Відкритий лист до перших керівників держави під такою назвою з’явився відразу в кількох друкованих ЗМІ, у т. ч. парламентській газеті
«Голос України», фінансово-економічному тижневику «Україна—Бізнес» та відомчому часописі «Водник». Звернення підписали голова правління ВАТ «Київметробуд», Герой України, повний кавалер ордена «За заслуги», кандидат технічних наук Володимир Петренко, президент АСК «Укррічфлот», кавалер двох орденів «За заслуги», лауреат Державної премії України в галузі науки і техніки, доктор економічних наук Павло Підлісний та генеральний директор — голова правління ВАТ «НВП «Сатурн», лауреат Державної премії України в галузі науки і техніки, кандидат технічних наук Володимир Чміль.На превеликий жаль, констатували автори, одним з найефективніших способів швидкого збагачення в нашій державі (поряд зі звичайним бандитизмом!) стало рейдерство. В результаті рейдерських атак законні власники вже втратили в Україні більше 2000 підприємств. Доля цих майнових комплексів в основному схожа: захоплення, в т. ч. і через штурми кримінальних банд, негайний перепродаж або ж наступна ліквідація через
«перепрофілювання» з метою отримання привабливих земельних ділянок для фінансових махінацій. Трагізм цієї ситуації полягає в тому, що вона практично вийшла з-під контролю держави і всієї української спільноти, а багатотисячні колективи цих підприємств фактично кинуті напризволяще.Відкритий лист викликав значний суспільний резонанс у країні. Його широко обговорювали на загальних зборах трудових колективів, нарадах, конференціях, засіданнях правлінь громадських організацій в багатьох містах: Дніпропетровську, Запоріжжі, Миколаєві, Херсоні, м. Вилковому (Одеська область), Харкові, Чернігові, Києві...
У діалог включилася виробнича еліта нації, яка не тільки гідно представляє світові можливості народу, а й повсякчас демонструє помітні успіхи в державотворенні. Скажімо...
Київське ДП
«Маяк» за останні роки в 11 разів збільшило обсяги виробництва, яке базується на найсучасніших технологіях, динамічно нарощує українську присутність на ринках країн СНД, Азії та Близького Сходу.АСК
«Укррічфлот» створила першу в вітчизняній морській галузі вертикально інтегровану систему перевезень вантажів за принципом «від дверей до дверей», замкнувши на портах України, як морської держави, 40 країн світу, залучила майже 100 млн. доларів іноземних інвестицій, через кожні чотири місяці спускає на воду нове судно.Харківський інститут радіофізики та електроніки — науково-дослідний центр світового рівня, на якому замикаються найсучасніші дослідження.
ВАТ
«Київметробуд» завдяки новітнім авторським технологіям будує найдешевше у світі метро, удвічі дешевше, ніж у Москві та країнах Європи!Київське ДП
«НДІ мікроприладів» виробляє радіоелектронне обладнання, яке не має аналогів у світі.ВАТ
«НВП «Сатурн» у технічній кооперації з іншими підприємствами радіоелектронної галузі виробляє низку унікальних виробів (у т. ч. неперевершений оборонний комплекс «Кольчуга», який «бачить» навіть розхвалені американські літаки-невидимки «Стелс»), має зони відповідальності у найзначиміших міжнародних проектах сучасності: «Генетичний код Всесвіту», «РадіоАстрон», міжнародний плавучий космодром «Морський старт».Таким чином, вагоме слово на підтримку головних тез звернення пролунало від кращих, титульних підприємств та організацій (де сьогодні налічується більше 30 тисяч високотехнологічних робочих місць!), які ще утримують Україну серед великих європейських держав.
