Горе, горе тобі, споживачу комунальних послуг! Навіть якщо ти — дисциплінований платник, все одно завтра можеш опинитися серед (вибачай!) лайна, яке замість його природного шляху — каналізації — потрапить до твого житла, у під’їзд або навіть тектиме рікою вулицями... А все тому, що є комунальні служби, які мислять себе лише в іпостасі монополіста. Вони вміють диктувати, а писані закони для них — фільчина грамота. Отака контора є і в Кам’янці-Подільському на Хмельниччині. Була вона колись комунальним «Теплоенерго», а нині стала справжньою царицею — ЗАТ «Тепловоденергія». А відомо: що цариця повеліла, те і бути має. На цей раз золота рибка мусить припливти в... каналізацію.

Уже три місяці згадане ЗАТ наполегливо оприлюднює в пресі оголошення про заходи, які будуть вживатися до тих, хто заборгував за тепло- й водопостачання та водовідведення понад 50 гривень. І навіть «смішні історії» на цілу сторінку з картинками таких заходів та грізними застереженнями. У місті, попереджає ЗАТ, працює бригада (аж із полтавського водоканалу!), яка проводить відключення водопроводу та каналізації у квартирах боржників, не заходячи в квартири. Заїжджі умільці придумали «спрута», якого вони з допомогою відеокамери запускають саме в зливну трубу боржника. Покаже отака цяця голову у вашому унітазі — і забудьте, що ним можна користуватися. Поки не заплатите борг, та ще в придачу тисячу (!) гривень за звільнення від «спрута» і повторне включення мережі водовідведення, — бігайте в кущі чи по сусідах. Мудре ЗАТ уже й підрахувало, який воно матиме зиск із масової паніки. І борги повернуть, і з кожної оселі по штуці, чи то пак по тисячі, капне. Якщо ж затятий боржник впиратиметься далі — плаватиме у власній квартирі у власних же продуктах життєдіяльності... І не він один. Бо ж відомо: якщо плавають нагорі, сусідам унизу також дістається.

Є громадяни, які згодні з подібними заходами: зі злісними неплатниками хай роблять що хочуть, і так через них життя нема, то воду відключають, то відмовляють у встановленні теплового лічильника на будинку. Вони й не відають, що «Теплоенергія» «пресує» їх незаконно. Чим, хотілося б запитати в «Тепловоденергії», добросовісні споживачі завинили? Чому на них тепловики покладають роль державних виконавців: добивайтеся, мовляв, хай ваш сусід заплатить, тоді й отримаєте гарячу воду. А якщо сусід уже кілька років додому носа не показує?! Шукати його всім будинком?!

Тим часом подекуди спрут спрацював. Не встигли його навіть запустити, куди треба.

Страшна зброя — психічна атака. Своїми очима бачила, як цілий дім по вулиці Васильєва став на коліна перед сусідом-боржником і почав благати негайно розрахуватися. Уявіть собі, чолов’яга десь тут же гроші знайшов і поніс їх до спрута, наче іменинник. Під загальні овації!

Навряд чи хтось любить злісних неплатників. Та чи гоже ставити на коліна невинних, щоб покарати винного? Єдині законні методи повернення боргів, згідно з постановою Кабміну № 630 від 21 липня 2005 року, — нарахування пені, передача матеріалів до суду. Скільки справ на боржників передала в суд «Тепловоденергія»? Яку суму боргів удалося повернути? Генеральний директор ЗАТ Валерій Гордійчук навідріз відмовився надати цю інформацію, як і будь-який інший коментар нашій газеті. Ображається за колишню критику. А критикувати було за що: почуваючи себе монополістом, Гордійчук уперто перешкоджав кілька років громадянам, які хотіли обладнати індивідуальне опалення, про що є відповідні рішення суду на користь громадян. На це йому вказав і Антимонопольний комітет. І ось нині люди масово подають заяви про відключення від централізованої мережі. Оштрафовано підприємство і за неправильний перерахунок оплати при неякісно наданих послугах. Раніше пан Гордійчук зізнавався: рішення судів мало спрацьовують, виконавча служба не діє. Але чи подало ЗАТ хоч одну заяву про бездіяльність виконавців — про це гендиректор промовчав. Йому більше подобаються психічні атаки. Щоб споживач тремтів!

Жодних односторонніх відключень мережі постачальником закон не передбачає, запевнила і громадський юрист Людмила Федорчак. Спочатку ЗАТ мало б розірвати договір з боржником, а потім уже відключати його. І то — з попередженням. Лише в разі стихійного лиха чи аварії допускається відключення без попередження. А тим більше подібний «іноваційний параліч» каналізації. Бо згідно з Правилами технічної експлуатації систем водопостачання та каналізації населених пунктів України усі роботи на цих мережах мають здійснюватися згідно з іще одними правилами — «Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення», «Про охорону навколишнього середовища», а система внутрішньої каналізації будівлі призначена для «безперебійного відведення стічних вод від санітарно-технічних приладів і пристроїв у зовнішню каналізаційну мережу». Отож-бо, пане монополісте: безперебійного! Дивна забудькуватість у ЗАТ: на основі цих правил вона розробляла і власні, які затвердила місцева рада.

Сподіваємося, Кабмін, Антимонопольний комітет, а також Держком житлово-комунального господарства влаштує черговий лікнеп для подібних монополістів-царків, а місцеві органи влади та відділ захисту прав споживачів звернуть увагу на незаконні дії ЗАТ «Тепловоденергія».

Хмельницька область.