Фракція
«Наша Україна» не раз заявляла про свою позицію щодо проведення соціально орієнтованої політики та підтримку економічного розвитку країни. І надалі всі наші дії та починання будуть чітко відповідати таким принципам. Жоден закон, а тим паче закон про Державний бюджет України, не йтиме урозріз із забезпеченням та гарантуванням прав і свобод кожного українця. На жаль, проект бюджету на 2007 рік має дещо інше забарвлення.21 вересня Верховна Рада України прийняла до розгляду проект Закону
«Про Державний бюджет України на 2007 рік». З позитиву можу зазначити лише вчасність внесення урядом цього законопроекту. А його автори самі плутаються в тому, який саме вони бюджет створили: «бюджет розвитку» чи «соціальний бюджет». На моє глибоке переконання, уряд розробив бюджет «заміщення», в якому виплати, спрямовані на зростання добробуту широких верств населення, заміщуються виплатами, спрямованими на зростання добробуту кількох промислових груп. До того ж ці промислові групи походять з одного регіону.Проектом бюджету уряд задекларував зростання ВВП у 2007 році на рівні 6,5 відсотка та зростання індексу споживчих цін на 7,5 відсотка. Водночас експерти Міжнародного валютного фонду малюють дещо іншу картину. За їх прогнозами, у 2007 році нас очікує зростання ВВП у розмірі лише 2,8 відсотка, а споживчі ціни можуть зрости на 13,5 відсотка. Експерти також передбачають і можливий спад ділової активності, причиною чого може стати зростання цін на газ, нестабільність на зовнішніх ринках сировини та напівфабрикатів, що є основою нашого експорту. Отже, ризик невиконання бюджету є достатньо високим.
Окремі дохідні статті базуються на певних податкових новелах, частина з яких навряд чи буде підтримана Верховною Радою. Це насамперед встановлення 12-відсоткового податку на додану вартість для сільськогосподарських товаровиробників. Достатньо суперечливим є і 25-відсоткове підняття акцизного збору на пиво (з 0.27 до 0.34 грн.).
Під час розрахунку доходів бюджету потрібно зважати і ту
«діру», яку може зробити в бюджеті відновлення пільг для вільних економічних зон. Декларація уряду про відновлення пільг винятково для проектів, які виконані з усіх показників, іде врозріз з проектом бюджету, що передбачає відновлення пільг практично для всіх. Як наслідок Україна матиме «вікна» на кордоні, несплату податків «обраними», руйнування конкурентного середовища і в підсумку — знищення дрібного і середнього бізнесу.Внесений урядом проект бюджету закладає механізм управління дохідною і витратною частиною бюджету в ручному режимі. Серед таких механізмів слід очікувати і запровадження додаткових бюрократичних процедур під час звітності, і обмеження застосування векселів, і ручне регулювання податкового кредиту шляхом встановлення
«звичайних цін» тощо. Фактично, пільги для великого капіталу, що розквітає в українських «офшорах», будуть компенсовані «вичавлюванням» грошей з решти українського ділового середовища.Проект бюджету передбачає дефіцит у 15,1 млрд. грн. І тут, на мою думку, криється велика небезпека. По-перше, на 2007 рік планується зробити запозичень на 11,6 мільярда гривень. Це в той час, коли у світі є тенденція до зростання ставок під час запозичень. Крім того, зниження рейтингу України деякими агенціями не сприятиме отриманню грошей на пільгових умовах. Отже, уряд переносить на наступні роки велике навантаження зі сплати відсотків та повернення кредитів.
Сподівання уряду на рекордні надходження від приватизації є доволі сумнівними, оскільки нинішнього року Фонд державного майна не виконує планові показники за вп’ятеро менших запланованих надходжень. Проектом бюджету пропонуються об’єкти приватизації без зазначення розміру пакетів та очікуваних сум надходжень, крім того, багато із запропонованих для приватизації підприємств є банкрутами і навряд чи можуть принести у бюджет значні надходження. На підставі такої інформації робити будь-які висновки неможливо. Абсурдним є 12-й додаток до бюджету, який має назву
«Перелік об’єктів, щодо яких призупиняється дія Закону України «Про перелік об’єктів права державної власності, що не підлягають приватизації».Незрозумілою є й ініціатива уряду обмежити пенсії працюючим пенсіонерам двома прожитковими мінімумами, зменшення рівня соціального забезпечення державних службовців, військових пенсіонерів тощо. І це при тому, що стаття 22 Конституції України чітко визначає:
«... При прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод».Поряд з тим видатки, наприклад, Мінбуду зросли з 575 мільйонів майже до 3 мільярдів 750 мільйонів, тоді як багатомільярдні бюджетні програми по регіонах не розписані, а видатки розвитку Міністерства закордонних справ скорочено вдвічі.
Викликає великий сумнів і доцільність створення Аграрного банку зі статутним фондом у 60 мільйонів гривень. Ці кошти варто спрямувати на здешевлення кредитів аграріям.
Не витримує жодної критики і політика формування місцевих бюджетів, у які кошти спрямовуватимуться за принципом
«чужі» — «наші».На жаль, укотре Закон
«Про державний бюджет» намагаються зробити законом вищого порядку, яким підміняється податкове законодавство.Для читача слід процитувати окремі положення чинного законодавства. Наприклад, стаття 1 Закону України
«Про систему оподаткування» чітко визначає: «Ставки, механізм справляння податків і зборів (обов’язкових платежів)... і пільги щодо оподаткування не можуть встановлюватися або змінюватися іншими законами України, крім законів про оподаткування».Оскільки автори проекту закону України
«Про Державний бюджет України на 2007 рік» знехтували положення чинного законодавства України, це було підставою прийняти рішення про його відхилення через невідповідність Конституції та Бюджетному кодексу. Саме таке рішення і було прийнято фракцією «Наша Україна» на засіданні 21 вересня. Ми і надалі вимагатимемо від уряду формування кошторису країни на наступний рік у чіткій відповідності до чинного законодавства та з дотриманням прав і свобод всіх українців, а не окремих фінансово-кланових груп.Павло ЖЕБРІВСЬКИЙ,народний депутат України, член парламентської фракції
«Наша Україна».