Із досьє «Голосу України»

Соколовський Володимир Євсейович, 59 років. Закінчив Київський політехнічний інститут. Спеціальність — прилади точної механіки. Кваліфікація — інженер-механік. Служив в армії. Працював слюсарем КіП, інженером-конструктором, начальником виробництва, першим заступником головного інженера, головним технологом Черкаського заводу «Фотоприлад». На початку 90-х — голова виконкому, голова Черкаської міської ради. З 1994-го — голова Черкаського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України. За гороскопом — Стрілець. За вдачею — ініціатор і організатор. Чудовий аналітик і психолог. Риси характеру — правдолюбність, спостережливість, духовність, чуйність. Нагороди: орден «За заслуги» ІІІ ступеня, «Знак пошани» Антимонопольного комітету України», відомча заохочувальна відзнака АМКУ «За захист конкуренції» та відзнака Черкаської обласної державної адміністрації та обласної ради за заслуги перед Черкащиною. Одружений. Має сина, внучку. Захоплення — історія, мистецтво, спорт.

— Володимире Євсейовичу, пригадую час, коли ви після шаленого темпу міськвиконкомівської роботи погодилися очолити «антимонополію». Тоді багато хто з черкащан здивувався. Адже звикли бачити вас у стрімкому вирі міських подій, на передовій комунального «фронту».

Пам’ятаю мінорні настрої багатьох городян. Однак тоді склалася така ситуація, що очолити нове обласне територіальне відділення АМКУ повинна була людина з «виру» виробничих, владних, самоврядних процесів. Вибір упав на мене. І я не шкодую, що останні дванадцять років перебуваю на іншій передовій — державного контролю за дотриманням конкуренційного законодавства. Досвід, отриманий на виробництві, в органах влади та місцевого самоврядування, став у пригоді.

— ...і авторитет міського голови зокрема.

— Заперечувати не буду, однак зауважу про інше. Посада голови міської ради на початку нестабільних 90-х вимагала досконалого знання «підводних каменів» в економіці, розуміння її балансів і дисбалансів. Без цього працювати з директорами промислових підприємств, котрі наповнювали місцевий бюджет, було б дуже важко, а то й неможливо.

— У тій складній обстановці вам удавалося досягати взаєморозуміння. Ця обставина, гадаю, відіграла значну роль у становленні територіального відділення АМКУ.

— Безперечно. Ми розпочали свою роботу з налагодження взаємодії із суб’єктами господарювання, органами влади та місцевого самоврядування. Намагалися роз’яснити, що наше завдання не «виловлювати» в їх діяльності порушення конкуренційного законодавства і карати, а головне — попереджувати помилки і промахи.

Скажу відверто: дехто наші прагнення не одразу зрозумів. Довелося зустрічатися з такими на адміністративній колегії територіального відділення АМКУ. Після застосування санкцій відповідно до чинного законодавства — ніби «пошептало». Тепер більшість наших партнерів стали мудрими і далекоглядними. Перш ніж ухвалити те чи інше рішення вони надсилають нам проекти документів на погодження. Уманська міська рада, наприклад, надіслала нам на розгляд проект рішення про затвердження тарифів на житлово-комунальні послуги. Після розгляду розрахунків тарифів, уманчани погодилися знизити їхню вартість.

Унаслідок взаємодії органу місцевого самоврядування з територіальним відділенням економічний ефект від ужитих заходів для населення та бюджетних організацій у перерахунку на рік становить більш як 5 мільйонів гривень.

— Справді, корисний досвід співпраці. Та все-таки поле діяльності територіального відділення, зокрема із захисту економічної конкуренції, залишилося неозорим.

— Це так. Економіка розвивається. У радіусі її функціонування з’являється багато нових «гравців». На жаль, не завжди сумлінних у стосунках із законом. Нині це найчастіше виявляється у зловживанні монопольним (домінуючим) становищем. За десять місяців цього року ми припинили 91 порушення конкуренційного законодавства та дій, що мали ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції.

Зусиллями наших працівників припинено 67 фактів зловживань монопольним становищем. Вагомою справою, визнаною АМКУ, став також розгляд антиконкурентних узгоджених дій кількох товариств з обмеженою відповідальністю, котрі працювали в земельно-кадастровій сфері. Після нашого втручання тендер, проведений з недотриманням правових норм, був скасований.

— До речі, про тендери. З виходом цього року нового Закону «Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти» на ваше відомство покладено ще один відповідальний обов’язок.

