Не потрібно багато аргументів, щоб підтвердити цю тезу. В окремі десятиріччя минулого століття споживча кооперація України була однією з наймогутніших економічних систем у державі. Водночас членам споживчих товариств нараховувалися лише копійчані кооперативні виплати (дивіденди), розмір яких аж ніяк не сприяв досягненню їх власних економічних інтересів.
Слід сказати, що за Союзу споживча кооперація передусім виконувала функції держави з організації торговельного обслуговування сільського населення, а також жителів селищ міського типу та районних центрів. Держава, в свою чергу, забезпечувала організації споживчої кооперації товарами народного споживання за єдиними роздрібними цінами та кредитними ресурсами для формування товарних запасів.
Отже, споживча кооперація була монополістом в організації торгівлі на селі, її послугами користувалися всі громадяни, а члени споживчих товариств мали лише окремі пільги, наприклад, першочергового придбання товарів тривалого користування — килимів, холодильників, телевізорів тощо. В минулому історичному періоді принцип досягнення членами споживчих товариств власних економічних інтересів практично не діяв.
Соціальні, економічні та політичні зміни в країні створили передумови для здійснення фундаментальних ідей кооперації і в нашій державі.
Нині споживча кооперація вже не є монополістом в організації торговельного обслуговування сільського населення.
Конкуренція, як головний атрибут ринкової економіки, потребує термінового повернення до життя головного принципу кооперації — розподілу річного чистого доходу споживчого товариства пропорційно до вартості закупівель, товарів кожним його членом. Цей принцип діє у споживчих кооперативах практично у всіх країнах світу. Започатковано його в Рочдельському споживчому товаристві, що в Північній Англії, у 1844 році.
За півтора століття з часу створення першого споживчого товариства кооперація стала великою планетарною системою, об’єднуючи більше 900 млн. землян, у тому числі в Україні майже мільйон громадян є членами споживчих товариств.
Нещодавно побував на відкритті кооперативного маркету райспоживспілки у місті Мала Виска Кіровоградської області. Увагу привернула голосна розмова групи покупців:
«Та тут такі само ціни, як і на ринку». Довелось підключитися до розмови. Зав’язалась жвава дискусія про ціноутворення, результати господарювання.Відкриттям для співрозмовників було те, що ціни на товари в кооперативному магазині повинні бути тільки ринковими, а метою споживчої кооперації не є максимальне отримання прибутку. Дуже зацікавлено сприйняли покупці інформацію про можливість отримувати кооперативні виплати пропорційно до вартості товарів, придбаних у кооперативних магазинах.
Характерно, що керівники державної виконавчої влади та місцевого самоврядування міста і району, запрошені на відкриття кооперативного маркету, після закінчення свята заявили, що максимально сприятимуть розвиткові кооперативної торгівлі, популяризації кооперативних принципів і цінностей серед населення.
Найголовнішим завданням у цій справі є проведення організаційно-роз’яснювальної роботи. Насамперед необхідно скеровувати увагу і зусилля на роз’яснення кооперативних принципів і цінностей керівникам, сільській інтелігенції, а також передплатити за кошти кооперативних організацій газету
«Вісті Центральної спілки споживчих товариств України» для всіх районних держадміністрацій, органів місцевого самоврядування, сільських бібліотек, шкіл, лікарень і кооперативних дільниць.Головні напрями і кінцева мета цієї роботи — розуміння, передусім сільським населенням країни, основ кооперації, її принципів і цінностей. Зокрема, кожен житель села повинен знати, що споживча кооперація, забезпечуючи якісне торговельне обслуговування, водночас сповна сплачує всі податки і збори, а тому придбання товарів у кооперативних магазинах сприяє виплаті пенсій пенсіонерам, заробітної плати вчителям, лікарям, іншим працівникам бюджетної сфери, соціальному і культурному розвитку села, створенню нових робочих місць, навчанню сільської молоді в кооперативних технікумах, коледжах, академіях та університетах, стримуванню безпідставного зростання цін на товари.
Водночас слід звертати увагу людей, що кожний конкурент споживчої кооперації має на меті максимальне отримання прибутку від торговельної діяльності, а тому в село конкуренти завозять тільки ті товари, реалізація яких є максимально рентабельною.
Отже, кожний житель села має усвідомлювати незаперечну, перевірену десятиліттями істину, що споживча кооперація — це шлях до добробуту. А для його досягнення потрібно стати членом місцевого споживчого товариства, купувати товари тільки в кооперативних магазинах, брати активну участь в управлінні споживчим товариством.
Треті збори ради Укоопспілки дев’ятнадцятого скликання, як вищий орган управління в споживчій кооперації України, що діє в період між з’їздами кооператорів усієї держави, затвердили і ввели в дію з 1 січня 2006 року
«Положення про кооперативні виплати членам споживчих товариств за придбання товарів в об’єктах роздрібної торгівлі та харчування споживчої кооперації України».Розглянемо приклад нарахування кооперативних виплат.
Споживче товариство одержало за квартал 10 коп. чистого доходу (прибутку) на кожну гривню товару, проданого членам — пайовикам. Загальні збори членів споживчого товариства прийняли рішення половину одержаного прибутку спрямовувати на виробничий розвиток споживчого товариства, а решту — на кооперативні виплати.
Приміром, один пайовик придбав за квартал товарів на 1000 грн., а другий відповідно на 300 грн.
Визначаємо розмір кооперативних виплат кожному пайовику:
перший пайовик одержує 43 грн. 50 коп. (1000 грн. х 5 коп./грн. = 50 грн. мінус 6 грн. 50 коп. — 13-відсотковий податок з доходів фізичних осіб);
другий пайовик відповідно одержує 13 грн. 5 коп.
Рішення про запровадження
«Положення про кооперативні виплати членам споживчих товариств за придбання товарів в об’єктах роздрібної торгівлі та харчування споживчої кооперації України» приймають загальні збори членів споживчого товариства.На завершення ще раз про найголовніше. Слід забезпечити чесний і справедливий розподіл економічних результатів діяльності споживчого товариства. Це обов’язкова умова для довготривалого спільного господарювання великої групи людей, які об’єдналися у товариство. Інакше це товариство не має жодних шансів на успіх в умовах ринкової економіки.
Буду щиро вдячний читачам, які висловлять свої зауваження і пропозиції. Адреса для листування: 01001 м. Київ-1, Хрещатик, 7/11, Укоопспілка, тел./факс 8 044 278-53-01, uks03@coop. com. ua.
Андрій ВОЛОШИН, заступник голови правління Укоопспілки.