселившись в різних країнах, давно кличуть свого майстра до себе. Запрошення від італійських реставраторів, німецьких художників, іспанських меблярів приходили не раз. Та Іван каже, що вдома його тримають дві речі: любов до України та істина «Не в грошах щастя». Дивні для багатьох слова. У кого їх навчився Іван Нашубський, сказати важко. Може, у дерева, котре міцно тримається корінням за землю.

Хмельницький.

Фото автора.