На виборах до Верховної Ради, що гучно та яскраво пройшли на початку року, третина українців обрала своїм Прем’єр-міністром Віктора Януковича. Що ж, кожна людина може раз на п’ять років скористатися своїм голосом на власний розсуд. Проте сьогодні, після передвиборчої реклами та обіцянок, настає момент істини, коли можна зрозуміти, чи вірно був зроблений вибір.
Проект державного бюджету на 2007 рік, нещодавно презентований урядом у парламенті, промовисто засвідчує, як Прем’єр-міністр Янукович у реальному житті дотримується своїх передвиборчих зобов’язань.
Загостримо увагу читачів на головних елементах проекту державного бюджету.
Перше, шістнадцять статей проекту державного бюджету на 2007 рік передбачають збільшення податкового тиску на підприємців. За таких умов податкові адміністрації неодмінно перетворяться на суто каральні органи, а підприємці — на безправних заручників фіскальних структур.
Друге, свідомо сплановано критичний дефіцит бюджету — 2,6% до валового внутрішнього продукту. Щоб його покривати, потрібно позичати гроші. Як наслідок, державний борг України зросте більш ніж на 5 млрд. гривень лише за один рік. Державу свідомо заштовхують у глибоку боргову яму. Радикальне збільшення державного боргу України змусить розраховуватися за це не одне покоління українців. Бувш Прем’єр-міністром, Юлія Тимошенко затверджувала бюджет на 2005 рік без дефіциту та боргів.
Третє, в проекті бюджету на наступний рік передбачене безпрецедентне сприяння корупції. Уряд України законом про бюджет хоче привласнити право без обмежень роздавати державні гарантії приватним підприємствам під отримання кредитів. На практиці це означає, що за кредити, отримані під державні гарантії бізнес-структурами Партії регіонів, Україна розплачуватиметься з державного бюджету не одне десятиліття.
Четверте, проектом бюджету передбачено відновлення тіньових схем у національній економіці через повернення вільних економічних зон, технопарків та інших ареалів тіньової економіки, де
«свої» підприємства повністю звільняються від сплати податків. Внаслідок цього втрати державного бюджету в 2007 році складуть майже 7 мільярдів гривень. Вільні економічні зони для підприємств Партії регіонів зруйнують всі інші підприємства України, які виробляють аналогічну продукцію, але податкових пільг не матимуть. Відновленням вільних економічних зон уряд Януковича знівелював основний принцип справедливої системи оподаткування, відповідно до якого податки мають бути помірними, але платити їх мають усі й однаково.П’яте, уряд Януковича призначає на посади керівників державних корпорацій і державних підприємств представників Партії регіонів та її сателітів, щоб користуватися державними фінансовими потоками цих підприємств. Перерахування такими підприємствами державних дивідендів до бюджету зменшено у 3,5 разу. Втрати державного бюджету внаслідок цієї операції у 2007 році становитимуть 2 млрд. гривень, натомість усі фінансові потоки будуть опановані
«своїми людьми».Шосте, законом про бюджет пропонується узаконити продаж всього природного газу для потреб населення через нову бізнес-структуру, визначену Кабінетом міністрів. Навіщо формувати нового посередника, коли зараз цю роботу виконує державне підприємство НАК
«Нафтогаз України»? Очевидно, що лише для отримання тіньових прибутків на газовому ринку за рахунок населення.Сьоме, в регіональні бюджети свідомо заклали суттєво завищені доходи від місцевих податків та зборів, які є нездійсненними. Це робить бюджети регіонів заздалегідь провальними. В середині року області можуть залишитися без достатнього фінансування, в тому числі — на заробітну плату працівникам бюджетної сфери.
Восьме, заплановане збільшення в три рази мита на імпорт нафтопродуктів зупинить імпорт бензину та дизельного пального за доступними цінами, зробить монополію нафтових корпорацій на внутрішньому ринку України абсолютною і неминуче спричинить зростання цін на бензин і дизельне паливо. Монополії знову отримають надприбутки за рахунок громадян України.