* * *
Генеральний директор Київського ДП
«Маяк», заслужений машинобудівник України, кавалер ордена «За заслуги» Олександр ПЕРЕГУДОВ:— Треба чітко розуміти, що необхідність радикальних заходів у боротьбі з рейдерством в українській інтерпретації — це питання життя і смерті нашої держави. Не більше і не менше. Бо ж ідеться про цілеспрямовану детехнологізацію України та відвертий демонтаж державності у цілих секторах економіки, безпардонні намагання вивести пульти управління ключових виробництв з-під уряду та парламенту, в результаті чого цілі підгалузі зникають безслідно, як, скажімо, зникли 15 заводів, що виробляли українські телевізори.
Сьогодні рейдерство набирає і зовсім потворних, прихованих форм. Скажімо, нині тільки в Києві
«законсервовано» до 400 тисяч високотехнологічних робочих місць, не забезпечених ні належним державним менеджментом, ні відповідними державними замовленнями та увагою найвищих достойників. Можливо, скажу крамолу, але, за великим рахунком, українців не допускають до верстатів. Фактично цю величезну потужність ніхто не поспішає включити в роботу на держбюджет та поліпшення добробуту української спільноти. Згодом штучно ослаблені підприємства, як правило, «підбирають» рейдери.Що ж до рейдерських атак на АСК
«Укррічфлот», ВАТ «Київметробуд», ВАТ «НВП «Сатурн» та інші не менш значні для економіки держави підприємства, то це ще один замір на руйнацію тисяч робочих місць, подальше вичавлення найкращих, професійно підготовлених представників корінного етносу з предковічних прабатьківських земель, продовження формування в інших державах вже четвертої хвилі української трудової еміграції.Директор Київського ДП
«НДІ мікроприладів», кандидат технічних наук, дійсний член Української академії наук національного прогресу, автор низки винаходів та патентів у галузі новітніх технологій Володимир ВЕРБИЦЬКИЙ:— Атакуючи такі підприємства країни, рейдери атакують державний бюджет, Пенсійний фонд і, зрештою, наше майбутнє. Адже ці гешефтмайстри реально виключають Україну з активних процесів на світовому ринку товарів та послуг, виводять її з міжнародного клубу країн — операторів високих технологій. Вони реально забирають у нашої держави, як суб’єкта світового технологічного процесу, можливість самій виробляти правила гри на міжнародній арені у сфері високих технологій.
Старший науковий співробітник Харківського інституту радіофізики та електроніки, лауреат Державної премії України в галузі науки і техніки, кандидат фізико-математичних наук, автор більш як 100 друкованих праць та 10 наукових винаходів, один з розробників першого українського штучного супутника Землі
«Січ-1» Володимир КОМ’ЯК:— Сьогодні АСК
«Укррічфлот», ВАТ «Київметробуд», ВАТ «НВП «Сатурн» збільшують українську присутність майже в 60 країнах світу. Це третина міжнародного співтовариства! І от нині уряди всіх цих 60 країн бачать, що діється довкола кращих підприємств України. Вони бачать ганебну тяжбу, неправедність, економічне збоченство, намагання будь-що вкрасти чуже... І роблять висновки: вести з нами справи чи пошукати партнерів деінде.Отже, ці атаки — то дискредитація української держави на міжнародному рівні, всебічне, щоденне упослідження європейського вибору нашої спільноти, свідоме моделювання дикого, безнадійно відсталого суспільства, переведення України до стану тубільної території, яка нібито потребує управління і, відповідно, безроздільного володіння її активами, у тому числі й інтелектуальними, з боку
«цивілізованіших» держав і народів.З другого боку, дії рейдерів — це і гальмування суміжних підприємств, зав’язаних у виробничій кооперації. Скажімо, ми довго й продуктивно працювали з ВАТ
«НВП «Сатурн», маємо великі й ефективні напрацювання (досить сказати, що на першому українському штучному супутнику Землі «Січ-1» нині літає і наша, і сатурнівська апаратура). Але чи можемо ми працювати в нормальному ключі, не знаючи, куди підуть наші результати, хто може ними скористатись?..Хто стриножить
«поглинальників»?—
Нам намагаються втовкмачити, що рейдерство — це таке собі «дружнє поглинання». Однак на нашому заводі думають інакше і розцінюють його як широкомасштабну, глибоко ешелоновану криміналізацію нашої держави (сьогодні вже сотні представників державних структур майже відкрито обслуговують рейдерські «вертушки», про що і свідчить гіркий досвід АСК «Укррічфлот», ВАТ «Київметробуд», ВАТ «НВП «Сатурн» та сотень інших підприємств), руйнацію суспільної моралі.Ми вже знаємо, як
«дружньо» поглиналося Чорноморське морське пароплавство та інші підприємства. І дуже добре знаємо, що цим «поглинальникам» не потрібне ні наше відновлене суднобудування і могутня морська індустрія, ні наші стабільні заробітки, ні соціальні пільги. Усе це вони «поглинуть» і не вдавляться. А що залишиться нам? Нашим дітям? Нашій державі?Від імені колективу Запорізького суднобудівного—судноремонтного заводу — І. Яценко, В. Сіліна, В. Сахаров, В. Бідна, В. Рибітва, В. Кулаков, В. Бугай.
