Нафтогазова галузь — одна з найбільших бюджетоутворюючих галузей України, а НАК «Нафтогаз України», як найбільший суб’єкт господарювання, що здійснює діяльність в сфері видобування, постачання та транспортування енергоресурсів та посідає домінуючу позицію на газовому ринку, — один із основних виробників валового внутрішнього продукту в державі. Перед НАК «Нафтогаз України» поставлені важливі завдання: забезпечення національної економіки необхідними енергоносіями, збереження конкурентоспроможності нафтогазотранспортної системи та гарантоване забезпечення виконання зовнішньоекономічних контрактів.

Досягнення максимально можливого рівня забезпеченості власними паливно-енергетичними ресурсами — принципове завдання національної економіки України, без вирішення якого неможлива енергетична безпека держави. Проте стабілізація видобутку вуглеводнів, а в подальшому забезпечення приросту їх запасів, можливе лише за умови відкриття та введення в експлуатацію нових родовищ, що потребує достатнього фінансування і здійснення необхідних капітальних вкладень. З метою стабілізації обсягів видобутку вуглеводнів і нарощування власної ресурсної бази згідно з Національною програмою «Нафта і газ України до 2010» компанія взяла на себе основний тягар витрат, пов’язаних із збільшенням обсягу видобутку вуглеводнів та компенсацією їх приростом розвіданих запасів.

На сьогодні обсяги видобування газу підприємствами НАК «Нафтогаз України» стабілізовано на рівні 19 млрд. кубометрів зі стійкою тенденцією щорічного зростання на 100-300 млн. кубометрів. Досягти такої тенденції значною мірою вдалося за рахунок щорічного введення в експлуатацію нових свердловин на родовищах, що розробляються, та на нових родовищах, відкритих внаслідок проведення геологорозвідувальних робіт. Нові свердловини дають можливість не тільки компенсувати природне падіння видобутку (6-8 відсотків щорічно), а й поступово нарощувати загальні обсяги видобування газу. Для введення такої кількості нових свердловин протягом останніх років у ДК «Укргазвидобування» проходка в експлуатаційному бурінні становила 100-120 тис. м, а в пошуково-розвідувальному бурінні — 140-180 тис. м, у ДАТ «Чорноморнафтогаз» 4-6 тис. м і 3-7 тис. м відповідно.

Проект виробничої програми ДК «Укргазвидобування» на 2007 рік передбачає проведення робіт в обсягах, що практично відповідають попереднім рокам. Виконання цієї виробничої програми даватиме можливість і в 2007 році забезпечити продовження тенденції на зростання обсягів видобування газу — 14,7 млрд. кубометрів проти очікуваних в 2006 році 14,6 млрд. Необхідний обсяг капіталовкладень для її реалізації становить 5190 млн. грн. (з урахуванням ПДВ).

Проект виробничої програми ДАТ «Чорноморнафтогаз» на 2007 рік також передбачає проведення робіт в обсягах, що відповідають попереднім рокам. Виконання цієї виробничої програми даватиме можливість в 2007 році забезпечити збереження досягнутих обсягів видобування газу — 1 260 млн. кубометрів і закладе основу для збільшення обсягів видобування газу в 2008 році за рахунок введення в дослідно-промислову експлуатацію Одеського і Безіменного газових родовищ. Необхідний обсяг капіталовкладень для реалізації виробничої програми ДАТ «Чорноморнафтогаз» в 2007 році становить 387,8 млн. грн.

Національна енергетична стратегія України передбачає зростання видобування газу до 23,2 млрд. кубометрів у 2010 році. Скорочення видатків на фінансування виробничих програм нафтогазовидобувних підприємств НАК «Нафтогаз України» призведе до зниження обсягів видобутого газу. Зменшення кількості введення нових свердловин починаючи з 2007 і до 2010 року призведе до сумарної втрати 12 млрд. кубометрів газу і зниження рівня видобування газу до 12-13 млрд. кубометрів на рік при рівні споживання газу населенням 20 млрд. кубометрів на рік.

