Детальний план з реформування міліцейського відомства МВС озвучить уже найближчим часом. Згідно з документом, правоохоронців очікуватиме низка нововведень. Серед головних — плани із «озброєння» міліціонерів планшетами та зменшення штату на 20 відсотків.

А поки що відомство анонсувало зміни в Державтоінспекції. Зокрема, в столиці створять нову службу, яка об’єднає ДАІ та патрульно-постову службу. Понад 4 тисячі охочих працювати в підрозділі уже подали заяви. Утім, про все по порядку.
У кожному секторі працює один екіпаж патрульної служби
Як повідомила днями на прес-конференції заступник міністра МВС Екатерина Згуладзе, нововведення в роботі департаменту передбачає декілька кроків. Основний із них — це створення патрульної поліції для забезпечення охорони правопорядку в населених пунктах. Власне, тестування цього пункту з 26 листопада уже розпочали в Хмельницькому.
У прес-службі ДАІ розповіли «Голосу України», що місто поділили на шість секторів. У кожному з них цілодобово працює один екіпаж. Туди входить один працівник ДАІ і двоє — з патрульно-постової служби. Вони першими прибувають на місце події — це можуть бути побутові конфлікти, хуліганство тощо. Вартові доріг розбираються по суті й викликають слідчо-оперативну групу.
— Якщо унаслідок ДТП ніхто не травмований, екіпаж оформляє протокол про скоєння аварії, — розповідає інспектор сектору взаємодії із громадськістю управління ДАІ у Хмельницькій області Андрій Лужняк. — Якщо ДТП із травмованими, правоохоронці забезпечують порядок і організацію дорожнього руху до прибуття слідчо-оперативної групи. Також екіпаж може зупиняти водіїв, які порушують правила дорожнього руху.
Усі міліцейські автомобілі обладнані GPS-навігаторами. Диспетчер бачить їх переміщення і в разі необхідності може направити допомогу. Крім того, учасники експерименту нині паралельно з роботою проходять і навчання.
Викличеш без потреби ДАІ — заплатиш штраф
Поки що це лише пропозиція. Та не виключено, що по завершенні експерименту вона може стати загальною практикою. У такий спосіб правоохоронці та страховики хочуть привчити водіїв користуватися європротоколами при оформленні ДТП.
Насправді така можливість вже давно передбачена. Європротокол надав право водіям, які потрапили у ДТП без тяжких наслідків, самостійно вирішити, чи потрібен їм працівник ДАІ для оформлення документів. Заповнити всі необхідні папери, які потім будуть представлені в страхову компанію для відшкодування збитків, вони можуть і без нього. Та якщо водії наполягають на присутності інспектора ДАІ, останній не може їм відмовити.
Ідея такого правила проста й зрозуміла: правоохоронців не варто відволікати без нагальної потреби. Особливо актуальною вона стає тепер, коли на нову службу покладаються додаткові завдання. Адже спільний патруль стежить не тільки за порядком на дорогах, а й одночасно за дотриманням правопорядку на вулицях населених пунктів. Однак норми закону існують, а тим часом інспектори ніяк не можуть відірватись від бюрократичної писанини.
Хоча вже в перші тижні експерименту в Хмельницькому із спільного патрулювання стало зрозумілим, що часу на оформлення паперів у правоохоронців стає дедалі менше. Але вони змушені це робити, бо не мають права відмовляти водіям. 
Майже за чотири роки існування стандартів європротоколу користуватися ним вітчизняні автомобілісти не надто поспішають. Чому так, спробували розібратися працівники міліції та керівники страхових компаній міста, які нещодавно провели спільний круглий стіл.
Начальник відділу нормативно-правового забезпечення департаменту ДАІ МВС України Василь Брянцев навів таку статистику:
— Минулого року в Україні було зареєстровано понад 191 тисячу ДТП, з яких лише трохи більше 30 тисяч — з потерпілими. Тобто, понад половину з усіх автопригод підпадають під категорію таких, які можна було оформляти із застосуванням європротоколу. Однак тих, хто ним скористався, значно менше.
