Ані швидкість, ані напруга в десятки тисяч вольт над головою не спиняють сьогодні крадіїв залізничних вантажів.

Тенденція до зростання кількості крадіжок продукції та сировини, як повідомили в «Укрзалізниці», зберігається упродовж тривалого часу.

— Раніше ми супроводжували 13 різновидів вантажу, — каже начальник управління воєнізованої охорони головного залізничного відомства Юрій Потєтюєв. — Якщо 2003-го збитки через крадіжки не перевищували 850 тисяч гривень, то вже наступного року втратили вантажів на мільйон двісті тисяч, а торік злодії завдали збитків власникам, а зазвичай це металургійні комбінати, на 2,5 мільйона гривень.

Застрибуючи на вагони, які летять на повній швидкості, запевняють залізничники, зловмисники серйозно ризикують життям, адже над головою контактний дріт напругою 27 тисяч вольт. Люди мають знати, що за такого вольтажу удар дуговим розрядом можна одержати навіть на відстані. Однак це не зупиняє крадіїв. Вони вибираються на потяги, щоб на ходу поскидати здобич. Методи роботи нападників, кажуть залізничники, різні. Бува, залазять на конструкції мосту, щоб зістрибнути з них на потяг у момент, коли той прогуркоче над річкою. Як стверджує Юрій Потєтюєв, працюють групами, за «бригадним методом». Це здебільшого мешканці сіл, розташованих уздовж залізничної магістралі. Одна «бригада» хазяйнує безпосередньо на вагонах, інша — спокійно збирає скинутий на землю вантаж уздовж колії. Крадіїв регулярно затримують. Воєнізована охорона самотужки відловлює нападників. Однак притягнути більшість затриманих до серйозної відповідальності за нинішніх норм законодавства, на думку залізничників, практично неможливо. Як правило, затримані на гарячому молодики дуже просто відшукують відмовки. Мовляв, на металовироби натрапили ненароком. Тож ви маєте ще подякувати, що вони позбирали їх уздовж залізничної колії.

— Трапляється, доводиться навіть стріляти, — каже Юрій Потєтюєв, — однак це також не допомагає. Нападники залучають до своїх груп підлітків, розуміючи, що в цьому разі ми утримаємося від застосування зброї.

На сьогодні охорона «Укрзалізниці» затримала близько двох тисяч крадіїв. Усіх передають до рук транспортної міліції. Однак через ліберальні норми законодавства затриманих відпускають через кілька годин виховної роботи. На переконання начальника управління регулювання претензій «Укрзалізниці» Єлизавети Зоболєвої, покласти край нинішній тенденції можна лише, вдосконаливши закон про брухт. Адже сьогодні пункти приймання вторсировини беруть її від будь-кого, недарма серед брухту часто-густо зустрічається поцуплений з вагонів вантаж.

Тим часом виробники феросплавів спільно із залізничниками відшукали спосіб, як зупинити крадіжки продукції профільних підприємств. Як каже виконавчий директор української Асоціації виробників феросплавів Сергій Кудрявцев, тепер спеціальною кришкою просто заварюють вагони, і вони проходять весь маршрут без втрат. Щоправда, є чимала незручність. Вагони слід повернути на підприємство, а, отже, кришку треба зняти на станції призначення. Клопітно, однак це поки що чи не найефективніший спосіб гарантувати збереження вантажів.