з питань перевірки ситуації із забезпеченням природним газом українських споживачів, розрахунками за поставлений природний газ та можливими порушеннями чинного законодавства на енергетичному ринку України

РІШЕННЯ №1

Засідання Комісії

Від 22 вересня 2006 року.

Проаналізувавши матеріали і документи, що надійшли до Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань перевірки ситуації із забезпеченням природним газом українських споживачів, розрахунками за поставлений природний газ та можливими порушеннями чинного законодавства на енергетичному ринку України — (далі ТСК) від Міністерства фінансів України, Міністерства економіки України, Міністерства палива та енергетики України, НКРЕ, Держцінінспекції України, НАК «Нафтогаз України», Головного контрольно-ревізійного управління України, Служби безпеки України, Міністерства внутрішніх справ України, Генеральної прокуратури України та заслухавши інформацію про результати перевірок газовидобувних підприємств державного сектору економіки щодо фактичної собівартості видобутку природного газу та економічної обґрунтованості граничних рівнів оптових цін, ТСК встановила:

Державою фактично втрачено контроль за процесом видобутку та реалізації українського газу.

Відповідно до прогнозного балансу надходження та розподілу природного газу по Україні на 2006 рік (дані НАК «Нафтогаз України»), загальний обсяг природного газу власного видобутку в Україні становить 21,453 млрд. куб. м, у тому числі:

ДК «Укргазвидобування» — 14,675 млрд. куб. м,

ВАТ «Укрнафта» — 3,350 млрд. куб. м,

ДАТ «Чорноморнафтогаз» — 1,275 млрд. куб. м,

Інші газодобувні підприємства — 1,314 млрд. куб. м.

При цьому населення споживає 19,268 млрд. куб. м, тобто його потреба може бути повністю задоволена із ресурсів газу власного видобутку.

Законом України «Про Державний бюджет України на 2006 рік» передбачено, що газовидобувні підприємства державного сектору економіки здійснюють продаж природного газу власного видобутку для потреб населення у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України (постанова КМУ від 27.12.2001 № 1729).

На порушення вищезазначених законодавчих актів ВАТ «Укрнафта» здійснює реалізацію природного газу власного видобутку через аукціони, за договорами безпосередньо промисловим споживачам, пояснюючи свої дії наявністю ліцензії на постачання природного газу за нерегульованим тарифом.

ДАТ «Чорноморнафтогаз» від загального обсягу природного газу власного видобутку спрямовує для потреб населення лише 439,0 млн. куб. м, а дефіцит (407,2 млн. куб. м) покриває за рахунок ресурсів НАК «Нафтогаз України», що не узгоджується з вимогами Закону України «Про Державний бюджет України на 2006 рік» та постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.01 № 1729.

Водночас на порушення п. п. 2.2.1 пункту 2 ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання природного газу за регульованим тарифом, затверджених наказом Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва від 25.08.05 № 74, Постановою НКРЕ від 25.08.05 № 693 та зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 22.09.05 за № 1087/11367, ДАТ «Чорноморнафтогаз» має ліцензію НКРЕ на постачання газу за нерегульованим тарифом та здійснює зазначений вид діяльності.

Під час розрахунку ціни на природний газ для населення у поточному році НАК «Нафтогаз України» враховано лише 12,12 млрд. куб. м власного видобутку (з яких 9,32 млрд. куб. м — прямі надходження та 2,8 млрд. куб. м — відбір з підземних сховищ газу), решта 6,712 млрд. куб. м — імпортований газ.

Відповідно середньозважена ціна була визначена НАК «Нафтогаз України» на рівні 156,6 (з 01.05.06) та 310,0 (з 01.07.06) грн. за тис. куб. м.

Складовими структури економічно обґрунтованого граничного рівня ціни на природний газ для населення є вартість газу, як товару, податок на додану вартість, цільова надбавка, загальний тариф на транспортування, тариф на постачання.

Обґрунтованого пояснення щодо методології формування цін на газ від НКРЕ ТСК так і не отримала, а надані документи викликають більше запитань, ніж відповідей.

Загалом перевірки газовидобувних компаній свідчать, що відсутність єдиного підходу та методики з планування та калькулювання собівартості робіт (послуг) у газовому комплексі дає змогу газовидобувним та газопостачальним компаніям включати до складу собівартості одиниці продукції (робіт, послуг) непрямі витрати, які не можуть бути віднесені до конкретного об’єкта витрат економічно доцільним шляхом та веде до штучного розміру непрямих витрат у складі собівартості видобутку газу інколи до 66—72 відсотків.

