Завершення літнього туристичного сезону та підбиття його підсумків традиційно збігаються із підготовкою до святкування Всесвітнього дня туризму та Дня туризму України. Ця сфера людської діяльності, що уособлює інтеграцію зусиль понад 50 галузей народного господарства, із значними труднощами набуває дедалі вагомішого статусу в житті та політиці нашої держави.

Але, на превеликий жаль, темпи розвитку туризму в Україні значно відстають від очікувань світових організацій — ООН, ЮНЕСКО, що називають ХХІ століття глобально туристичним. Відомо, що туріндустрія в нашій країні продовжує здебільшого бути зорієнтованою на організацію подорожей за кордон. Останні кожного року зростають за кількістю подорожуючих до 40 відсотків. Близько одного відсотка населення України вже виїздить щорічно до зарубіжних країн, інвестуючи саме там розвиток туризму. На думку експертів, водночас постійно падає дохідність від діяльності 4000 юридичних осіб, що функціонують в Україні у цій сфері. Ринок готельних послуг та забезпечення туристів і екскурсантів комфортабельними автобусними перевезеннями практично не розвивається. За даними соціологів, наші громадяни позбавлені географічної мобільності і можливості активного пізнання рідного краю через значні скорочення за останні роки пасажирських міжміських перевезень залізницею, річковим транспортом і автомобільними дорогами.

Закрите акціонерне товариство із туризму та екскурсій «Укрпрофтур», засновниками якого є Федерація профспілок України та Фонд соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, має у 23 областях нашої держави 11 дочірніх підприємств і 17 обласних акціонерних товариств, створених за його участю. Товариство докладає значних організаційних і фінансових зусиль до раціонального використання культурно-історичної і природної спадщини, задоволення попиту споживачів на туристично-рекреаційні послуги, збільшення дохідної частини багатьох місцевих бюджетів. В цілому за роки незалежності в туристичних закладах нашого об’єднання було обслужено понад 16 мільйонів туристів, 23 мільйони чоловік залучені до екскурсій по визначних місцях історії та культури нашої країни. Наданий їм обсяг послуг становив 1,2 млрд. гривень. До державного та місцевих бюджетів сплачено більш як 250 мільйонів гривень податків та зборів.

Динамічний розвиток «Укрпрофтуру» та його сталий імідж в регіонах базується на постійній співпраці з державними органами різних рівнів та місцевого самоврядування, широкому залученні позаштатних реалізаторів подорожей та екскурсій, розширенні мережі повноважних представників дочірніх підприємств, акціонерних товариств та їхніх філій в сільських райцентрах, містах обласного підпорядкування, у виробничих колективах та навчальних закладах. Товариство залишається одним з найпотужніших операторів на ринку внутрішнього туризму республіки.

За порівняльними даними щорічного Статистичного бюлетеня «Туризм в Україні» Державної служби туризму і курортів України, на долю нашої організації припадає кожен п’ятий турист і кожен третій екскурсант в державі.

Корпоративне об’єднання «Укрпрофтур» виконує багатоцільові поточні та стратегічні завдання. Насамперед це якісне утримання 68 власних туристичних господарств (готелів, туристсько-оздоровчих комплексів, пансіонатів, турбаз і кемпінгів) загальною місткістю близько 15,3 тисячі ліжко-місць, послідовна модернізація цієї матеріальної бази, розширення асортименту послуг, реклама та вивчення попиту на наш турпродукт. Це також збір та аналіз інформації про дружні і конкуруючі підприємства, поточні і перспективні зміни в законодавстві. А головне — сам технологічний процес виробництва і надання послуг, реалізація конкретних проектів, формування суспільної думки та утримання напрацьованого іміджу у тісній співпраці з корпоративними партнерами ЗАТ «Укрпрофоздоровниця» та АСК «Енергополіс». Реалізація таких важливих стратегічних завдань, як кадрова робота, підвищення кваліфікації персоналу забезпечується Інститутом туризму Федерації профспілок України. Кінцева мета функціонування всіх зазначених елементів корпоративної системи — досконале та якісне виборювання міцних позицій в регіонах і домінування в туристичному підприємництві України. Перш за все на ринку внутрішнього туризму.