— Ми вже проводимо серед розпорядників державних фінансів роз’яснювальну роботу стосовно нормативних актів, надаємо консультативну допомогу. Крім того, працюємо над реєстром замовників закупівель за державні кошти на підвідомчій території. Все це стане основою для створення прозорого та конкурентного механізму державних закупівель.

— А як стосовно закупівель молока переробними підприємствами? Низькі ціни на сировину — головний біль усіх селян.

— Після припинення експортних поставок продукції до Росії наше відділення адекватно прореагувало на ці виклики. Зокрема, розглянуто справу про порушення законодавства ВАТ «Канівський маслосирзавод» та ВАТ «Молочноконсервний завод» з міста Тального.

Зловживаючи монопольним становищем на ринку молока для промислової переробки, ці два підприємства встановили такі ціни на придбання товару, які неможливо було б встановити за умов існування значної конкуренції на ринку. Ми з’ясували також, що в період різкого зниження закупівельних цін на молоко, ці монополісти здійснювали перепродаж сировини іншим молокопереробним підприємствам за цінами, котрі майже вдвічі перевищували ті, за якими придбали молоко. Канівські закупівельники брали в населення молоко по 600 гривень за тонну, а продавали іншим заводам по 1200 — 1400 гривень за тонну. Адміністративна колегія територіального відділення своїм рішенням притягла порушників до відповідальності й наклала на них штрафні санкції. У зв’язку зі складним становищем на молочному ринку ми ведемо моніторинг цінової ситуації й оперативно вживаємо відповідних заходів.

Лише факти

За 10 місяців 2006 року Черкаське обласне територіальне відділення АМКУ стягло із суб’єктів господарювання понад 57 тисяч гривень штрафів.

Відшкодовано шкоду, заподіяну порушниками законодавства про захист економічної конкуренції на суму 1075,817 тисячі гривень.

Економічний ефект припинення порушень для юридичних та фізичних осіб за звітний період становить 4356,244 тисячі гривень, а для бюджетів усіх рівнів — 1024,362 тисячі гривень.

— Володимире Євсейовичу, з усього видно, що територіальне відділення тримає руку «на пульсі» діяльності суб’єктів господарювання, органів місцевого самоврядування. А коли до вас звертається «маленький українець» зі своїми проблемами?

— Йому забезпечена така само пильна увага у відстоюванні своїх законних прав. Нещодавно до нашого відділення звернулася пенсіонерка з міста Черкаси. Вона повідомила: для того, щоб замінити вентиль холодної води у квартирі, треба ремонтно-експлуатаційному управлінню заплатити гроші; водночас перекривається водопостачання двох будинків. Проведена перевірка підтвердила неправомірність вчинку комунальників. РЕУ відремонтувало запірну арматуру в підвалі будинку, де мешкає заявниця. Сім РЕУ було зобов’язано скасувати ті платні послуги, які відшкодовуються за рахунок квартирної плати. У такий спосіб споживачам зекономлено сотні тисяч гривень.

А ось ще приклади «самодіяльності». ВАТ «Черкасиобленерго» без заяви споживачів нав’язувало встановлення лічильників електроенергії в контейнерах за додаткову плату. Після нашого втручання це порушення усунуто. Відділення також встановило невідповідність угод енергетиків з населенням Типовому договору на користування електроенергією. Товариство виправило недоліки й оприлюднило зміни до угод в обласній газеті. Після нашої перевірки скасовано також завищену РАЦС плату за видачу довідок актів цивільного стану, врегульовано плату за медичні огляди у районних лікарнях, на залізничному вокзалі скасовано «довісок» до квитків — реалізацію рекламних буклетів про розклад руху потягів. Усі ці приклади свідчать про небайдужість, зростаючу громадянську свідомість наших людей, віру в торжество законності.

— А також про довіру до такого державного органу, яким є Антимонопольний комітет України.

— Ми все робимо задля цього. Й піклуємося про перспективу. З ініціативи відділення укладено угоди про співпрацю з вищими навчальними закладами Черкас. І нині у двох університетах та академії викладають три профільні дисципліни: антимонопольне законодавство, конкурентне право, менеджмент антимонопольної діяльності. Студенти проходять у нас і навчальну, і виробничу практику, спілкуються, консультуються у фахівців територіального відділення. Тож робота в нас кипить, нуртує, і працюємо ми з молодечим завзяттям.