Феміда з обмеженою відповідальністю
— Ось уже тривалий час рейдери відверто й цинічно, на очах подивованої Європи, тероризують цілу низку кращих, титульних компаній держави, застосовуючи підробки підписів, фальшування, інсинуації та наклепи, грубі порушення чинного законодавства. Але жодного рейдера так і не покарано.
Наша Феміда благоденствує. Чому? Адже держава нікому не дозволяла
«перерозподіляти» чужу власність. Зрештою, Україна — це суб’єкт міжнародного права, батьківщина майже 80 млн. українців (більше 30 млн. — за кордоном!), а не закрите акціонерне товариство з обмеженою відповідальністю, де всім, у тім числі й нашими долями, заправляють лиш кілька головних власників-акціонерів.Президент промислово-комерційного об’єднання Концерн
«Електронмаш», член колегії Херсонської обласної держадміністрації, віце-президент Херсонського регіонального відділення УСПП Захар Горловський.Грабуютьч
«під копірку»—
В Україні й справді палає рейдерська пожежа. Але де відповідні узагальнення та статистика? Де аналітика? Де рекомендації наших дорогоцінних аналітичних центрів? Де чітка, системна антирейдерська загальнодержавна робота?Нема! Невже потрібно дуже багато розуму, щоб з’ясувати на загальнонаціональному рівні, що і АСК
«Укррічфлот», і ВАТ «Київметробуд», і ВАТ «НВП «Сатурн», і інші підприємства у більшості своїй «судять» одні й ті ж самі суди, одні й ті ж самі судді, за позовами самих рейдерів та керованих ними фізичних осіб, за одними й тими ж рішеннями «під копірку», через кричуще порушення одних і тих же норм чинного законодавства??? Чому це повторюється безліч разів?Невже про це не знають ні у Верховному Суді, ні у Вищій атестаційній комісії суддів, ні в Раді суддів України?
Від імені колективу Херсонського суднобудівного—судноремонтного заводу — А. Шеїн, З. Куликова, С. Маков, А. Сковородько, Н. Матвієнко.
Сліпці
«на замовлення»?—
Широкий загал розцінює нинішню рейдерську вакханалію у державі як добре організований хрестовий похід проти української державності. І вже захоплено тисячі наших кращих підприємств. Вже розірвано тисячі технологічних виробничих ланцюжків. Вже зруйновано десятки тисяч робочих місць, а цілої низки підприємств взагалі вже не існує. Взялися навіть за річфлотівців, сатурнівців, метробудівців... Але парадокс: і досі в нашому високосправедливому європеїзованому законодавстві відсутній навіть юридичний термін «рейдерство» або «незаконне захоплення». Тобто, фактично економічний холокост в Україні є, а юридично... нема.І це — нормально? Це — по-державному? А де чітка й однозначна позиція нашого парламенту? Уряду? Правоохоронних органів?
