Яке місце займає українська освіта у світовому просторі?
На це непросте запитання шукали відповідь учасники Міжнародного конгресу, який нещодавно завершився в Києві. Про його масштабність свідчить, зокрема, кількість заступників двох співголів (13), членів оргкомітету (50) і наукових секцій (10). В обговоренні стану національної освіти і науки, їх ролі в зарубіжних країнах взяли участь сотні вітчизняних освітян і науковців та представників більшості країн СНД, Греції, Канади, Польщі, США, Іспанії, Італії, Португалії... І не дивно: воістину — нашого цвіту по всьому світу. Організаторами форуму виступили МОНУ, Науково-дослідний інститут українознавства (НДІУ) МОНУ, Міжнародна асоціація
«Україна і світове українство», Київський міський Будинок учителя. Та, вважаю, не цифри й авторитети визначають значимість будь-яких конференцій.Потрібен культ мови
Менш за все хочеться говорити про скромні
«врожаї» на освітянській ниві — хто про них не знає? Хіба що гості. Для них, власне, і оприлюднювали на конгресі (не без гордості) здобутки.Та й як не пишатися парламентаріями незалежної України, які засіяли правове поле потрібними мудрими нормативними актами. У Великій Британії, з’ясувалося, досі немає навіть закону про освіту. І як вони там готують еліту нації?! У них працюють акти, яких немає, а у нас, виходить, навпаки?
Чи можна гучно не плескати в долоні, почувши блискучу від частого вживання тезу, що якісна освіта, у тому числі вища, стає для наших діток дедалі доступнішою?! Три роки тому до 40 відсотків студентів вчилися за рахунок держави, а цього — вже 57 відсотків першокурсників сидітимуть на шиї платників податків. А в технікумах — шестеро з десяти. На галузь в 2006-му виділено 33 млрд. грн. замість 17 млрд. в 2003-му, а наступного року освітянський бюджет сягне 37-мільярдного рубежу. Будуть, нарешті, комп’ютеризовані школи, у чому запевняють суспільство уже три роки...
...Я не проти гучних озвучень тактичних перемог. Але ж стратегічна мета — якість освіти — це не тільки безоплатне навчання, підвищення зарплати педагогам і комп’ютеризація навчальних закладів.
Мої знайомі торішні випускники-економісти та юристи досі не можуть знайти роботу, їхні знання на підприємствах і в фірмах оцінили на слабеньку
«3» і рекомендують... йти вчитися. Друга вища освіта, як на мене, — ще один спосіб збагатитися ділкам від освіти. «Сьогодні ринок освітніх послуг — це понад 10 млрд. грн., — зазначив міністр галузі Станіслав Ніколаєнко. — Маємо 800 філій ВНЗ та 335 університетів. Значна частина навчальних закладів лише носять назви «інститут», «університет», «академія», а насправді там калічать наших дітей».Міністрові болить, а ті, що
«калічать дітей», подають на нього в суд. За те, що бореться з псевдоосвітою і заробітчанством.Про це йшлося на конгресі. А ще про виховання фахівця, про його духовність.
Лунала
«крамольна» думка: філологічна наука відіграватиме в XXІ, високотехнологічному, столітті вирішальну роль.Цитували спостереження львівської вчительки:
«Сучасний учень не говорить складними реченнями, уникає навіть простих. Він спілкується мовою вигуків».«
Два уроки української літератури на тиждень — ганьба»!«
Соромно: на парламентських слуханнях про освітянську стратегію в сесійному залі присутніх було аж кілька десятків народних депутатів».Репліки на адресу міністра:
«Нас запевняють, що нема проблем з підручниками. Є проблеми!» «Нам твердять: нема вакансій в школах. Є вакансії!».Відома в столиці директор ліцею констатувала:
«За півтора місяця зверху отримала 91 циркуляр, в яких чиновники повчають керівника і вчителів: треба, повинні»....
На одній із секцій обговорювали тему «Українська мова в освіті». Мовознавство тисячоліттями належить до найголовніших пріоритетів будь-якої нації. Як і освіта.— ...І українська мова, і українська освіта в Україні і зарубіжних країнах... перебувають у кризовому стані, — вважає директор НДІУ МОН академік Петро Кононенко. — Замах на саме їхнє існування не приховується, до того ж і з боку деяких державних кіл.
Учасники конгресу підтримали відомого вченого, запропонувавши зібрати політиків, які свідомо нехтують материнську мову, закликаючи впровадити чужоземну як другу офіційну, і... І прочитати їм бодай ці рядки:
«
Коли мова моя не звучить,і вкраїнську не чує малеча —цвіт зчорнілий!Як погляд нічий чи зруйновані гнізда лелечі...
»Гуманітарна криза
Конгрес не виник з нічого. Його ініціював НДІУ МОН та Міжнародна асоціація
«Україна і світове українство». Ідею підтримало галузеве міністерство, Академія педнаук, інші інституції. Концепцію розробив науково-дослідний інститут українознавства. Її керівник, співголова оргкомітету конгресу Петро Кононенко поставив за мету провести форум «в ім’я правдивого, всебічного, системного аналізу стану, перспектив української освіти та мови як фундаментальної проблеми».Що з цього вийшло — покаже час. Коли триматимемо в руках не лише збірник матеріалів конгресу, а й відповідні рішення владних структур з вдосконалення роботи навчальних і наукових закладів. Вітчизняних і зарубіжних. Цьому має сприяти досвід, яким щедро ділилися учасники конгресу протягом трьох днів.
На секції
«Українська школа в країнах зарубіжжя» було заявлено 57 доповідей і повідомлень. Зрозуміло, викласти суть їх в газетній статті неможливо. Назву хіба що теми виступів, які можуть зорієнтувати читача в морі проблем, порушених науковцями. Скажімо, емігрант з Португалії розповів про україномовний інформаційний простір на батьківщині; молдованин — про розвиток вищої школи з українською мовою; латвієць — про підручник з історії України для діаспори. Гостя із Сирії поділилася враженнями про викладання українознавства в недільній школі; американка — про українську освіту в США; грузинка — про школу ім. Грушевського в Тбілісі. Багато цікавого почули учасники форуму від представників Ізраїлю, Болгарії, Румунії, Угорщини, Іспанії, Італії.Своє бачення української освіти у світовому просторі висловив професор Петро Кононенко:
— За межами нашої країни діє майже 400 українознавчих освітньо-науково-культурологічних центрів. Є прекрасні заклади в Польщі, Грузії, Словаччині, Литві, Молдові, Казахстані, Придністров’ї, Австралії і Канаді. До речі, в цій державі в середині ХХ століття було 1,5 мільйона етнічних українців, в Росії — 12—15 мільйонів. Нині, відповідно, 640 тисяч і три мільйони. Асиміляція жере без воєн і голодоморів. Зберігає присутність етносу на планеті лише освіта. Але галузь стала іграшкою в антинародній ідеології комерціалізації, технократизації та ринкової агресії. Як наслідок маємо гуманітарну кризу.
Свого часу Наполеон видав не тільки правовий кодекс, а й указ про французький державний стандарт освіти. До нього він включив десять предметів. Варіанти дозволялися, але основних, повторю, було десять. У нашому держстандарті дітям пропонується 30 предметів. Лише основних! Чим пояснити невиправданий перекіс у бік природничо-технічних? У школі гуманітарні дисципліни не в пошані, а в ВНЗ на них відводять сім відсотків навчального часу (до 1991-го — 37). При цьому іноземну мову вивчають і в школі, і в вузах (тепер і в дитсадках), а державну — лише в школі. У вищих закладах читають країнознавство, а українознавство з інваріативної частини хтось вилучив, хоча в держстандартах воно є. Зате в навчальних закладах з’явилися такі дисципліни, як футбол і християнська етика...
Не раз з цього приводу автор запитував у стратегів галузі: під чию дудку танцюємо? І кого ми, врешті-решт, вчимо і виховуємо — національну еліту чи прагматичних спеців? У відповідь показують пальцем вгору. Не Київ мають на увазі — Болонський процес.
А хіба він дозволяє нехтувати чи торпедувати основоположні вимоги до стандартів?
Певне, тому, стверджує Кононенко, маємо навіть серед відомих ректорів таких, хто володіє кількома іноземними мовами, а державною не говорить. Як вони можуть керувати освітянським процесом, бути прикладом в розвитку галузі? Міністерство й Кабмін, на жаль, дивляться на таке неподобство крізь пальці. До того ж з їхнього боку, вважаю, немає належного принципового контролю за виконанням законодавчих актів про освіту.
А якої думки шановний професор про розвиток сільської школи? Це непокоїть мене, бо, незважаючи на знову-таки фанфарні твердження про доступність і рівність в отриманні освіти, вважаю, сільський учень має набагато менше можливостей, ніж міський.
— На жаль, проблеми сільської школи часом зводять лише до матеріально-технічного забезпечення, — зазначає Петро Петрович. — Аналізуємо і бачимо: абсолютна більшість педагогів — вихідці з села, 87 відсотків академіків Національної академії — звідти само. Полководці, художники, письменники теж мають переважно селянське коріння. А що нерідко спостерігаємо? Міські педагоги відгороджуються від народних світочів та дітей навіть мовою.
Про ці та багато інших болючих тем говорили на міжнародному конгресі без купюр. Та й що приховувати, якщо ми хочемо зайняти свою нішу не тільки в Європейському, а й світовому просторі?!.