Добра новина прийшла у трудовий колектив Херсонського суднобудівного заводу. Після тривалого перебування у статусі кандидата на банкрутство підприємство, зрештою, гідно «випрямило» плечі. Господарський суд області закрив справу і зняв усі обмеження, що досі гальмували заводчан в успішному поступі вперед.

— Ця знаменна подія відкриває нам дорогу в світле майбутнє, — з неприхованим оптимізмом зауважує генеральний директор ХСЗ Василь ФедІн. —Комітет кредиторів, скориставшись наданими законодавством шляхами, обрав варіант мирової угоди. Розглянувши наші пропозиції, домовилися про повне виконання всіх інвестиційних зобов’язань перед кредиторами, головне з яких — виплата заборгованості. Угодою передбачено погасити всі борги рівними частинами протягом трьох років.

Безперечно, радість суднобудівників небезпідставна. Адже припинення провадження у справі про банкрутство означає два важливі моменти. Бо досі було так: знає замовник про потенціал херсонських суднобудівників, охочий розмістити замовлення, але, дізнавшись про банкрутство, відступає від намірів. Отож відтепер завод, по-перше, зможе вести розмову з банками про кредитування, без якого не лише цьому підприємству, а галузі загалом аж ніяк не обійтися. По-друге, і це певне, має вирішальне значення, на завод піде замовник. А він переважно закордонний: Росія, Туреччина, Голландія. До того ж попит має вся без винятку продукція: вантажні баржі, танкери, рефрижератори, а також різноманітний ремонт суден та їх реконструкція. До речі, ремонтні підрозділи вже нині працюють на стовідсотковій завантаженості — одночасно тут перебуває в роботі до 30 суден.

Проблем ще, звісно, вистачає. Серед них, зокрема, кадри. Завод забирає нині всіх випускників суднобудівного ліцею, але це замало — до кінця нинішнього року до 3,5 тисячі робітників необхідно набрати ще 500 пар робочих рук, а до кінця наступного — аж 1400! До речі, середня зарплата сягає майже півтори тисячі гривень. До того ж не в конверті, а легітимно. Делікатно, але все-таки просувається питання зі скороченням «невиробничих» кадрів — бо яке підприємство виживе, коли на одного виробничника припадає один «нахлібник»? Треба рівнятися на захід, де співвідношення робітників та «ітеерівців» — 75 на 25 відсотків.

Нині на заводі споруджують два паромні судна «Смат» та «Ферус» на замовлення норвезької компанії «Міклібуст прожект», що курсуватимуть на переправі між Росією та Туреччиною. Зводяться й два рефрижератори, укладено угоду і на третій. «Гроші липнуть до грошей», — жартують заводчани. Загалом до кінця року ХСЗ планує випустити продукції на 200 мільйонів гривень, тоді як торік — на 127 мільйонів.

У найближчі чотири-п’ять років завод перейде на завантаження саме суднобудівних потужностей, а це — одночасне зведення 11 суден. Уже сьогодні херсонські корабели за темпами розвитку посідають друге місце після «акули» галузі — миколаївського «Дамен шипярдс Океан».

Найближчим часом буде підписано контракт на спорудження 10 повнокомплектних суден для Німеччини. «Потрібен закон, який стимулював би повнокомплектне спорудження тим, що надавав би митні пільги при закупівлі комплектуючих, — зауважує гендиректор. —Отож тут сподіваємося на Верховну Раду...»