Тетяна Полякова, член Спілки адвокатів України, магістр з державного управління (група адвокатського захисту ВАТ
«Київметробуд»).Ганебне явище
— Наша найбільша проблема полягає не в тому, що окремі чиновники державних органів влади почали активно обслуговувати відверто кримінальні трансакції, а в тому, що всі ми, в Україні сущі, дозволили їм створити рейдерську мафію, таку собі територію зла, де всі стежки ведуть до
«хазяїна», під той чи інший політичний «дах».Сьогодні і річфлотівці, і сатурнівці, і метробудівці виграли в рейдерів більше 40 судів. Виробничники начисто відмели через суд практично всі звинувачення. Вони самі, зокрема й АСК
«Укррічфлот», ініціювали цілу низку найретельніших аудиторських та інших перевірок власної господарської діяльності й одержали позитивні відповіді з найвищих державних контролюючих органів. Однак загрози рейдерського захоплення так і не зняли. Значить, мають рацію європейські експерти, коли твердять, що Україна належить до найкриміналізованіших держав світу? І, мабуть, зовсім не випадково наша держава посідає 107 місце у світі — за можливостями найму робочої сили, 128-е — за сприятливістю ведення бізнесу, 133-є — за умовами реєстрації власності і 142-е — у справі захисту прав інтересів інвесторів.Юрій Муськін, заступник генерального директора ВАТ
«НВП «Сатурн» з наукових питань, лауреат Державної премії в галузі науки і техніки, кандидат технічних наук, автор майже 50 винаходів та патентів.Шахер-махер у фаворі
— Сьогодні дехто прикриває свою антиукраїнську наготу недосконалістю чинних законів. Але кому ще не зрозуміло: не можна на забезпечення позову в розмірі 20 гривень
«арештовувати» майнові активи на мільярди гривень. Бо ж це вже не правосуддя. Це — кривосуддя, клінічний діагноз, гідний лікарні для душевнохворих. А рейдери, між тим, наскільки мені відомо, саме в такий спосіб чи не десяток разів намагалися «арештувати» майно 70 тисяч акціонерів АСК «Укррічфлот», зупиняли тризмінне будівництво на стратегічно важливих об’єктах ВАТ «Київметробуд» та десятках інших підприємств. Даруйте, але хіба це не узаконений розбій проти успішних підприємств країни?Зараз УСПП об’єднує 38 тисяч підприємств. Якщо всілякі
«гопники» зупинятимуть їхнє виробництво через такі «арешти», то в якій державі ми житимемо в найближчому майбутньому?Юрій Челембій, голова комісії з питань захисту конкуренції УСПП, директор об’єднаної виконавчої дирекції Полтавського регіонального відділення УСПП, представник Полтавської обласної організації роботодавців, яка об’єднує 86 підприємств великого та малого бізнесу Полтавщини.
Хто банкротить
«Київметробуд»?—
Уперше за всю 60-літню історію нашу компанію примусили відправити у відпустки без збереження заробітної плати 1500 найкращих метробудівців України та Європи. І «організували» це в час, коли нам загрожує катастрофічне здорожчання всього і вся.Незбагненні речі! Дикі і страшні. Адже всього лише два тижні тому київська влада гордо запевняла, що надходження до міськбюджету збільшилися удвічі. Ми раділи всім серцем, сподівалися, що всі наші жахи позаду. Що нас чекає робота на благо київської громади й держави. Але достатнього фінансування для планового будівництва метрополітену, як загальнонаціонального об’єкта стратегічного значення, так і не було відкрито. Вибачте, але хто конкретно не відкрив? Чому не відкрив? Чому цей хтось так цинічно зриває виконання державної програми? Київській громаді вже не потрібні нові станції метро:
«Деміївська», «Голосіївська», «Васильківська»?..Від імені й за дорученням колективу ВАТ
«Київметробуд» — П. Бондаренко, Ю. Байдюк, А. Богуш, А. Головатюк, Г. Грищук, О. Дремлюга — всього 1214 підписів.Від редакції
Найцікавіше, що конкретно в ситуації навколо
«Київметробуду» все відомо всім, в тому числі і сонму державних органів різного калібру: хто стоїть за цією справою, хто замовник, хто виконавець і т. д. Але жоден з цих держорганів не сказав загарбникам: «Зась! Сюди не лізь!»Конституційні права — не дишло!
