Ранкове і денне засідання 27 липня

Голова Комітету з питань бюджету Микола Азаров запропонував Верховній Раді визнати роботу Кабінету Міністрів стосовно виконання Закону України «Про державний бюджет на 2005 рік» незадовільною й не затверджувати звіт уряду про виконання цього закону. Крім того, в запропонованій постанові міститься рекомендація Генеральній прокуратурі до першого листопада вивчити матеріали про виконання державного бюджету, подані Рахунковою палатою, та в разі виявлення порушень вирішити питання про притягнення винних осіб до відповідальності.

М. Азаров, оцінюючи виконання бюджету в 2005 році, зазначив, що не було виконано жодного з основних макропоказників економіки.

Зокрема, за словами М. Азарова, реальне зростання валового внутрішнього продукту за 2005 рік при прогнозі 8,2 відсотка становило лише 2,6 відсотка, середньорічний курс гривні до долара США при прогнозі 5,29 грн./долар США становив 5,12 гривні. «Це свідчить про відсутність професіональності та системності в макроекономічному прогнозуванні та вкрай негативний вплив на бюджетне планування», — заявив голова комітету. Він також наголосив, що виконання доходів загального фонду державного бюджету має фіскальну природу. «Тільки завдяки збільшенню фіскальних відрахувань підприємств державного сектора доходи загального фонду зросли на 3,4 мільярда гривень», — сказав він.

Водночас минулого року зросла заборгованість з невідшкодованих сум податку на додану вартість з бюджету: станом на перше січня 2006 року податковий борг становив 9,4 мільярда гривень. Також М. Азаров звернув увагу, що протягом 2005 року з державного бюджету було надано трансфертів місцевим бюджетам на суму 23,4 мільярда гривень, що поновило 91,2 відсотка призначень, тоді як субвенції державного бюджету проведені в обсязі 8,9 мільярда гривень, або 72,4 відсотка до уточненого плану.

З такою оцінкою звіту уряду про виконання державного бюджету у 2005 році погодився 241 народний депутат. Після цього Верховна Рада 236 голосами ухвалила Постанову «Про основні напрями бюджетної політики на 2007 рік». Як зазначив голова Комітету Верховної Ради з питань бюджету Микола Азаров, доопрацьований проект постанови враховує пропозиції народних депутатів стосовно збереження на 2007 рік статусу бюджетних установ для вищих навчальних закладів, доповнення переліку захищених статей бюджету видатками на розселення та облаштування депортованих кримських татар, сприяння розвитку системи медичного забезпечення громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, передбачення на наступний рік переліку головних розпорядників коштів державного бюджету в основному таким, який встановлено на 2006 рік. Крім того, бюджетний комітет наполягає на відновленні діяльності ефективних інвестиційних та інноваційних проектів зі збереженням режиму оподаткування, який діяв до першого квітня 2005 року. Щоправда, в. о. міністра фінансів Віктор Пинзеник у зв’язку з цим зазначив, що у такий спосіб буде відновлено тіньові схеми, внаслідок чого бюджет втратить щонайменше 12 мільярдів гривень. Також Верховна Рада розглянула зміни до Закону «Про місцеве самоврядування в Україні», які покликані врегулювати порядок висловлення обласною чи районною радою недовіри голові відповідної місцевої державної адміністрації.

Перед тим парламент заслухав звіт Кабінету Міністрів про виконання державного бюджету України в 2005 році. Доповідач, в. о. міністра фінансів Віктор Пинзеник, насамперед наголосив, що минулорічний бюджет був одним із найскладніших в історії України. Зокрема, у затвердженому бюджеті було закладено лише шість мільярдів гривень на виплату пенсій, тоді як реальна потреба в коштах становила 16 мільярдів. Саме тому на початку 2005 року бюджет було збільшено на 32 відсотки, або на 20 мільярдів гривень. Також В. Пинзеник зазначив, що порівняно з 2004 роком майже вдвічі зросли надходження від податку на додану вартість, що стало наслідком ліквідації пільг та тіньових схем перерозподілу коштів.

Голова Рахункової палати Валентин Симоненко зазначив, що виконання доходної частини загального фонду державного бюджету стало можливим лише завдяки збільшенню фіскального навантаження на економіку, що призвело до сповільнення темпів її зростання. За даними палати, доходи загального фонду державного бюджету забезпечено в основному завдяки перевиконанню показників з податку на додану вартість (на 1,6 мільярда гривень), податку на прибуток підприємств (на 1,3 мільярда гривень), від штрафних санкцій (на 0,4 мільярда гривень). «Бюджетна політика 2005 року — це політика ліквідації реального сектора економіки», — заявив він.

