Низький професійний рівень поданого Кабінетом Міністрів проекту закону про державний бюджет на 2007 рік викликав рекордну (2482) за історію законотворчої діяльності Верховної Ради України кількість поправок і пропозицій з боку фракцій, комітетів та окремих народних депутатів. Із них було враховано 556, частково враховано 1321 та відхилено 604 пропозиції. Основну частку серед останніх становили поправки від опозиції: 522 із 1353 пропозицій, поданих фракцією Блоку Юлії Тимошенко, які стосувались 810 норм законопроекту, було відхилено, повністю враховано 234, частково — 597.

Та завдяки професійній роботі представників парламентської опозиції і тиску з боку громадськості вдалося прибрати найбільш небезпечні статті, які робили бюджет на 2007 рік вкрай загрозливим для суспільства. Зокрема, у підготовленому урядом на 2-ге читання законопроекті було вилучено:

— статтю 9, яка відроджувала ліквідовані в березні 2005 року податкові пільги суб’єктам підприємницької діяльності, що діють «на територіях спеціальних (вільних) економічних зон та територіях пріоритетного розвитку», чим відведено загрозу втрати бюджетом майже 12 млрд. гривень;

— у статті 60 — обмеження на виплату допомоги при народженні дитини залежно від сукупного доходу сім’ї та норму стосовно визначення граничного розміру середньомісячного сукупного доходу сім’ї як права на отримання державної допомоги;

— статтю 61, якою звужувалися права військовослужбовців щодо отримання страхової суми з державного обов’язкового особистого страхування, а також компенсаційних виплат у разі поранення, контузії, травми або захворювання, одержаних у період проходження служби;

— пункт 70 статті 76, що призупиняв право військовослужбовців на державне обов’язкове особисте страхування і компенсаційні виплати в разі загибелі;

— пункт 71 статті 76, що призупиняв загальну тривалість виплати допомоги у зв’язку з безробіттям;

— у статті 80 — норму стосовно обмеження виплати допомоги у зв’язку з безробіттям до 9 місяців (замість 360 днів, які передбачені чинним законодавством);

— статтю 116, що обмежувала пенсію особам, які працюють (займаються підприємницькою діяльністю) 2-ма прожитковими мінімумами для осіб, які втратили працездатність (сьогодні це 760 грн.);

— статтю 119, якою передбачалося скасування щомісячних виплат із загальнообов’язкового державного соціального страхування від нещасного випадку на виробництві особам, що досягли пенсійного віку;

— статтю 130, яка встановлювала обмеження стосовно права на отримання 10-відсоткової путівки особам, дохід яких перевищував прожитковий мінімум, та 50-відсоткової вартості путівки особам, заробітна плата (дохід) яких не перевищує розміру п’яти мінімальних заробітних плат;

— статтю 131, яка встановлювала обмеження щодо права на оздоровлення дітей за бюджетні кошти в залежності від доходу сім’ї (5 тис. грн. на сім’ю);

— статтю 140, яка обмежувала у 2007 році виплату в разі перебування на лікарняному 30 календарними днями на рік.

Завдяки активним зусиллям депутатів від опозиції також внесено зміни в окремі статті бюджету, спрямовані на посилення соціального захисту населення:

— у статті 39 поновлено повну виплату заборгованості освітянам у сумі 659.146 тис. гривень замість 123.319,2 тис. гривень, запропонованих урядом на 1-ше читання;

— у статті 108 скасовано норму стосовно здійснення перерахунку раніше призначених пенсій;

— відновлено програму пільгового кредитування сільських забудовників «Власний дім» — 60 млн. грн.

Крім того, зменшено ризики, пов’язані з переведенням бюджету в режим «ручного управління» з боку уряду. Це стосується:

— положень статті 18, які поновлювали (вперше за останні 7 років) видачу державних гарантій юридичним особам на отримання кредитів за одноосібним рішенням Кабінету Міністрів. Хоча уряд і не готовий відмовитися від надання таких гарантій, що вже завдали бюджету України багатомільярдних збитків, на 2-ге читання він вніс норму щодо надання їх у 2007 році «відповідно до законів за поданням Кабінету Міністрів України»;

витрачання передбачених ст.ст. 27 та 89 надходжень від приватизації у сумі 10.020.430 тис. гривень, що вже не буде безпосередньо визначатися Кабінетом Міністрів, а розподілено в бюджеті за конкретними програмами та розпорядниками;

— поновлення прямого фінансування місцевих державних адміністрацій з державного бюджету замість їх фінансування через секретаріат Кабміну.

