Є в Україні така традиція — виснажливий бюджетний процес. І особливих несподіванок не спостерігається, бо кожен наступний проект фінансової конституції значною мірою калькує попередні проблеми. У
«кращих» бюджетних традиціях складено й проект бюджету-2007. На ті само граблі наступають не двічі — десятки разів.Про камені спотикання проекту бюджету-2007 говорили й на останньому засіданні правління Українського союзу промисловців і підприємців. Висновки прогнозовані і не дивують. На думку ділової спільноти, необхідно вивести бюджетний процес у країні з-під впливу політики, не закладати норми, які у попередніх періодах засвідчили свою неефективність, формувати бюджет, виходячи з реального стану справ та пропонувати до втілення в життя здійсненні показники.
Були від представників ділових кіл і більш прикладні пропозиції, які вивірені практикою ведення бізнесу. В проекті бюджету-2007, як зазначали підприємці, зроблено перші кроки до формування інноваційно-інвестиційного бюджету, переходу від моделі споживання до моделі розвитку. Однак масштаб передбачених інноваційних витрат — до 30 млн. грн. — вимагає й прозорого та ефективного механізму їх розподілу, контролю за їх використанням. Без чіткого визначення пріоритетних державних програм інноваційного розвитку створюється велика загроза
«ручного» та тіньового управління процесом використання ресурсів.Позитивною ініціативою, переконані в УСПП, є часткове відновлення стимулів для інвесторів у вільних економічних зонах і територіях пріоритетного розвитку. Для уникнення непрозорих схем і зловживань у ВЕЗ та ТПР підприємці пропонують передбачити запровадження ефективного контролю за реалізацією інвестиційних проектів. Вітають підприємці і скасування так званого податку на інвестиції — звільнення від ввізного мита ввезення на територію ВЕЗ нового устаткування, обладнання для реалізації інвестиційних проектів.
Однак у проекті бюджету є норми, з якими бізнес погодитися не може. Попри увагу до інноваційного та інвестиційного розвитку, в проекті держбюджету фактично проігноровано проблему високого фізичного та технологічного зносу основних фондів. Не може не турбувати й відсутність механізмів державної підтримки базових галузей вітчизняної економіки —авіабудування, автомобілебудування, суднобудування, виробництва бронетехніки, спецтехніки тощо. Чергова
«міна» бюджету — ставлення до «малих» та «середняків». Наступного року, приміром, передбачено фінансування національної програми підтримки підприємництва обсягом 1,8 млн. грн. — лише 1% від середніх потреб. Справжнє обурення викликала ініціатива залишити спрощену систему оподаткування лише стосовно фізичних осіб — УСПП категорично проти такої норми. На думку ділової спільноти, не можна підтримувати і введення подання платником ПДВ в електронному вигляді розшифровки податкового кредиту та податкових зобов’язань у розрізі контрагентів за відповідний звітний період.Чимало запитань викликають і запропоновані у держбюджеті сума надходжень від приватизації — 10 млрд. грн. — та перелік об’єктів, запропонованих до приватизації у наступному році. Незрозумілим залишається принцип формування реєстру таких об’єктів. Напрошується очевидний висновок — сформований хаотично, без необхідного ґрунтовного аналізу перелік об’єктів до приватизації нагадує, швидше за все, спробу перерозподілу власності, що абсолютно несумісне із буквою закону та Конституцією. УСПП наполягатиме: щороку необхідно приймати державну програму приватизації, яка мала б силу закону і чітко виписувала всі процедури й підходи до приватизації. Пропонуватимуть підприємці й відмовитися від запропонованого проектом бюджету способу покриття бюджетного дефіциту. У нинішньому проекті держбюджету заплановані чималі зовнішні запозичення — 11,6 млрд. грн. Такі високі позики — пряма дорога до зростання зовнішнього боргу України і фактичного перекладання поточних проблем на плечі майбутніх поколінь.
Отже, якщо резюмувати, економіка і реальний бізнес чекають від уряду бюджету розвитку — збалансованого, системного документа, який спрямований на нову якість товаровиробництва, підвищення конкурентоспроможності економіки, зростання добробуту громадян.