Доповнила ці цифри керівник одного з департаментів Мототранспортного страхового бюро України Олена Машаро:
— Зараз менш як у восьми відсотках випадків дрібних ДТП без потерпілих водії фіксують подію самостійно за допомогою європротоколу та без виклику працівників ДАІ. Для порівняння, у Європі ця цифра сягає дев’яноста відсотків. Це не тільки економить час, а й пришвидшує виплату страховки, адже в такому випадку не потрібно чекати рішення суду. Та все ж більшість українських водіїв «перестраховуються» і викликають на місце автоінспекторів.
Чому? Абсолютна більшість просто боїться неправильно заповнити протокол, а в результаті — втратити страхові виплати. Інші — не впевнені в оцінці заподіяних збитків.
Однак, як зазначають фахівці, з подібною ситуацією стикались у багатьох країнах, де запроваджувався європротокол. З часом її вдавалося долати. І при цьому не відкидались і доволі жорсткі методи, які, не виключено, можуть бути запроваджені і в Україні. Зокрема, це можуть бути навіть штрафні санкції для учасників ДТП у разі, якщо вони для фіксації незначної автопригоди, яка підлягає оформленню за європротоколом, викликатимуть правоохоронців. Та перш, ніж це могло б статися, мали би бути внесені відповідні зміни до законодавства. Бо зараз такі штрафи просто неможливі.
Про перші результати експерименту поки що говорити зарано, однак у Хмельницькому переконані, що реформа повинна пройти успішно, оскільки здійснюється вона за європейським зразком.
Аналогічний принцип роботи запроваджують у Києві
Охочі працювати в патрульній поліції активно подають заяви (де потрібно вказати паспортні дані, професію та про  наявність досвіду роботи в правоохоронних органах). Як зазначив глава МВС: «Наразі зареєструвалося понад 4 тисячі охочих. Претендентів на службу відбиратимуть на конкурсній основі до 6 лютого 2015 року. Основні вимоги до кандидатів: вік від 21 до 35 років, повна загальна середня або вища освіта, наявність посвідчення водія категорії В, відсутність судимості, вільне володіння українською мовою. Цього літа в Києві, а потім у інших містах нова служба замінить ДАІ. Працівники отримуватимуть зарплату у 6—8 тисяч гривень на місяць». 
За дорожньою поліцією планують залишити патрулювання автострад державного значення. Також запровадять фото- і відеофіксації порушень ПДР. Це повинно сприяти подоланню корупції в лавах інспекторів.
Ще один важливий пункт реформи — ДАІ перестане відповідати за видачу водійських посвідчень, реєстрацію та перереєстрацію автомобілів. Який вигляд це матиме на практиці, поки що невідомо. Наразі планується, що видавати права будуть самі ж автошколи. Адже нині учні складають спочатку там іспит, а потім його ще й дублюють у ДАІ і тільки після цього отримують документ.
У прес-службі столичної ДАІ стверджують: водійські посвідчення видаватимуть після складання іспиту в автошколі, однак ці заклади нестимуть відповідальність за своїх випускників і навіть можуть бути позбавлені ліцензії, якщо їхні водії грубо й систематично порушуватимуть правила.
Для реєстрації і перереєстрації автомобілів планують створити єдині центри адміністративних послуг, щось на зразок «прозорих офісів». Можливо, вони створюватимуться на базі МРЕВ. Більш детально про ці нововведення читайте в наступних номерах газети.
Олександр Пекний, Ірина Козак.
Фото надано департаментом ДАІ МВС України.
Хмельницьким інспекторам ДАІ дають останні настанови перед виїздом на маршрут.
 
Європротоколом можна скористатися за умов: відсутні травмовані (загиблі) люди; водії-учасники ДТП мають поліси автоцивільної відповідальності; згода водіїв транспортних засобів, учасників ДТП, щодо її обставин; у водіїв відсутні ознаки алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння.