Поки цей матеріал готувався до друку, надійшло повідомлення відділу зовнішніх інформаційних комунікацій «Енергоатома», котре багато що пояснює мені, його авторові, і, гадаю, вам, читачі. З’ясовується, тільки тепер атомна енергогенеруюча компанія виконала всі умови Європейського банку реконструкції і розвитку й Євроатома для набрання чинності кредитом на підвищення безпеки й модернізації енергоблока № 2 Хмельницької (до речі, під’єднаного до енергосистеми країни 7 серпня 2004 року) і вже згаданого вище четвертого енергоблока Рівненської АЕС.

Довідково. Кредитні та гарантійні угоди про фінансування програм підвищення безпеки і модернізації нових блоків АЕС між Україною, ЄБРР та Євроатомом були підписані ще 29 липня 2004 року. Загальний обсяг кредиту — 125 мільйонів доларів США. Тільки 7 вересня 2005 року Верховна Рада України ратифікувала відповідні гарантійні угоди. Але для того, щоб вони набрали чинності, НАЕК «Енергоатом» мала виконати дев’ять умов, поставлених перед нею.

Отже, за кошти кредиту на кожному з названих блоків протягом перших трьох планових зупинок має бути виконано 70 заходів, спрямованих на підвищення їх безпеки й модернізацію. І тоді ці блоки будуть повною мірою відповідати міжнародним вимогам, що висуваються до аналогічних ядерних установок. І після цього «виробництво «екологічно чистої» електроенергії на цих енергоблоках дасть змогу «Енергоатому» експортувати свою продукцію до країн Євросоюзу».

Ось для чого, виявляється, ми поспішно вводили ці два енергоблоки! А тепер давайте запитаємо самі себе: а хіба можна відправити в політ технічно недосконалий, з низьким рівнем безпеки літак, випустити на залізничну магістраль недовершений локомотив або на дорогу автомобіль? То чому ж ми спочатку здійснюємо енергетичний пуск складних ядерних установок, а потім «дотягуємо» їх до належного рівня безпеки?

Звичайно, в атомників знайдуться з цього приводу свої аргументи і докази. Але, ні, даруйте, щось тут не так...

Ще раз до речі. У довідці про підсумки роботи РАЕС за червень відділ комунікацій «Енергоатома» повідомив, що в роботі цього місяця перебували всі чотири енергоблоки... Хоч, окрім ремонту статорів на 3-му і 4-му енергоблоках, майже 40 днів триває капітальний ремонт 1-го блока цієї станції. Сподіваюся, коментарі тут зайві.