А хліб у крамницях контролюватимуть

Молочарі в новому році особливих сюрпризів поки що не прогнозують. За словами заступника голови Національної асоціації «Укрмолпром» Зінаїди Карпенко, ціни на молокопродукти за останні кілька місяців і так злетіли — насамперед це пов’язано із сезонним скороченням надоїв. Хоча, з другого боку, молокопродукти не належать до тих, які напередодні Нового року мають найбільший попит. А з лютого надої збільшуватимуться — почнеться сезон великого молока. Росія найближчим часом навряд чи зніме обмеження на імпорт українських сирів і масла, значна частина піде на внутрішній ринок. Є ще один істотний чинник, який стримує ціни: попит обмежено фінансовими можливостями більшості громадян. До речі, виробники від молочної дорожнечі, на яку впливають ціни на енергоносії, самі не в захваті — адже обсяги продажів аж ніяк не збільшуються.

Хлібні ціни в нас також залежать не так від вартості пшениці, як від тих самих енергоносіїв і величини торгових надбавок. Частка зерна в буханці — 20—30 відсотків. Продукт №1 — питання політичне. Наш ринок і тут наче «підтягується до Європи», але буханець у нас все рівно в 3 — 4 рази дешевший, ніж в ЄС. Висновок: хліб дорожчатиме, але поступово, під контролем держави. У першому півріччі помітне зростання цін очікують на житній. У зв’язку з мізерним врожаєм цієї культури — хлібокомбінати зазнають дефіциту житнього борошна і зерна.

Дешевий цукор може протриматися до травня, коли стане зрозуміло, що після врожайного 2006-го й обвалу цін цукрові буряки багато господарств просто не посіяли. Хоча, ймовірно, проблеми почнуться з іншої причини. Посередники, котрі скупили восени солодкий пісок, не знехтують можливістю нажитися на споживачах у сезон консервації.

«Новорічне» спиртне влетить у копієчку. За прогнозами, «градус» злетить у ціні. Причому на абсолютно законних підставах — на алкоголь підвищуються акцизи. До того ж значно подорожчало зерно, яке заводи закуповували для виробництва спирту. Недобір третини винограду позначиться на виноградних винах.

Передсвятковий попит на м’ясо протримається хіба що до Різдва. Хоча навіть і цей попит істотно не підвищить ціни на м’ясних прилавках. По-перше — куди вже! По-друге, вартість, приміром, свинини визначають витрати на корм, який у собівартості становить 60—70 відсотків. Йдеться про якісну свинину. Адже м’ясокомбінати, як і раніше, надають перевагу «сірому» імпорту з тієї самої Польщі, а не вгодованим «п’ятачкам» з вітчизняних тваринницьких комплексів. Так більше навар. Тут питання не так ціни — вона залишатиметься «кусючою» для більшості споживачів, як якості. Доки держава не перейматиметься «прозорістю» м’ясного ринку, залишається лише здогадуватися, що ми їмо під виглядом дорогої (а особливо дешевої!) ковбаси. До речі, зростання в останні кілька місяців поголів’я свиней, нульові перспективи на експорт м’яса в Росію подають надію: свиняче реберце таки з’являтиметься на столі українців хоча б у свята.