«
Сфера культури потребує радикальних рішень»,—
вважає Тарас Батенко, заступник голови Львівської облдержадміністрації. На сесії обласної ради, робота котрої триває, його виступ присвячено проблемі охорони і використання пам’яток культурної спадщини.Із досьє
«Голосу України».Тарас Батенко народився 1974 року у Львові. Закінчив історичний факультет Львівського національного університету ім. І. Франка. Працював асистентом кафедри політології, на різних посадах в обласній раді і ОДА. У березні 2005 року призначений заступником голови Львівської облдержадміністрації з політико-правових питань та гуманітарної сфери. Кандидат політичних наук, працює над докторською дисертацією. Автор численних політологічних публікацій у ЗМІ та книжок. Депутат обласної ради. Член партії НСНУ. Одружений.
— Пане Тарасе, насамперед запитаю вас як колегу, котрий має ім’я у журналістиці, політиці й політології. Як ви, посадова особа, обминаєте спокусу робити політологічний аналіз процесів, що відбуваються на Львівщині? Чи не трапляється з вами... роздвоєння?
— Я аналізую процеси, але не можу оприлюднювати свої спостереження. На посаді не можу називати себе політологом, бо це має бути людина позапартійна, незаангажована в систему законодавчої чи виконавчої влади.
— І ви не пишете більше політичні портрети керівників влади чи нотатки про ті чи ті події — принаймні
«в шухляду»?—
Не пишу і не писатиму. Це була данина часу, певна політична необхідність. Я в такий спосіб готувався прийти сюди. Розібрався, наскільки спосіб прийняття рішень керівниками був демократичним, колегіальним чи авторитарним. Що домінувало? Тепер, вивчивши управлінський досвід Петра Олійника, одного із найбільш ліберальних і демократичних керівників серед голів облдержадміністрацій, розумію, як шукати алгоритми тих чи інших рішень.— Прикро, що останнім часом, після резонансних злочинів, Львівщину називають
«кримінальною столицею». Як же нам захистити неповторну гуманітарну ауру регіону?— Львівщина, пані Оксано, це — фантастичний регіон! Я навіть не сподівався, що він такий цікавий, працюючи на інших ділянках — як журналіст, науковець, політолог. Візьмемо питання збереження культурної спадщини. Тут — величезний пласт роботи і стільки можливостей для реалізації плеяди досвідчених і підготовки молодих кадрів! Щоб охопити все це, стажу роботи на цій посаді не вистачить. Але пріоритети розставлені. Я чітко знаю, якими методами досягти результатів, разом із командою, яку очолює Петро Олійник. І я чітко знаю, що вже є користь від тієї роботи, яку ми виконуємо: чи це пов’язано із збереженням культурної спадщини, чи з розвитком науки, чи з менеджментом у культурі. Тут власне Львівщина починає, як піонер, брати гору, задавати тон і тональність. І я вважаю, що вона може випередити інші регіони, якщо не заважатимуть... ура-патріоти. У гуманітарній площині ми можемо багато чого досягти і показати, що Львівщина справді є регіоном, який мислить по-європейськи.
— Скажіть докладніше, що і хто заважає...
— Ми зустрілися із проблемою заскорузлого ортодоксального підходу людей, які займаються культурною спадщиною. Вони вважають, до прикладу, що передавати замки в концесію, у приватні руки не можна. Замки не отримують достатньо субсидій, підтримки від Кабміну. Ми не можемо їх урятувати, а споглядати, як вони руйнуються, теж не можемо. Тому мусимо приймати кардинальні рішення. Одне з таких — передача цілісного комплексу Галереї мистецтв — включно із Олеським, Золочівським та Підгорецьким замками — до державного бюджету. Коли розпочали передавати до державного бюджету об’єкти Галереї, побачили, наскільки гнила у нас система з паспортизацією, інвентаризацією.
— Хто мав цим займатися?
— Цим ніхто по-справжньому не займався, бо донедавна у нас не було такого органу, який відповідав би за охорону культурної спадщини. Ми бачимо, як це робиться в Європі. Пам’ятку, яка залишається державною власністю, передають в оренду на 49 років. Інвестор робить готельний бізнес, рекреаційну зону, залучає туристів. І в такий спосіб облагороджує район, містечко. І ми також можемо зараз серйозно стартувати за рахунок туризму.
— Отже, багато чого залежить від державних мужів у столиці?