Водночас нафтогазовидобувні підприємства мають певні перешкоди у виконанні поставлених перед ними завдань. Нафтогазовидобувні підприємства НАК «Нафтогаз України» забезпечують понад 96 відсотків видобутку газу і нафти з конденсатом від сумарного видобутку вуглеводневої сировини по Україні, але при цьому на компанію припадає тільки близько 60 відсотків виданих в Україні спеціальних дозволів на користування нафтогазоносними надрами.

Вкрай негативно позначається на роботі видобувних підприємств компанії практика призупинення положень спеціальних законодавчих актів (Кодексу України «Про надра», Закону України «Про нафту і газ»), що призводить до нестабільності правил та умов надання спеціальних дозволів на користування надрами і не дає змоги потенційним інвесторам планувати та реалізовувати проекти освоєння мінеральних ресурсів, особливо нафти і газу.

Законами України про Державний бюджет України на 2004 та 2005 роки запроваджувався механізм надання спеціальних дозволів на користування надрами шляхом їх продажу на аукціонах. Протягом 2004-2005 років проведено 4 аукціони з продажу спеціальних дозволів на користування надрами, на яких було виставлено 30 нафтогазоперспективних об’єктів, проте реалізовано лише 1 об’єкт і у поточному році спостерігається така само ситуація — це підтверджує недоцільність використання такої форми надання спеціальних дозволів на користування надрами, як продаж на аукціонах. У нафтогазовидобувних підприємств НАК «Нафтогаз України» протягом 2006 року закінчується термін дії 26 спеціальних дозволів на користування надрами. Крім того, протягом 2006 року підприємствам НАК «Нафтогаз України» необхідно отримати нові спеціальні дозволи на користування надрами на 51 родовище і площу, сумарний річний видобуток з яких у 2006 році складатиме понад 1 млрд. кубометрів газу, 100 тис. тонн нафти та 50 тис. тонн конденсату. Нафтогазовидобувні підприємства НАК «Нафтогаз України» будуть змушені припинити видобуток з родовищ, термін дії спеціальних дозволів на користування надрами яких закінчився, а це ще більше ускладнить ситуацію із забезпеченням природним газом населення, бюджетних установ та інших організацій і підприємств.

На розгляді в Мінприроди України знаходяться заявки підприємств НАК «Нафтогаз України» та матеріали на отримання спеціальних дозволів на 77 ділянок надр. Мінприроди у своєму листі до Кабінету Міністрів України від 20.06.06 р. №5351/31-2, аналізуючи сьогоднішній стан з наданням спеціальних дозволів на користування надрами, зробило висновок, що надання ліцензій шляхом проведення аукціонів є надзвичайно неефективною процедурою.

Потреба в капітальних інвестиціях компанії на 2007 рік по напрямках виробничої діяльності становить 8,5 млрд. грн. (без ПДВ) (див. табл.).

Зменшення обсягів капітальних інвестицій у газовидобувні підприємства компанії до рівня 2006 р. (з 4,5 млрд. грн. до 2,3 млрд. грн.) призведе до зменшення обсягів експлуатаційного та пошуково-розвідувального буріння, облаштування та введення в експлуатацію нових свердловин та об’єктів видобутку, неможливості виконання виробничих програм.

Фактично профінансовані обсяги капітальних вкладень у 2004-2006 рр. вдвічі менші за потребу у капінвестиціях. Щорічне недофінансування капвкладень призвело до призупинення проведення робіт з капітального ремонту, технічного переозброєння та реконструкції діючих об’єктів газовидобувних підприємств. Ступінь зносу обладнання для буріння і капітального ремонту свердловин нині на рівні 80 відсотків.

З моменту заснування НАК «Нафтогаз України» значне податкове навантаження та державне регулювання цін не дозволяє видобувним підприємствам забезпечувати належне фінансування виробничих програм.