Одночасно під час перевірок встановлено непоодинокі факти порушення або перекручувань фінансової звітності, пов’язаних з віднесенням окремих витрат на собівартість.

Державним наглядом у сфері метрології і стандартизації у регіональних структурних підрозділах ВАТ «Укрнафта», ДК «Укргазвидобування», ДАТ «Чорноморнафтогаз» виявлені непоодинокі порушення правил виконання вимірювання у сфері, на які поширюється Державний метрологічний нагляд, недоліки розробки регламенту та технологічної документації, відсутність ліцензій на видобування енергетичних матеріалів, застосування не повірених засобів вимірювальної техніки, що становить під сумнів достовірність обліку обсягів та якості видобутих вуглеводнів.

Перевірками встановлено, що ціну на придбання газу власного видобутку НАК «Нафтогаз України» встановлює самостійно та згідно з даними ВАТ «Укрнафта», ДК «Укргазвидобування» та ДАТ «Чорноморнафтогаз» формує структуру середньозваженої ціни, яка є основою для затвердження тарифу для населення, тобто без перевірки обґрунтованості та достовірності понесених витрат.

За результатами аналізу окремих питань фінансово-господарської діяльності НАК «Нафтогаз України» виявлено ряд негативних тенденцій, що впливають на розмір повної собівартості природного газу власного видобутку та збільшення оптової ціни реалізації газу для населення.

У І півріччі поточного року ДК «Укргазвидобування» здійснювала передачу НАК «Нафтогаз України» природного газу за цінами 102,1 грн. за тис. куб. м (з січня) та 140 грн. за тис. куб. м. (з березня), які були встановлені відповідними наказами НАК «Нафтогаз України», при повній собівартості — 124,77 грн. за тис. куб. м.

Згідно із структурою середньозваженої ціни, наданою НАК «Нафтогаз України», ціна газу як товару становить 253,27 грн. за тис. куб. м.

При цьому найвища ціна придбання НАК «Нафтогаз України» газу власного видобутку в ДК «Укргазвидобування» становить 140,0 грн. за тис. куб. м.

Водночас звертає увагу той факт, що прибуток НАК «Нафтогаз України» перевищує рівень собівартості видобутку газу.

Матеріали НАК «Нафтогаз України», надані під час перевірки, не містять роз’яснень по суті виявлених фактів і потребують додаткового аналізу та перевірки.

При розрахунку економічно обґрунтованої оптової ціни на природний газ для населення, виходячи із величини собівартості газу, який видобувається підприємствами НАК «Нафтогаз Україна» (ДК «Укргазвидобування», ВАТ «Укрнафта», ДАТ «Чорноморнафтогаз»), як свідчать розрахунки Держінспекції з контролю за цінами, середньозважена ціна на газ українського виробництва може бути знижена до 30 відсотків, враховуючи, що виробнича собівартість природного газу, за звітними даними, становить по ДК «Укргазвидобування» 94,82 грн. за тис. куб. м, ВАТ «Укрнафта» — 175,25 грн. за тис. куб. м, ДАТ «Чорноморнафтогаз» — 120,89 грн. за тис. куб. м.

Тимчасова слідча комісія Верховної Ради України з питань перевірки ситуації із забезпеченням природним газом українських споживачів, розрахунками за поставлений природний газ та можливими порушеннями чинного законодавства на енергетичному ринку України вважає за доцільне рекомендувати:

1. Встановити нульову ставку ПДВ для підприємств державної форми власності НАК «Нафтогаз України» та інших підприємств по операціях з імпорту газу за зовнішньоекономічними контрактами. Оптимізувати податкове навантаження на НАК «Нафтогаз України» з урахуванням соціально-економічного навантаження та необхідності подолання наслідків хибної кредитної політики Компанії у 2005—2006 роках у бік зменшення.

2. З метою зменшення цінових пропозицій газу для населення та ЖКГ весь прибуток НАК «Нафтогаз України» від експорт/реекспорт газу в 2007 р. спрямувати на зниження ціни на газ для населення та підприємств ЖКГ.

3. Зберегти у Державному бюджеті на 2007 рік запропонований у проекті бюджету рівень ренти за транзит газу територією України, використавши отримані кошти для надання субсидій для незаможних верств населення.