Адже саме цей вид соціально-економічної діяльності в умовах нинішньої внутрішньої еволюції держави і суспільства за своїм потенціалом в стані протиставити позитивну конструктивну ідею підвищення рівня цивілізованості і духовності нашого народу козиреві міжнаціонального та міжрегіонального протистояння. Невичерпні ресурси екскурсійно-пізнавального туризму багатьох регіонів нашої країни, перш за все міст Києва, Чернігова, Одеси, Кам’янець-Подільського, Львівщини, Черкащини разом з глибинним національним корінням і традиціями українського народу можуть стати активним та змістовним засобом гармонізації особистості у новій, демократичній державі.

Всі області України та Автономну Республіку Крим охоплює Національна система туристсько-екскурсійних маршрутів «Намисто Славутича», активне впровадження якої в життя дозволяє задовольнити найвибагливіші смаки споживачів екскурсійного продукту, збільшити туристські потоки, забезпечити ефективне використання пам’яток історії, культури, архітектури і природно-заповідного фонду.

Саме у регіонах, де зосереджено природно-рекреаційний та історико-культурний потенціал «Намиста Славутича», функціонує розвинена мережа закладів ЗАТ «Укрпрофтур», що створює значні передумови для освоєння маршрутів через розробку різноманітних екскурсійних проектів. Останнє потребує відповідної фінансової підтримки та професійно-кадрової підготовки.

Працівники 75 бюро подорожей та екскурсій, туристсько-екскурсійних центрів, клубів, агенцій та спеціалізованих господарських підрозділів в апараті правлінь обласних підприємств і товариств вбачають своє покликання у підвищенні патріотичної свідомості кожного українця, поза всім, кожної дитини, підлітка, молодої людини через сумлінне і активне вивчення та пізнання рідного краю починаючи від села, району, області.

Як засвідчують мудрі люди, саме в дитинстві відкривається материк, який потім, у дорослому житті, вже назветься Батьківщиною. До того ж найцікавіше і найефективніше вивчати, наприклад, історію, стоячи ногами на тій землі, де вона утворилась. А традиції треба не лише зберігати, а ще й жити за ними. Необхідно донести до екскурсантів власну, об’єктивну історію, почуття національної гідності. Бо ж питання утвердження національної свідомості в умовах політичної та моральної кризи, яку переживає наше суспільство, залишається громадянським покликанням фахівців цієї гуманної сфери.

Достатньо широке і перспективне поле для такої діяльності підтверджується даними останніх опитувань соціологічної служби Центру Разумкова. Більшість респондентів (56 відсотків) віднесли себе до української культурної традиції. Україну вибрали б Батьківщиною тільки 70 відсотків її громадян. Патріотом країни безумовно чи скоріше так, вважають себе 75 відсотків. Причому того патріотизму, що передбачає любов до України, знання її історії й культури, а одною із найперших чеснот патріота — виховання дітей у любові до Вітчизни, гордості за країну і державу.

Зацікавленим споживачем цієї послуги, виховної і просвітницької за функціональним призначенням, виступає молодь, шкільна, учнівська та студентська. З 418 тисяч екскурсантів, що обслуговувалися організаціями ЗАТ «Укрпрофтур» минулого року, 169 тисяч — діти до 14 років включно (40 відсотків), 78 тисяч — підлітки (15—17 років включно) — 19 відсотків, 49 тисяч — молодь (18—29 років включно) — 12 відсотків. Показник доказовий, але замалий, мізерний за наявності десятків мільйонів потенційних споживачів цього інформаційно-інтелектуального товару. До речі, ще за 15 років тому наша туристична структура обслуговувала екскурсіями близько 50 мільйонів їх учасників. Половину з них становили представники молодого покоління. На жаль, ще не настав той час, як очікували романтики-ідеалісти від туризму, коли держава візьме на себе частину материнського піклування та системного підходу до формування якісно нового, громадського суспільства засобами екскурсійної творчості. Справа духовного інвестування в майбутнє знову віддаляється...

