Втішно, коли проголошені вголос прогнози втілюються в життя. Погано, що йшлося про песимістичний сценарій для паливного ринку — тому «влучення в десятку» не радує. У минулому балансі я припустила, що в боротьбі за здешевлення бензину і «дизельки» уряду нічого не залишається, як обмежити максимальні ціни на світлі нафтопродукти. Говорила і про можливу реакцію «королів бензоколонок», які, замість того щоб змінювати цінники на заправках у бік зниження, узагалі відмовляться продавати бензин популярних марок. Так і сталося.

Після підписання протоколу наради у міністра палива та енергетики Юрія Бойка, згідно з яким весь минулий тиждень нафтотрейдери повинні були дотримуватися граничних цін на бензин А-95 — не вище 4,70 гривні за літр, а роздрібна планка для дизельного пального була встановлена на рівні 4,10 гривні, у Дніпропетровській області «горючка» взагалі зникла з продажу. Тамтешнім автолюбителям кілька днів дали пожити в минулому: коли заправитися можна винятково по талонах. Хоча там їх швидко скасували (з власниками АЗС «щиро поговорили»), почин підхопили «королі бензоколонок» у Житомирській і Херсонській областях.

Не потрібно бути великим експертом, щоб зрозуміти, що власники АЗС повстали проти позбавлення їх можливих суперприбутків і притримують пальне до кращих часів. Такий промовистий факт: якщо в Лондоні власник заправки заробляє, у перерахунку на українські гроші, 20 копійок на літрі, то в Києві — цілу гривню. Саме нині — час роздувати ціни. У багатьох господарствах ранні зернові зібрано, отже, у селян є гроші. А без «горючки» для посівної вони ніяк не обійдуться.

Там, де пальне ще не в дефіциті, ціни змінюються буквально на очах. Працює і така логіка: якщо уряд дозволив по 4,70, то навіщо продавати по 4,60? І солярка одразу підтяглася — до дозволених 4,10. Причому, що ближче до моря, то пальне дорожче. У Генічеську зафіксували український рекорд — 5,10 за 95-й. Крим теж був серед рекордсменів. Але в Раді міністрів також провели відповідну роботу з власниками АЗС і ціни одразу поповзли донизу. Вочевидь — подорожчання вдарить не лише по автолюбителях. Власники маршруток і таксі вже подумують про підвищення тарифів.

Про проведення урядом стабілізації цінників на заправках — окрема тема. Тут як у тому анекдоті: песиміст бачить напівпорожню склянку, а оптиміст — наполовину повну. У Кабміні з досвіду минулих років розуміють, що з нафтотрейдерами непросто, беззастережно вони не слухатимуться. Але і уряду, щоб зберегти своє реноме, необхідно повоювати за «правильні» ціни. Чи, хоча б, робити вигляд боротьби, щоб при цьому вовки були ситі. Є перевірений спосіб. Ціни злітають, але на це спочатку в Кабміні особливої уваги не звертають. Потім там беруться за голову (яке, мовляв, свавілля!) і кидаються їх стабілізувати. Але, зрозуміло, назад ціни вже не повертаються. У нинішній ситуації песиміст обов’язково згадає, що цінники на 95-й бензин стабілізують на позначці 4.70. Місяць назад було 4.10. До того ж уряд з бізнесменами, які контролюють нафтопродукти, завізують меморандум, такий собі мало до чого зобов’язуючий протокол про наміри. Такі документи зазвичай підписують легко, але з такою ж легкістю їх і порушують.

Ну а оптиміст може порадіти хоча б такій стабілізації, тим паче — нічого іншого не залишається, як вірити інформації, що бензину в Україні досить. А вище, заспокоюють нафтотрейдери, він уже не стрибне. Залишається вірити, що причина ажіотажу на ринку — зміна уряду, три зупинені нафтопереробні заводи і невеликі запаси на АЗС: власники очікували зниження світових цін. Нині бензину час дешевшати, відзначають трейдери. Мовляв, нафтокомпанії, які ділять між собою український ринок, активно запасаються пальним. В Одеський порт приходять танкери з Румунії і Нідерландів. Допомагає і Білорусь. Наприклад, один з найбільших гравців — «Укрнафта» — зробила запаси, яких вистачить до кінця року.

До речі, доки уряд схопився за світлі нафтопродукти, для автомобілістів готується ще один удар. Ціна на скраплений газ, який був альтернативою бензину і дизпальному, невблаганно наближається до бензинової. А отут ще російський «Газпром» з його намірами підвищити вартість природного газу для України в кілька разів. Якщо київські переговорники не відстоять свою позицію і намір «Газпрому» стане реальністю, це відчують усі споживачі. У тому числі населення, яке влада намагається заспокоїти умовляннями про те, що для збереження демократичних цін на «блакитне паливо» достатньо обсягів вітчизняного газовидобутку.

У цьому контексті варто нагадати важливу деталь: Господарський суд Києва зупинив дію постанови Національної комісії регулювання електроенергетики, відповідно до якої з 1 липня ціни на газ для населення підвищилися на 85 відсотків. Рішення це було прийнято за клопотанням Федерації профспілок України. Щоправда, рішення це не є постійним. Однак з 17 серпня і до остаточного рішення суперечки постанова про нові розцінки на «блакитне паливо» для населення не діятиме.