Нині в Україні діє три державні системи захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій. Загальнодержавна — Цивільної оборони України, єдина державна — запобігання і реагування на надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру та єдина державна — цивільного захисту населення і територій. Але всі вони не повною мірою виконують свої функції, не відповідають своєму основному призначенню — захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій.
І ще одна проблема. Нині цивільний захист на територіальних рівнях здійснюють два органи — управління з питань надзвичайних ситуацій облдержадміністрацій та управління МНС України в областях.
Саме на цьому наголошували учасники слухання, яке провів Комітет Верховної Ради з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи. Зазначали також, що всупереч чинному законодавству МНС продовжує перетворювати його на центральний орган управління захисту населення, підмінюючи повноваження місцевих органів влади. Тоді як керівниками територіальних підсистем цивільного захисту є голови обласних державних адміністрацій. Закон України
«Про правові засади цивільного захисту» повторює чинні закони «Про захист населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру», «Про аварійно-рятувальні служби», «Про Цивільну оборону України» та «Про пожежну безпеку».За підсумками слухань профільний комітет Верховної Ради під головуванням Валерія Кальченка ухвалив рішення яким визнав за необхідне:
- внести зміни до чинного законодавства у сфері захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного, природного та військового характеру;
- Кабінету Міністрів розробити відповідну державну концепцію захисту населення;
- покласти відповідальність за організацію виконання на підвідомчих територіях вимог чинного законодавства, завдань і заходів із захисту населення від надзвичайних ситуацій та рятувальної служби на місцеві органи виконавчої влади і місцеві ради;
- планування та безпосереднє керівництво виконанням зазначених завдань і заходів здійснювати через підрозділи з питань надзвичайних ситуацій подвійного підпорядкування в складі місцевих органів виконавчої влади і рад.
Комітет рекомендував Кабінету Міністрів підготувати законопроект про внесення змін до Закону
«Про місцеве самоврядування в Україні», які конкретизували б їхні функції, створення у складі органів місцевого управління усіх рівнів постійно діючих органів управління у справах захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та цивільного захисту, проект кодексу України, який має врегулювати усі проблеми.Комітет також визнав за необхідне прискорити створення в країні єдиної державної інформаційно-диспетчерської служби
«112» урядової інформаційно-аналітичної системи з питань надзвичайних ситуацій. А Раді міністрів АР Крим, обласним, Київській і Севастопольській міським державним адміністраціям рекомендував до 1 березня 2007 року створити разом з МНС України територіальні органи з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту подвійного підпорядкування.У червні 2007 року комітет запланував заслухати інформації про виконання своїх рекомендацій.