Блаженний Августин ще в далекому середньовіччі так висловився щодо глобального значення цього методу оволодіння знаннями: «Світ — це книга, і ті, хто не подорожує, читають лише одну її сторінку». Вислів цілком сучасний, а тому оцінений науково-викладацьким складом Інституту туризму ФП України. Навчальний заклад, що має 30-річний досвід підготовки кадрів для сфери туризму (спеціалізація — менеджмент туристичної індустрії, кваліфікація — менеджер з туризму; додаткові кваліфікації: гід-перекладач, екскурсовод), перетворив посвячення у студенти в незабутній та урочистий момент у житті кожного першокурсника.

В інституті давно існує чудова традиція здійснювати посвячення у студенти не буденно, а робити його особливим, оригінальним і незвичайним святом, таким, щоб воно запам’яталося принаймні на все студентське життя. До цього чотири роки поспіль посвячення відбувалося на найвищій вершині Карпат — Говерлі, в минулому році — у географічному центрі Європи. Вже два роки цікавинкою посвяти є проведення її у формі виїзного практичного заняття за маршрутом Київ — Холодний Яр — Суботів — Чигирин — Черкаси — Київ.

31 серпня 2006 року чотири автобуси з першокурсниками та працівниками інституту вирушили у дводенну подорож Черкащиною.

Перші захоплюючі враження були отримані від відвідування історико-культурної пам’ятки — реліктового лісового масиву Холодний Яр, де у 30-х роках ХVІІІ ст. було організовано Холодноярську Січ. Цей ліс на десятки років став головною базою гайдамаків, яких у 1768 році очолив Максим Залізняк. Під величезним 1200-літнім дубом Максима Залізняка, оспіваного ще Тарасом Шевченком у поемі «Гайдамаки», окрім посвяти у студенти, відбулася весела посвята у «козаки» та «козачки». За переказами саме під цим дубом ватажки Коліївщини (повстання 1768 р.) освячували свою зброю. Біля цього історичного місця першокурсники склали клятву на вірність Україні, отримали грамоти на честь посвяти у студенти та козаки, фірмові футболки Інституту туризму. Далі маршрут пролягав через Суботів — родовий маєток славного гетьмана Богдана Хмельницького, де в Іллінській церкві його було поховано.

Нових вражень додали відвідини Національного історико-культурного заповідника «Чигирин» — колишньої гетьманської столиці. Завершенням дня став урочистий прийом, анімаційна програма з концертом і дискотекою у туристичному комплексі «Росава» (Черкаси). Вранці, отримавши свій перший сухий похідний пайок, першокурсники вирушили до священного для всіх українців місця — Чернечої гори у Канів —місця вічного спочинку Великого Кобзаря.

Музейна колекція Шевченківського національного заповідника у Каневі нараховує понад 20 тис. унікальних пам’яток, окрасою яких є меморіальні речі та офорти Тараса Шевченка, рідкісні видання його книг, цінні архівні документи тощо. Кульмінацією урочистості посвяти було покладання живих квітів до могили Тараса Шевченка. Першокурсників привітали голова Державної служби туризму та курортів України А. Пахля, голова Ради Федерації профспілок Черкаської області П. Шевченко, генеральний директор ОДП «Черкаситурист» М. Петренко, генеральний директор Шевченківського Національного заповідника М. Піняк, перший проректор Інституту туризму ФПУ С. Попович.

Завдання ознайомлення першокурсників з історико-культурною спадщиною, унікальними об’єктами природи, інфраструктурою туризму було виконано. Відбулося гармонійне поєднання перших студентських кроків з майбутнім фахом. У попередні роки під час посвяти у студенти піднімалися на географічні височини, цього року мали змогу прилучитися до духовних вершин українства. І цю можливість студентам дала Черкащина, найдавніші залишки людських поселень на території якої датуються 6—3 тис. до н. е.

Дивно, але дуже часто на запитання, адресоване і дорослим, коли вперше було задокументовано письмову згадку про слово «Україна», не отримуєш жодної відповіді і почуваєшся незручно. Вважається, що було воно згадано у 1187 році в Київському літописі. Однак, на думку багатьох вчених, цю історично важливу згадку можна датувати ще на століття раніше. Приклад наведений лише для ствердження, що власну історію треба постійно вивчати і пізнавати. Щоб бути патріотами на ділі і по-справжньому.

Петро СЛОБОДЯН, заслужений працівник культури, кандидат історичних наук, доцент, голова правління ЗАТ «Укрпрофтур».