Зростання податкового тиску відбувається за рахунок щорічного збільшення ресурсних платежів, змін умов оподаткування ПДВ та заборони законами України про Державний бюджет на відповідний рік проводити розрахунки з бюджетом згідно з окремими законами України (наприклад Законом України «Про списання вартості несплачених обсягів природного газу»).

Збільшення податкового навантаження на підприємства НАК «Нафтогаз України» відбувається в першу чергу за рахунок щорічного збільшення ставок рентних платежів за видобуток вуглеводнів. Динаміка зростання надходжень до державного бюджету від рентних платежів за видобуток вуглеводнів свідчить, що з 2001 по 2006 рік загальна сума цих платежів зросла з 485,3 млн. грн. до 3,831 млрд. грн., а у 2007 році — до 5,8 млрд. грн.

За 2001-2005 рр. видобувними підприємствами компанії внесено до держбюджету більш як 1,173 млрд. грн. відрахувань зі збору за геологорозвідувальні роботи (ГРР). При цьому з 1998 року жодного родовища нафти і газу, відкритого за кошти держбюджету, не передано підприємствам НАК «Нафтогаз України», що свідчить про нераціональність використання зазначених відрахувань (не дають приросту розвіданих запасів і нових відкриттів родовищ вуглеводнів). Водночас у зазначений період видобувні підприємства компанії витратили на проведення ГРР близько 3187 млн. грн. власних коштів. Бюджетне фінансування компанії на проведення ГРР становило 193,7 млн. грн. (16,5 % від суми відрахувань до бюджету), що становить лише 5,7% від загального обсягу проведених за цей період підприємствами компанії ГРР.

За рахунок передбаченого проектом закону про Державний бюджет на 2007 рік застосування до нормативів збору за ГРР коефіцієнту 2,11 відрахування цього збору у видобувних підприємств компанії збільшаться і становитимуть понад 550 млн. гривень. При цьому бюджетне фінансування на проведення ГРР передбачено для компанії на рівні 111 млн. грн., а за рахунок власних коштів видобувним підприємствам компанії необхідно здійснити ГРР на суму майже 800 млн. гривень.

Фактично склалася ситуація, коли нафтогазовидобувні підприємства компанії фінансують інші галузі, що сприяє утворенню власного дефіциту капіталовкладень на ГРР та, відповідно, гальмує нарощування ресурсно-сировинної бази та видобутку нафти і газу.

За умови підвищення у 2007 році нормативів збору за ГРР зросте собівартість видобутку вуглеводнів, що позбавить нафтогазовидобувні підприємства можливості спрямовувати необхідні фінансові ресурси для здійснення інвестицій у розвиток сировинної бази нафтогазової галузі.

У 2000-2002 роках скасування нульової ставки податку на додану вартість на операції з продажу природного газу, імпортованого в Україну, призвело до збільшення податкового навантаження на компанію, зростання податкової недоїмки та погіршення стану розрахунків за імпортований природний газ. В той період НАК «Нафтогаз України» фактично була поставлена в такі умови, за яких вона мала можливість або своєчасно сплачувати податкові зобов’язання, або виконувати покладені на неї урядом України важливі завдання, у тому числі щодо належних розрахунків за імпортований природний газ. Лише у 2003-2005 роках ситуація зі сплатою нарахованих податків поліпшилась насамперед завдяки тому, що законами України про Державний бюджет на відповідний рік було запроваджено звільнення від ПДВ операцій із ввезення природного газу на митну територію України відповідно до зовнішньоекономічних контрактів, укладених на виконання міжнародних договорів України, та введено нульову ставку ПДВ на операції з продажу такого газу.

У 2006 році зазначені вище норми також були передбачені у державному бюджеті, проте внаслідок нових умов постачання імпортованого природного газу (природний газ закуповувався не на виконання міжнародних договорів) виникла ситуація, за якої НАК «Нафтогаз України» має сплатити понад 1,5 млрд. грн. ПДВ за ввезений у І кварталі поточного року природний газ.

Виключення норми щодо оподаткування за нульовою ставкою ПДВ операцій з продажу імпортованого природного газу призводить до фактичного перекладення на компанію не властивих їй функцій адміністрування та збирання ПДВ з кінцевих споживачів такого газу та погіршує платіжну дисципліну споживачів природного газу, зокрема підприємств комунальної теплоенергетики, що пояснюється відсутністю у компанії адміністративних важелів впливу для стягнення ПДВ, якими користуються у своїй роботі місцеві податкові адміністрації. Сьогодні компанія стовідсотково виконує свої поточні податкові зобов’язання з урахуванням розрахунків з погашення податкового боргу.

Зростання податкового навантаження на нафтогазовидобувні підприємства унеможливить здійснення капітальних вкладень у пошуки та розвідку нових родовищ вуглеводнів і, в кінцевому результаті, призведе до зменшення обсягів видобутку нафти і газу в Україні. Як наслідок — державі доведеться витрачати значні додаткові кошти на закупівлю імпортованого газу для забезпечення населення та бюджетних установ.

Невирішення проблеми податкового навантаження на нафтогазову галузь призведе до неможливості нарощування її ресурсної бази.

Зважаючи на необхідність реформування системи оподаткування підприємств нафтогазового комплексу і пошуку механізмів їх подальшого розвитку, а також з метою урахування особливостей функціонування підприємств галузі НАК «Нафтогаз України» пропонує:

— залишити ставки рентної плати за видобуток вуглеводневої сировини на рівні 2006 року;

— передбачити у 2007 році кошти на фінансування держзамовлення з приросту запасів природного газу та регіональних геологорозвідувальних робіт. При цьому 80 відсотків загальної суми зазначених коштів, що надійдуть від підприємств НАК «Нафтогаз України», спрямовуються на фінансування державного замовлення з приросту запасів природного газу та 20 відсотків — на фінансування регіональних геологорозвідувальних робіт;

— поновити у 2007 році дію положень Кодексу України «Про надра» та Закону України «Про нафту і газ», якими регламентується надання спеціальних дозволів на користування надрами шляхом проведення конкурсів;

— встановити базові нормативи за користування надрами для видобування корисних копалин по нафті та конденсату на рівні 9 грн. за тонну, по природному газу — 2 грн за тис. кубометрів.

— встановити рентну плату за транзитне транспортування природного газу в розмірі 0,5 гривні за 1.000 куб. метрів газу на кожні 100 кілометрів відстані;

— встановити рентну плату за транзитне транспортування нафти магістральними нафтопроводами в розмірі 3,5 гривні за одну тонну нафти, що транспортується;

— встановити, що операції із ввезення природного газу на митну територію України звільняються від обкладання податком на додану вартість;

— встановити, що операції з продажу природного газу, ввезеного на митну територію України, крім операцій з продажу такого газу для населення, бюджетних установ та інших споживачів, що не є платниками цього податку, оподатковуються за нульовою ставкою податку на додану вартість;

— встановити, що операції з надання послуг, пов’язаних з транспортуванням нафти та природного газу транзитом через територію України, оподатковуються за нульовою ставкою податку на додану вартість;

— продовжити проведення розрахунків відповідно до законів України «Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу» та «Про списання вартості несплачених обсягів природного газу».

Реалізація завдань, поставлених перед компанією, сьогодні можлива тільки в умовах здійснення виважених організаційно-економічних заходів та за підтримки діяльності НАК «Нафтогаз України» з боку держави.

Пропозиції компанії, підготовлені до проекту Закону України «Про Державний бюджет на 2007 рік», дадуть змогу частково вирішити гострі питання, що стоять перед нафтогазовою галуззю, сприятимуть розвитку паливно-енергетичного комплексу України, підвищенню його інвестиційної привабливості.

Іван ДІЯК,генеральний секретар Національної газової спілки України.