У разі переходу траси Київ—Одеса на платну основу уряд планує на початковому етапі дозволити жителям прилеглих населених пунктів безкоштовний проїзд. Про це повідомив віце-прем’єр Андрій Клюєв під час розгляду розробленої «Укравтодором» програми розвитку автомобільних доріг загального користування на 2007—2011 роки. Пов’язано це з тим, що будівництво альтернативної дороги стане приблизно в таку само суму, що й основної. Йдеться про жителів населених пунктів, де немає об’їзних шляхів. За словами глави правління ДАК «Автомобільні дороги України» Ігоря Данкевича (на знімку), така практика є в Західній Європі. Він вважає, що сьогодні можна довго сперечатися, правильно чи неправильно пішли за схемою реконструкції старої магістралі, а не будівництва нової платної. Тепер вийшло — питання альтернативної дороги не вирішено. Щоб її прокласти, доведеться викласти майже 2 мільярди гривень, яких у бюджеті немає. Люди, котрі мешкають поблизу траси, в разі переведення її на платну основу постраждати не повинні. Тим паче є кому платити. Насамперед це великовантажні машини, що перевозять товари.

На думку Ігоря Данкевича, необхідно внести зміни до закону про концесії. Інвестори не хочуть вкладати гроші в дороги. Ризикувати фінансами навряд чи будуть, навіть за умови, що структурі, яка інвестувала будівництво, на 40 — 50 років передається ділянка дорогі, щоб вона могла повернути вкладені гроші. За інтенсивності наших автомагістралей хто вкладатиме кошти, якщо «відбити» їх удасться в кращому разі через десятиліття? Це в США на швидкісних «хайвеях» проходить 200 тисяч машин на добу. У нас навіть на багатьох ділянках траси Київ—Одеса інтенсивність лише 5 тисяч авто, тільки біля столиці вона досягає 20 тисяч. Перспектива є хіба що на магістралі Київ—Бориспіль. Тому, віддаючи дороги в концесію, доведеться віддавати і пришляхову зону, щоб компанії будували там заправки, готелі... Це дасть їм змогу швидше повернути гроші, вкладені в будівництво магістралі.

Програма розвитку автомобільних доріг передбачає спорудження і сільських доріг. У нашій країні 372 населені пункти досі не мають під’їзних доріг із твердим покриттям. І якщо в Київській області, за словами заступника директори ДП «Київське обласне дорожнє управління» Вадима Кожушка, таких нема, то в Сумській — близько сорока, в Полтавській — майже п’ятдесят. Насамперед йдеться про села, які називали колись безперспективними. Згідно з програмою, до 2009 року під’їзні шляхи до всіх цих населених пунктів одягнуться в асфальт.

Фото автора.