Дев’яте, на 2007 рік у проекті бюджету заплановано зростання заробітної плати лише на 7,9%, у той час як громадяни України несуть тягар радикального збільшення вартості комунальних платежів. Не зайве нагадати, що за 2005 рік, коли Юлія Тимошенко була Прем’єр-міністром, фактичний приріст заробітної плати громадян становив 20,5%.
Десяте, уряд Януковича пропонує збільшити прибутковий податок на заробітну плату з 13% до 15%, внаслідок чого кожна працююча людина втратить частину своєї заробітної плати на сплату цього податку.
Одинадцяте, бюджетом заплановане збільшення розміру мінімальної заробітної плати всього на 5%. Але й воно безпідставно відкладається до 1 липня 2007 року, тоді як тарифи та ціни ростуть уже сьогодні.
Дванадцяте, будь-яке підвищення пенсій в 2007 році проектом бюджету не передбачено. Замість цього уряд Януковича скоротив видатки з державного бюджету до Пенсійного фонду на 5,3 млрд. гривень.
Тринадцяте, уряд Януковича в бюджеті на 2007 рік планує зменшити розмір пенсій для ще працюючих пенсіонерів.
Чотирнадцяте, бюджетом уряду Януковича зупинено дію Закону
«Про соціальний захист дітей війни» в частині підвищення «дітям війни» пенсій на 30%. На цю соціальну виплату Уряд Януковича не знайшов ані копійки.П’ятнадцяте, бюджетом уряду Януковича у 2007 році скасовуються пільги з оплати комунальних послуг учасникам бойових дій та прирівняним до них особам, інвалідам та учасникам війни.
Шістнадцяте, в 2007 році уряд Януковича вирішив спрямувати 200 мільйонів гривень з державного бюджету на створення приватного пенсійного фонду за рахунок пенсійних відрахувань працівників бюджетних установ. Це призведе до ризику несплати пенсій бюджетним працівникам, коли вони вийдуть на пенсію.
Сімнадцяте, проектом бюджету на 2007 рік не передбачено жодної копійки витрат на відшкодування заборгованості по заощадженнях громадян України за рахунок коштів, які надходитимуть від приватизації. Це означає, що Кабінет Міністрів фактично відмовився від ідеї повернення втрачених заощаджень.
Вісімнадцяте, уряд Януковича фактично ліквідував 57-у статтю Закону України про освіту. Проектом державного бюджету на 2007 рік суму з виплати заборгованості працівникам галузі освіти за статтею 57 зменшено в 4 рази.
Дев’ятнадцяте, вимогами щодо подання маси зайвих довідок практично анулюються виплати родинам одноразової допомоги при народженні дитини (8,5 тисяч гривень) та суттєво скорочується кількість родин, які мають право претендувати на такі виплати.
Двадцяте, уряд Януковича розвінчав також міф про інноваційно-інвестиційну спрямованість бюджету на 2007 рік: видатки, заплановані на наступний рік, приблизно такі само, як на поточний.
Натомість на обслуговування діяльності Кабінету Міністрів в бюджеті передбачено збільшення видатків на 46,9% порівняно з 2006 роком. А для фінансово-господарського департаменту секретаріату Кабінету Міністрів України запропоновано просто рекордно вражаючий приріст видатків у 8 разів — до 2 мільярдів гривень! Це на житло, їжу, літаки та інші зручності для урядовців.
Аналіз проекту державного бюджету на 2007 рік дозволяє зробити ряд висновків, що не лише характеризують головний фінансовий документ країни, а й оцінюють уряд Януковича і так звану
«Антикризову коаліцію» загалом.1. Кабінет міністрів, сформований
«антикризовою коаліцією», абсолютно не володіє ситуацією, що склалася в країні, неспроможний виконувати ті завдання, які стоять сьогодні перед суспільством.2. Нова влада не тільки не спроможна виконати свої численні передвиборчі обіцянки, а й не здатна забезпечити навіть той рівень соціальної політики, яка проводилася двома попередніми урядами.
3. Правляча коаліція Партії регіонів, Соціалістичної та Комуністичної партій запланувала реальне, масштабне зниження життєвого рівня громадян України.
Олег ЛЯШКО,народний депутат України від Блоку Юлії Тимошенко.