Нині політики гадають, що буде далі: підпише Віктор Ющенко головний фінансовий документ чи накладе вето і поверне у парламент? Чи є для цього підстави, чи немає?

Аргументи опонентів

Перший віце-прем’єр-міністр, міністр фінансів Микола Азаров на сесії сказав, що у проекті враховано 97 відсотків пропозицій Президента. Однак оглядачі вважають, що фактично відбувся перерозподіл 800 мільйонів гривень, які будуть спрямовані на соціальний захист.

Заступник глави секретаріату Президента Арсеній Яценюк уже пообіцяв переконати главу держави накласти вето і на цей варіант розподілу державних фінансів. Представники антикризової коаліції, схоже, розуміють усі проблеми і готуються до такого кроку Президента.

Так, голова Комітету з питань державного будівництва, регіональної політики і місцевого самоврядування Віктор Тихонов, коментуючи прийняття нового бюджету, не виключив, що таки вето буде. Але, на його думку, гроші треба спочатку вкласти у виробництво, щоб вони почали працювати і приносити прибуток. Лише після цього, вважає він, можна буде посилити соціальний захист незаможних громадян.

На думку ще одного «регіонала» Дмитра Святаша, не виключено, що парламентаріям доведеться працювати над бюджетом і в новорічну ніч. Хоча водночас він сподівається, що урядові та Президентові вдасться знайти компроміс.

У свою чергу, опоненти уряду — фракції БЮТ і «Наша Україна» вважають, що проект головного фінансового документа має чимало недоліків. Зокрема, вони висловлюють побоювання, що керувати державними фінансами будуть у ручному режимі. З другого боку, близько 26 мільярдів гривень заплановано на інвестиційні проекти. Однак, як їх видаватимуть, кому і під що — невідомо. А це створює підгрунтя для зловживань.

Голова Комітету з питань національної безпеки і оборони Анатолій Кінах в інтерв’ю «Голосу України» звернув увагу на те, що оборонний бюджет фактично не сприяє оновленню озброєнь для української армії.

Висловлю власну думку: в будь-якій країні з ринковою економікою державні кошти йдуть на фінансування соціальних програм, розвиток освіти, охорону здоров’я, зміцнення національної безпеки й оборони. А у виробництво майже не вкладаються.

Виклики і ризики

Урядовці застерігають: у разі відсутності бюджету можуть виникнути непрогнозовані процеси. Зокрема, у соціальній сфері. Тим паче що з нового року істотно зростуть ціни на енергоносії і тарифи на житлово-комунальні послуги. Справа в тому, що в разі відсутності головного фінансового документа країни, всі програми фінансуються у розмірі одна дванадцята від попереднього року. А бюджет-2006, зокрема, не передбачає дотацій для малозабезпечених. Платіжки з новими цінами прийдуть до споживачів у середині січня. Отож багатьох громадян можуть очікувати неприємні сюрпризи.

Директор Агентства моделювання ситуацій Василь Бали вже прогнозує соціальні заворушення у середині січня наступного року. Він навіть не виключає соціальної революції, якою можуть скористатися певні політичні сили. На думку експертів агентства, ймовірне і переформатування парламентської коаліції.

Можна було б погодитися з думкою експертів, однак, схоже, вони прогнозують найм’якший варіант розвитку подій. Можливі й інші сценарії. Тільки чи потрібні вони у цій ситуації? «Голос України», до речі, вже писав про те, що на горизонті замаячів привид нових парламентських виборів. А загострення протистояння Президента і керівника уряду, особливо довкола міністрів, кандидатури яких на затвердження подає глава держави, звужує поле для компромісу. Часу для маневрів фактично не залишається. А відступати ніхто не хоче.