4. НКРЕ терміново відповідно до наданих та розглянутих матеріалів від Тимчасової слідчої комісії, НАК «Нафтогаз України», Державної інспекції з контролю за цінами Мінекономіки України тощо прийняти рішення щодо економічно обґрунтованої оптової ціни граничного рівня на природний газ для потреб населення на рівні 314 грн. за 1000 куб. м з урахуванням цільової надбавки до ціни природного газу, тарифів на транспортування та постачання природного газу з ПДВ. Щодо граничних рівнів цін на природний газ для бюджетних установ та підприємств теплоенергетики встановити на рівні 500 грн. за 1000 куб. м з урахуванням цільової надбавки до ціни природного газу, ПДВ, тарифів на транспортування та постачання природного газу.

Переглянути обґрунтованість різкого збільшення тарифів на транспортування та постачання природного газу, враховуючи непоодинокі факти махінацій та зловживань регіональних постачальних компаній з розрахунком собівартості природного газу, з визначенням обсягів «технологічних втрат», з процедурами проведення тендерів та закупівель матеріально-технічних ресурсів.

5. Кабінету Міністрів України терміново створити робочу групу з представників Мінфіну, Мінекономіки, Мінсоцзахисту, Мінпаливенерго, НАК «Нафтогаз», НКРЕ, профільних комітетів Верховної Ради України з питань підготовки нової Концепції субсидіювання малозабезпечених верств населення щодо тарифів на комунальні послуги. Забезпечити підготовку та затвердження Концепції до 01.07.2007 р. та надання пропозицій з її реалізації до проекту закону України «Про бюджет на 2008 рік».

6. Кабінету Міністрів України зобов’язати НКРЕ при наданні НАК «Нафтогаз України» розрахунків середньозваженої ціни для затвердження тарифів для населення проводити її аналіз та перевірку достовірності, а також розглянути можливість щодо залучення до аналізу формування цін (тарифів) фахівців інших профільних державних установ, зокрема Мінфіну, Мінекономіки та Держцінінспекції відповідно до їх повноважень.

З метою зниження собівартості видобутку газу природного вважаємо за доцільне:

7. Порушити питання щодо контролю закупівель НАК «Нафтогаз України» Спеціальною контрольною комісією з питань державних закупівель при Рахунковій палаті. Запропонувати Мінпаливенерго розробити систему попереднього контролю контрактів (угод, договорів), які готуються до підписання НАК «Нафтогаз України».

8. Оптимізувати витрати підприємства, які не відносяться на собівартість, але є джерелом збитковості підприємства (благодійна та спонсорська допомога, сумнівна та безнадійна заборгованість, премії непрацюючим тощо).

9. Надати доручення Міністерству праці та соціальної політики України розробити єдину тарифну сітку для певних категорій працівників підприємств державного сектору економіки та порядок проведення інших заохочувальних виплат виключно за рахунок чистого прибутку.

10. Міністерству палива та енергетики України відповідно до програми реформування системи бухгалтерського обліку із застосуванням міжнародних стандартів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 28.10.98 № 1706, розробити та затвердити галузеву методику з планування, обліку та калькування собівартості робіт (послуг) у нафтогазовому комплексі.

Звернути увагу Кабінету Міністрів України на необхідність:

11. Оптимізації організаційної структури НАК «Нафтогаз України» шляхом спрощення ланцюга просування газу від газовидобувного підприємства до споживача.

12. Порушити питання перед НКРЕ щодо оптимізації кількості ліцензіатів з постачання газу, враховуючи їх опосередковане відношення до його постачання та запровадити нову єдину форму ліцензії на постачання природного газу для всіх газопостачальних організацій, передбачивши механізм державного контролю, що дасть можливість підвищити ефективність впливу держави на ціноутворення в певному сегменті ринку газу.

13. Розглянути питання щодо приведення діяльності ВАТ «Укрнафта» та ДАТ «Чорноморнафтогаз» у відповідність із Законом України «Про Державний бюджет України на 2006 рік» та вимогами Постанови КМУ від 27.12.2001 р. № 1729 «Про порядок забезпечення галузей національної економіки та населення природним газом», шляхом позбавлення їх виданих НКРЕ ліцензій на постачання природного газу за нерегульованим тарифом.

14. Проаналізувати кадрову політику в галузі на предмет її відповідності критеріям професіоналізму, прозорості та посилити державний контроль за діяльністю газовидобувних компаній шляхом перегляду складу правлінь та спостережних рад НАК «Нафтогаз України», ДП «Укргазвидобування», ДАТ «Чорноморнафтогаз», ВАТ «Укрнафта» та регіональних газопостачальних компаній.

Голова Комісії: А. Деркач.Секретар Комісії: О. Голуб.