— Там до проблеми підходять формально. Скажімо, у нас на Львівщині — 20 відсотків від усіх об’єктів культурної спадщини України. Натомість вони фінансуються з розрахунку на душу населення. Ми вже років п’ять говоримо про це безглуздя. Нещодавно обговорювали проблему за участю Голови Верховної Ради, міністра культури, заступника міністра фінансів. А результат? Мають бути якісь серйозні зрушення на рівні Кабміну. Ось є серйозний інвестор, котрий готовий узяти Свіржський замок у концесію. Але оформлення концесійності дуже довго триває: це — внесення в концесійний реєстр, потім — постанова Кабміну і т. д. Держава має зробити серйозні кроки для європейського розуміння охорони культурної спадщини. І це дасть змогу піднятися таким регіонам, як Львівщина, Івано-Франківщина, Тернопільщина, Чернігівщина...
— Пане Тарасе, громадськість дуже схвильована збереженням дерев’яної архітектури, пам’яток сакрального мистецтва. Вони горять, гинуть. І ніхто за це не несе відповідальності...
— Передусім треба визначити, хто справді відповідальний. Це — відділи охорони культурної спадщини. Це — правоохоронні органи, які повинні уважно стежити за мотивами можливих умисних підпалів. Але насамперед відповідальні церковні громади. Мені здається, що бракує розуміння глибини проблеми з боку багатьох священиків. На жаль, у багатьох з них —недостатній освітній рівень. Вони дозволяють собі перебудовувати, переплановувати об’єкти сакральної архітектури, які є пам’ятками місцевого чи національного значення. Роблять те, що не погоджено із законодавством. І жодна людина за часи незалежності не була покарана за ситуацію з погорілими чи понівеченими церквами. Відомо, що після деяких пожеж інвентар церков з’являється на ринках. Це не розслідується або ж робиться висновок, що фактів, які б підтверджували умисний підпал, не було. Недавно ми провели велику нараду з владиками, я виступав дуже жорстко. Ми робимо все, що в наших силах, — невеликих, чесно кажучи. Дуже важливо провести інвентаризацію й паспортизацію разом з органами МНС та іншими, щоб побачити ресурси церкви, систему протипожежної безпеки. Ми це робимо. Але на це теж потрібні кошти.
— Поки дочекаємося
«прозріння» — згорить остання пам’ятка дерев’яної архітектури...— В Україні є досвід музеїфікації дерев’яних церков. На Закарпатті, приміром, виділяють території, куди переносять церкви і роблять музеї. Але перенесення — дуже дорога річ. Ми теж можемо таке запланувати, але на це мають бути передбачені кошти обласного бюджету. Моя доповідь на сесії присвячена комплексній регіональній програмі охорони культурної спадщини.
— Про які кроки у гуманітарній сфері можемо сказати напевне: крига скресла!?
— Це — увічнення жертв війни й політичних репресій. Роками не вирішувалося питання про впорядкування могил українців за межами держави. Якби не зусилля облдержадміністрації, секретаріату Президента, ми не мали б того динамічного прориву, який маємо нині в царині увічнення пам’яті. Це і Павлокома, і відкриття каплиці отця Вербицького в Млинах, і багато інших об’єктів. Зрушилося питання про передачу у власність українській громаді Народного дому в Перемишлі. Сподіваємося, це станеться найближчими місяцями.
Водночас підготували пропозиції для польської громади про виділення ділянки під будівництво культурного центру у Львові. Ми намагаємося діяти у взаєминах з поляками паритетно й знаходимо порозуміння.
— Погодьмося, що культура, як жодна інша сфера, завжди потребувала й потребує служіння лицарів без страху і докору...
Розмову вела Оксана ТЕЛЕНЧІ.
РЯДКОМ ДОКУМЕНТА
Розглянувши на прикладі Львівської області діяльність органів місцевої влади щодо роботи з охорони та збереження об’єктів культурної спадщини, Консультативно-дорадча рада з питань законодавчого забезпечення місцевого самоврядування та регіонального розвитку при Голові Верховної Ради України вирішила:
1. Вважати питання про охорону та збереження культурної спадщини пріоритетним у сталому соціально-економічному і культурному розвитку територіальних громад та регіонів України. Зосередити увагу органів місцевого самоврядування разом із відповідними органами виконавчої влади на здійсненні належного обліку, збереження і використання культурної спадщини.
2. Рекомендувати Голові Верховної Ради України О. Морозу вирішити питання щодо прискорення доопрацювання, розгляду та ухвалення проектів закону України
«Про внесення змін до статті 1 Закону України «Про тимчасову заборону приватизації пам’яток культурної спадщини», Постанови Верховної Ради України «Про посилення охоронних заходів щодо збереження культурних цінностей» та інших проектів законодавчих актів, що регулюють правовідносини у цій сфері.3. Заступнику Голови Консультативно-дорадчої ради, голові Комітету Верховної Ради з питань бюджету В. Макеєнку під час формування проекту державного бюджету на 2007-й та наступні роки передбачити необхідні кошти на виконання заходів щодо охорони та збереження культурної спадщини.