Проте в бюджеті, проголосованому в цілому «антикризовою» коаліцією минулого тижня, не подолані системні недоліки, що не дозволяє оцінити його як суспільно прийнятий документ. Зокрема, він залишається:

1) антисоціально спрямованим:

— згідно зі статтею 81 мінімальна зарплата в першому півріччі залишається на рівні, запровадженому з 1 грудня 2006 року, — 400 грн. Проте з 1 січня 2007 року ставки податку з доходів фізичних осіб підвищено на 2% (з 13% до 15%). Це призведе до зниження доходів громадян, які отримують їх на рівні мінімальних;

— статтею 65 передбачено підвищення мінімальної пенсії лише на 15 гривень (до 395 гривень). Очевидно, 4-відсотковий приріст в умовах навіть оптимістичної 7,5-відсоткової інфляції означає зниження реальних доходів пенсіонерів;

— статтею 117 забороняється достроковий вихід на пенсію, в тому числі працівників підприємств, що ліквідуються. Це — складова курсу на забезпечення «бездефіцитності» Пенсійного фонду, скорочення на 5,3 млрд. грн. порівняно з 2006 роком дотацій державного бюджету Пенсійному фонду;

— стаття 114 зберігає «ручний режим» встановлення розмірів соціальних виплат;

— статтею 129 замість підвищення пенсій дітям війни введено виплату лише особам, які є інвалідами з числа дітей війни, до того ж лише у розмірі 19,38 грн. замість 138 гривень;

2) бюджетом руйнування Збройних Сил України:

— всупереч вимогам постанови Верховної Ради України про виділення в держбюджеті на потреби оборони асигнувань в обсязі 2% валового внутрішнього продукту (або 11,8 млрд.), Кабінетом Міністрів заплановано лише 8457,4 млн. грн., або 1,39% від прогнозного ВВП. Це не дозволить виконати завдання розвитку озброєння та військової техніки, переходу Збройних Сил до комплектування військовослужбовцями за контрактом;

— бюджетний закон несе загрозу невиконання державної програми забезпечення житлом військовослужбовців, оскільки фінансування придбання житла в 2007 році передбачено лише за рахунок спецфонду (240 млн. грн.). Можна прогнозувати, що в наступному році військовослужбовці не отримають житла взагалі;

— закон зупиняє положення стосовно доплати пенсії за минулі періоди та не передбачає протягом 2007 року порядок перерахування пенсій у зв’язку із можливим підвищенням грошового забезпечення військовослужбовців;

— бюджет погрожує дезорганізацією обслуговування військових пенсіонерів у зв’язку із передачею функції виплати їм пенсій до Пенсійного фонду;

3) бюджетом занепаду села:

— на 1,227 млрд. грн. скорочено дотацію виробникам рослинницької та тваринницької продукції;

— на 75% (330 млн. грн.) скорочено програму захисту прав на сорти рослин;

— згорнута програма газифікації сільських населених пунктів (у 6 разів зменшено обсяги фінансування, яке, до того ж, переведено на спецфонд замість загального фонду. У кращому разі селянам слід очікувати ці кошти в кінці року замість найбільш сприятливого для цих робіт літнього періоду);

— придбання шкільних автобусів для сільських шкіл теж переведено на спецфонд;

— на підтримку сільської медицини спрямовується лише 100 млн. грн. (і то через спецфонд), що майже у 5 разів менше, ніж виділяється коштів із державного бюджету для медицини міст Києва (228 млн. грн.), Донецька і Дніпропетровська (по 20 млн. грн.) та на збереження і розвиток елітно-урядового садово-паркового комплексу «Феофанія» (216 млн. грн.).

Водночас податок на землю на 2007 рік для селян збільшено в 3,1 разу;

4) інструментом кланового перерозподілу бюджетних коштів:

— залежність обсягу фінансування від політичної приналежності керівника відповідного міністерства наочно видно на прикладі Міністерства закордонних справ, планові видатки на 2007 рік якого становлять лише 90% до їх обсягу в поточному році;

— натомість призначення соціаліста Василя Цушка на посаду міністра внутрішніх справ супроводжується збільшенням фінансування МВС на 638 млн. грн. (до 5,564 млрд. грн.);

— на комунальні дороги з бюджету виділено для степових Луганської і Харківської областей 74,3 млн. грн., а на 7 гірських та поліських областей Західної України — лише 52,7 млн. грн.;

— уряд прагне замінити дешеві кредити «дорогими»: видатки на обслуговування зовнішнього державного боргу до 2-го читання збільшено на 601 млн. грн. (до 3,567 млрд. грн.).

Ось чому, керуючись своїми зобов’язаннями перед виборцями та усвідомлюючи руйнівні для соціально-економічної стабільності держави наслідки його затвердження комуно-соціалістично-олігархічною коаліцією у Верховній Раді України, фракція Блоку Юлії Тимошенко не мала морального права голосувати за Закон «Про Державний бюджет України на 2007 рік».

Народні депутати України Микола Сивульський, Олег Ляшко, Євген Кирильчук, Людмила Денисова, Валерій Сушкевич.