Виповнилося 10 років від дня заснування Конституційного Суду України. 18 жовтня 1996 року на пленарному засіданні Верховної Ради України шістнадцять суддів Конституційного Суду склали присягу. Цей день є початком діяльності цієї установи.
Історичне значення події полягає в тому, що вперше на теренах України створено орган конституційного судочинства як новий інститут незалежної судової влади, головне завдання якого — охорона і гарантування верховенства Конституції нашої країни.
Як відомо, Конституційний Суд є єдиним органом конституційної юрисдикції в Україні. Це означає, що жоден інший державний орган, крім Конституційного Суду, не може здійснювати функції, покладені на цей Суд.
Особливе значення Конституційного Суду полягає також і в тому, що він став саме тим конституційним інститутом, який унаслідок місця і повноважень, установлених Конституцією і законами України, по суті, здійснює конституційний контроль за системою противаг і стримувань між гілками влади, превентивно впливає на діяльність її органів у сфері правотворчості. Можна впевнено сказати, що саме Конституційний Суд виступає у такий спосіб стабілізуючим чинником у взаєминах між різними гілками влади.
Свідченням того є розв’язання Конституційним Судом на підставі конституційних подань низки конституційно-правових конфліктів, що набували іноді досить гострого характеру. Зокрема, це прийняття рішення стосовно: статусу народного депутата України; гарантій депутатської недоторканності; несумісності депутатського мандата з іншими видами діяльності; актів про обрання (призначення) суддів на посади та про звільнення їх з посад; незалежності суддів як складової їх статусу; безоплатної медичної допомоги; доступності й безоплатності освіти, здійснення влади народом тощо.
Утворення Конституційного Суду, безперечно, відкрило нову сторінку в історії розвитку правової системи України в царині захисту прав людини і громадянина. У розвиток правових ідей і норм нової Конституції України Закон
«Про Конституційний Суд України» увів новий, додатковий засіб захисту цих прав, передбачивши право громадян безпосередньо звертатися до нової судової інституції —Конституційного Суду України.І хоча закон встановив досить жорсткі формальні вимоги стосовно оформлення конституційних звернень громадян, за 10 років існування Конституційного Суду таким правом скористалися більш як три тисячі громадян та юридичних осіб.
Проте, незважаючи на статистику, набута практика звернень громадян до Конституційного Суду України висвітлила не лише успіхи цієї нової форми захисту прав людини і громадянина, а й серйозні проблеми щодо практичної реалізації цього права. Це, зокрема: процесуальні терміни конституційного провадження, особиста участь заявника у конституційному провадженні, проблема термінологічного визначення
«неоднозначності застосування» положень Конституції й остання, але я сказав би головна проблема, що має загальний характер, це — виконання рішень Конституційного Суду. Потребує нормативно-правового закріплення механізм виконання рішень Конституційного Суду з чітким визначенням органів, процедур і термінів його здійснення.Завдяки професіоналізму суддів та належній організації праці Конституційний Суд України забезпечив ефективне виконання завдань і функцій, покладених на нього Конституцією і законами України.
У цей ювілей не можна не згадати добрим словом першого голову Конституційного Суду України професора Леоніда Петровича Юзькова, який своєю самовідданою і жертовною працею наблизив час, коли започаткував свою діяльність Конституційний Суд України.
Результати роботи Конституційного Суду України за ці 10 років свідчать, що, незважаючи на наявність багатьох проблем, він справді утвердився як важлива й така, що має специфічні особливості та відмітні риси, гілка судової влади, здатна активно впливати на розбудову в Україні правової демократичної держави.
Від імені Комітету Верховної Ради України з питань правосуддя і від себе особисто тепло вітаю суддів Конституційного Суду України, всіх його співробітників з десятою річницею від дня його заснування і бажаю Конституційному Суду й надалі гідно виконувати свою відповідальну роль як гаранта верховенства Основного Закону держави — Конституції України.
Микола ОНІЩУК,народний депутат України, перший заступник голови Комітету Верховної Ради України з питань правосуддя.