Парламент ухвалив постанову «Про календарний план роботи другої сесії Верховної Ради п’ятого скликання». Як зазначив голова Комітету з питань Регламенту, депутатської етики та забезпечення діяльності Верховної Ради Олександр Єфремов, відповідно до вимог частини першої статті 83 Конституції України, пленарні засідання другої сесії Верховної Ради п’ятого скликання мають розпочатися п’ятого вересня 2006 року. Закінчення роботи сесії заплановано на 12 січня 2007 року. За цей час Верховна Рада у пленарному режимі працюватиме 10 тижнів, п’ять тижнів народні депутати працюватимуть у комітетах та фракціях і матимуть чотири тижні для роботи з виборцями. Крім того, планується провести п’ять днів уряду у Верховній Раді.

Наступна ухвалена постанова — «Про порядок висвітлення роботи Верховної Ради України п’ятого скликання». Ухвалена 307 голосами постанова зокрема передбачає, що Національна радіокомпанія України має здійснювати трансляцію пленарних засідань Верховної Ради та парламентських слухань у прямому ефірі.

Сергій ЛАВРЕНЮК.

Висхідна динаміка

За перше півріччя приріст ВВП, за підрахунками Держкомстату, становив 5 відсотків (за шість місяців минулого року — 4,1). Це загальний підсумок роботи уряду Юрія Єханурова, про яку він звітував у Києві громадськості.

Зокрема, приріст обсягів промислової продукції — 3,6 відсотка (за шість місяців минулого року — 5 відсотків). Посівну провели за графіком, а зернозбиральна кампанія проходить за оптимістичним сценарієм. Про тенденції. Динаміка економічного зростання у першому півріччі нарешті одержала висхідний, а не знижувальний тренд, а зростання суспільних доходів стимулювала неабиякою мірою активізація внутрішнього попиту. Частка оплати праці в структурі ВВП у першому кварталі сягнула рекордної висоти —49,6 відсотка.

Індекс споживчих цін — 2,9 проти 6,4 відсотка за аналогічний період минулого року. Облікова ставка за цей період знизилися з 9,5 до 8,5 відсотка. Середні ставки за кредитами у національній валюті зменшилися з 16,4 до 15,5 відсотка річних. Довгострокові кредити зросли на 29,9 відсотка, їх питома вага у кредитних портфелях комбанків нині становить 56,2 відсотка.

Попри нагнітання внутрішніх і зовнішніх викликів — від технологічної відсталості багатьох галузей промисловості та зростання цін на природний газ до форс-мажорних обставин у житлово-комунальному секторі взимку, уряд, на думку Юрія Єханурова, гідно пройшов цей шлях, створивши всі умови для того, щоб довести динаміку економічного зростання за результатами дев’яти місяців до 7 відсотків.

Мало того. За словами Юрія Єханурова, вони залишають наступникам «набагато більше, ніж записку с побажаннями успіху». Вони залишають стратегію розвитку, реалізація якої, на їхню думку, дозволить дістатися до 2012 року амбіційної мети — подвоєння національного ВВП.

Сергій МИКОЛАЄВ.

Непідйомний тягар цін

Звернення до Кабінету Міністрів України, Верховної Ради України, ухвалене на сесії Щорської міської ради Чернігівської області 29 червня 2006 року

Кабінет Міністрів України останнім часом прийняв низку рішень, які різко погіршують життєвий рівень міського населення.

З 1 травня 2006 року підвищилися ціни на електроенергію та газ, а з 1 липня прийнято рішення підвищити тарифи на газ іще на 85%. Підвищуються ціни на транспортні послуги та бензин, відповідно відбувається різкий стрибок тарифів на теплову енергію і комунальні послуги, що непідйомним тягарем ляже на плечі людей.

На тлі зростання цін Кабінетом Міністрів не було вжито додаткових заходів для соціального захисту населення, не запроваджено концепцію диференційованих тарифів. Цим самим уряд порушує конституційне право громадян України на їх достатній життєвий рівень, а Верховна Рада України ще й досі у такий критичний для країни момент не приступила до нормальної роботи й відповідно не реагує на порушення прав людей.

Виходячи з вищевикладеного, депутати Щорської міської ради наполягають на тому, щоб Кабінет Міністрів України відмінив свої рішення про підвищення тарифів на електроенергію, газ тощо до вжиття додаткових заходів із соціального захисту населення, а Верховна Рада — вжила відповідних заходів із захисту соціальних прав населення України.

Прийнято одноголосно.