У разі продовження незаконних дій залишаємо за собою право використати всі засоби, передбачені чинним законодавством, зокрема і ст.27 Закону України
«Про професійні спілки, їхні права та гарантії діяльності», — ця думка є домінуючою в протоколах загальних зборів трудових колективів АСК «Укррічфлот», ВАТ «НВП «Сатурн», ВАТ «Київметробуд». Напруга в державі залишається високою.Хроніка
l АСК
«Укррічфлот» ініціює притягнення до відповідальності судді одного з райсудів Миколаєва, який, на її думку, займався махінаціями з документами.l В Апеляційному суді було прийнято остаточне, шосте(!), рішення, з якого випливає, що ВАТ
«Київметробуд» ніколи не крало з бюджету 80 млн. гривень; отже, такі звинувачення — то інсинуації рейдерів.l Група захисту метробудівців ініціюватиме відкриття проваджень проти посадовців, зокрема й проти правоохоронців, які, на думку метробудівців, незаконно порушували кримінальні справи, а також проти ЗМІ, які забезпечували рейдерам інформаційний супровід. Адвокати здали на експертизу папір, на якому надруковано рішення одного з київських районних судів (це фірмовий папір із водяними знаками компанії-рейдера!). Генпрокуратуру, МВС та СБУ поінформовано.
l ВАТ
«НВП «Сатурн» одержало дві постанови про припинення кримінальних справ, відкритих проти рейдерів. Дії слідчих оскаржуються.А в цей час
Після публікації звернення керівників кращих підприємств держави до перших чільників в Україні все-таки почали відбуватися помітні, знакові події.
— Через два дні після публікації стало відомо, що УСПП розпочав створення реєстру судових ухвал та судів, які найчастіше фігурують у рейдерських справах. Сьогодні він уже налічує більше сотні справ та 11 судів, у т. ч. Кегичівський районний та Чугуївський міський суди Харківської області, Московський райсуд Харкова, Городоцький та Радехівський райсуди Львівської області.
— Через сім днів після публікації в інтерв’ю ЗМІ генпрокурор п. Медведько запевнив, що питання боротьби з рейдерством буде розглянуто на найближчій колегії.
— Через десять днів після публікації стало відомо, що при уряді сформовано структуру, яка займатиметься боротьбою з рейдерством.
— Через чотирнадцять днів після публікації відбулося засідання правління Українського союзу промисловців і підприємців (УСПП), на якому, зокрема, було обговорено проект концепції безпеки бізнесу. Активну участь у дискусії взяли представники ділових кіл України та законотворці: президент УСПП, голова Комітету Верховної Ради з питань національної безпеки та оборони Анатолій Кінах і секретар Комітету з питань промислової й регуляторної політики та підприємництва Віталій Майко.
— Через шістнадцять днів після публікації стало відомо, що зі змістом звернення ознайомилися всі без винятку керівники профільних комітетів Верховної Ради, які запевнили громадськість, що забезпечать найдієвішу підтримку у вирішенні питань рейдерства на загальнонаціональному рівні. Також і в питанні притягнення до відповідальності тих, хто замовив АСК
«Укррічфлот», ВАТ «Київметробуд» та ВАТ «НВП «Сатурн», де налічується 17 тисяч робочих місць.Прикро!
На серпневе звернення УСПП до Верховного та Вищого господарського судів України про необхідність уніфікації судової практики з питань протидії незаконному захопленню підприємств та притягнення винних суддів до відповідальності відповіді все ще не надходило. Кращі підприємства держави почали барикадуватися.
P. S. Коли готувався номер, стало відомо, що одна з адвокатських контор готує новий рейдерський наліт.