Ранкове засідання 21 грудня

Депутати затвердили календарний план проведення наступної, третьої сесії парламенту п’ятого скликання. Нова сесія Верховної Ради розпочнеться шостого лютого 2007 року, а завершить свою роботу 13 липня. Впродовж сесії парламентарії працюватимуть 12 тижнів у пленарному режимі, шість — у комітетах, п’ять — із виборцями. За цей час у Верховній Раді має відбутися шість днів уряду, а 5, 6 і 9 липня в українському парламенті пройдуть пленарні засідання ХVІ сесії парламентської асамблеї ОБСЄ. Дещо змінено й календарний план нинішньої сесії Верховної Ради — останній тиждень грудня депутати вирішили працювати в комітетах і фракціях, а перший тиждень нового року — з виборцями.

Згідно із затвердженою постановою, 13 лютого 2007 року в парламенті відбудеться день уряду, на який буде винесено питання про стан виконання законодавства України щодо соціального, правового і морального захисту ветеранів війни.

Парламент утворив ще одну тимчасову слідчу комісію Верховної Ради України — з питань перевірки діяльності спеціальних економічних зон і територій пріоритетного розвитку в Україні. Головою цієї комісії обрано депутата Олексія Плотнікова (Партія регіонів). ТСК діятиме півроку і до 30 квітня має підготувати і оприлюднити на пленарному засіданні сесії свій попередній звіт. Учора депутати мали заслухати попередній звіт Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради з питань розслідування факту порушень прав народних депутатів України. Однак голова цієї комісії Ігор Шкіря звернувся до керівництва парламенту з проханням перенести звіт, оскільки ще необхідний час для його підготовки. Натомість головуючий — Перший заступник Голови Верховної Ради Адам Мартинюк зазначив: у парламенті дуже активно створюють багато слідчих комісій, однак потім про їх діяльність забувають. І запропонував припинити діяльність всіх тих ТСК, які вчасно не прозвітують.

Потім депутати перейшли до постатейного розгляду проекту закону про Кабінет Міністрів України у другому читанні. Доповідач — голова Комітету Верховної Ради з питань державного будівництва, регіональної політики і місцевого самоврядування Віктор Тихонов зауважив, що цей законопроект із повним правом можна віднести до числа найважливіших для всього суспільства загалом. У сесійній залі вже не раз розглядалися аналогічні законопроекти впродовж попередніх двох скликань, однак після конституційної реформи — вперше. На розсуд парламенту було внесено два альтернативні законопроекти — урядовий і президентський, за основу було схвалено урядовий проект і при його доопрацюванні до другого читання від народних обранців надійшло більш як 500 пропозицій і поправок. Зокрема, серйозні зауваження викликали статті щодо визначення повноважень Кабміну у відносинах з АР Крим, щодо затвердження Кабміном штатів органів місцевого самоврядування, і зрештою норми про втручання уряду в самоврядні органи влади було вилучено. Із законопроекту також вилучено норму, яка позбавляла народних депутатів права вносити до парламенту пропозиції щодо змін до закону про держбюджет, залишаючи це право виключно за урядом. Водночас не знайшла підтримки поправка Президента розширити цей закон, врегулювавши в ньому діяльність не лише Кабінету Міністрів, а й усіх інших органів виконавчої влади. Президент також пропонував призначати міністра без портфеля, котрий мав виконувати певні спеціальні доручення, скріплювати рішення про утворення парламентської коаліції підписами не менш як 226 народних депутатів України. Однак ці та майже всі інші поправки глави держави не знайшли підтримки в сесійній залі — за них щоразу голосували менше 100 депутатів.

Нова редакція закону про Кабінет Міністрів приводить у відповідність до нової редакції Конституції формування уряду. Прем’єр-міністр України призначається на посаду Верховною Радою за поданням Президента України, котре глава держави вносить за пропозицією коаліції депутатських фракцій у парламенті не пізніше ніж на п’ятнадцятий день після надходження такої пропозиції. У разі невнесення Президентом до Верховної Ради такого подання у визначений Конституцією термін подання про призначення прем’єра вносить парламентська коаліція. Члени Кабінету Міністрів, окрім міністрів оборони та закордонних справ, призначаються на посаду Верховною Радою за поданням Прем’єр-міністра. Міністри оборони і закордонних справ призначаються парламентом за поданням Президента, яке вноситься не пізніше ніж на п’ятнадцятий день після одержання пропозиції коаліції депутатських фракцій у Верховній Раді щодо кандидатури на посаду Прем’єр-міністра. У разі невнесення Президентом кандидатур на посади цих двох міністрів у визначений термін відповідні подання вносить коаліція депутатських фракцій.

Парламент за пропозицією Президента або не менш як однієї третини від свого конституційного складу може розглянути питання про відповідальність Кабінету Міністрів і прийняти резолюцію недовіри уряду. За резолюцію недовіри Кабінету Міністрів має проголосувати більшість від конституційного складу Верховної Ради. Прийняття парламентом резолюції недовіри урядові має наслідком відставку Кабінету Міністрів України. У разі відставки прем’єра за станом здоров’я або в разі смерті у відставку відправляється весь уряд. Посади міністрів є політичними, члени уряду повинні володіти державною мовою і не мати непогашеної судимості.

Серед інших новацій законопроекту — акти Президента України, зокрема щодо призначення та звільнення глав дипломатичних представництв України в інших державах і при міжнародних організаціях, а також щодо утворення судів скріплюються підписами Прем’єр-міністра України і відповідних міністрів. Під час обговорення цього законопроекту деякі народні депутати, зокрема Юрій Ключковський («Наша Україна»), Анатолій Матвієнко (БЮТ), вказували на те, що недосконалість внесених змін до Конституції України дає можливість для різночитання окремих конституційних норм і закладає суперечності до нового закону про Кабмін.

На початку пленарного засідання депутати привітали з днем народженням своїх колег — Сергія Кия і Віктора Тополова.