У 2000 році у Вінниці започаткували шкільну програму превентивної освіти
«Корисні звички» та «Цікаво про корисне» для учнів початкової школи. Поясню: превентивна освіта — це навчання попередженню негатива. Досвід підхопили вчителі восьми регіонів.І ось цю методику (нарешті!), за сприяння Головного управління освіти і науки КМДА, почали опановувати у столиці.
Уже три групи вчителів початкових класів, шкільних психологів та соціальних педагогів безплатно закінчили курси і отримали відповідний сертифікат.
Я — одна із учасників третього семінару, який тривав шість днів.
Ми отримали теоретичні знання, які одразу закріпили на практиці. Кожен із нас побував і в ролі вчителя, і в ролі учня. Практично ми навчилися використовувати інтерактивні методи, давали відкриті уроки.
Більшу частину класичного уроку, скажімо, займає монолог учителя (розповідає, пояснює) і пасивне сприйняття матеріалу дітьми.
А превентивна освіта передбачає передусім діалог, під час якого школярі беруть активну участь в обговоренні тієї чи іншої теми і наприкінці роблять висновки. Отже, вони вільно висловлюють свою думку (кожна думка є правильною і має право на існування). Урок проходить за безоціночним принципом та з позитивним настроєм.
У наступному навчальному році я зможу ці знання передати дітям свого класу, проводячи факультативні заняття за темами
«Корисні звички» та «Цікаво про корисне».Впевнена, жодна адміністрація школи не буде проти того, щоб, починаючи з початкових класів, формувати в учнів поняття
«корисні звички», закладати неприязнь до шкідливих (паління, вживання алкоголю, наркотиків тощо).Ольга СОЛОМОНЮК,учитель-методист гімназії східних мов №1, науковий кореспондент Інституту педагогіки АПН України.
Київ.