Протягом двох останніх місяців у структурах Державної митної служби відбулися серйозні кадрові зміни. Проведено понад 400 кадрових змін у складі керівників різних рівнів. Усе це — лише видима частина кардинальних перетворень, що здійснюються на митниці новим керівництвом. Про інші шляхи розв’язання кадрових проблем та боротьбі з корупцією ми говорили із заступником міністра доходів і зборів, керівником митниці Віталієм НАУМЕНКОМ (на знімку).
— Віталію Петровичу, проблема корупції в органах державної влади, зокрема, і в митній службі, не є новою. Як ви вважаєте, на що треба звернути увагу задля зменшення рівня корупції та подолання загалом цього всеохоплюючого руйнуючого явища у суспільстві та і на державній службі — зокрема?
— Так, не можу з вами не погодитися, на даний час корупцією в тій чи інший мірі уражено всі гілки влади, адже її коріння сягає глибоко в історію. Корупція руйнує нашу державність, гальмує модернізацію та розвиток національної економіки, знижує рівень життя громадян. А митниця, як один з органів державної влади, віддзеркалює реальний стан та розвиток процесів у державі.
Разом з тим, корупція є явищем соціальним. Без виваженого добору кадрів неможливо виконати поставлені перед митною службою завдання.
— Які аспекти у проведенні кадрової політики, на ваш погляд, є найпроблемніші?
— За останні чотири роки кількість посадових осіб митних органів України скоротилась майже удвічі: з
18 210 осіб у 2010 році до 10 973 на сьогодні. Відверто скажу: не завжди скорочення штату було виправдано, бо комплектування митних підрозділів впливає на якість та оперативність здійснення митних процедур. Фактично втрачено половину кадрового потенціалу митниць, до того ж понад 50 відсотків звільнених за скороченням співробітників відпрацювали в митних органах більш як десять років. Тому головна проблема сьогодні полягає у відсутності достатньої кількості кваліфікованих та досвідчених кадрів.
Зрозуміло, що швидка заміна кадрового складу є неможливою, адже митна справа ґрунтується на доволі складній та великій за обсягом нормативній базі. І «робота з конвеєра» тут неможлива. Кожна посадова особа митної служби у межах своїх повноважень приймає рішення щодо здійснення митного контролю та митного оформлення. Кожне її рішення має бути законним, фаховим та неупередженим.
Ще раз підкреслю, що кадрова політика вимагає виваженості як на центральному, так і на регіональному рівнях.
— То як ви збираєтеся оновлювати штат?
— Насамперед ми повинні конструктивно співпрацювати з Академією митної служби України, яка на даний час у підпорядкуванні Міністерства освіти і науки України. Цей виш понад 15 років здійснює підготовку фахівців у галузі митної справи. Академія дає ґрунтовну підготовку з іноземних мов, орієнтовану на безпосереднє спілкування та засвоєння професійної лексики.
Крім того, саме тут відбувається формування світогляду, морально-етичних та дисциплінарних норм поведінки майбутніх митників, що є важливим з точки зору запобігання корупції, формування позитивного іміджу української держави у світі.
Ми плануємо орієнтуватися на попередній відбір найуспішніших студентів, починаючи з третього-четвертого курсів. На майбутніх фахівців ми звертаємо увагу під час проходження різних видів практик, захисту дипломних робіт тощо. Також плануємо запровадити на системній основі проходження стажування студентами старших курсів Академії на конкретних посадах у митницях.
Оскільки прийом на державну службу чітко регулюється чинним законодавством і здійснюється на конкурсній основі, така робота дає змогу залучати до участі у конкурсі найпідготовленіших випускників.
— Тобто ви проводитимете конкурси для випускників Академії митної служби України?
— Законом «Про державну службу» передбачено рівні умови участі у конкурсі на заміщення вакантних посад у державних органах для осіб, які здобули відповідну освіту і професійну підготовку. Тому кожен громадянин, у тому числі і випускник Академії, має право подати документи до конкурсної комісії.
— Так, до вас на роботу прийдуть молоді фахівці. Утім будь-яка корпоративна культура, професійно-етичні стандарти мають передаватися молодому поколінню безпосередньо, з покоління в покоління?
— Оновлення кадрового потенціалу не варто розуміти лише у «фізичному» плані, тобто як заміну старих працівників новими. Розглядаючи цю проблему, треба зважати на те, що більшу результативність та ефективність у роботі покажуть фахівці митної справи з незаплямованою репутацією. На щастя, в митній службі багато досвідчених та принципових працівників, які здатні стати центром оновлення митної служби.
Ці фахівці призначатимуться наставниками, які допомагатимуть їм у професійному навчанні, вирішенні проблемних ситуацій та відпрацюванні практичних навичок. Тобто у професійних справах наставник має бути завжди поруч. Тому нашим завданням на даний час є викорінення формалізму з інституту наставництва в митній службі.
— Ви вже інформували громадськість про кадрові зміни в керівництві митниць. Можна вважати це питання розв’язаним?
— Звичайно, ні. Ми тримаємо під пильною увагою діяльність тимчасово виконуючих керівників митниць, які не тільки підвищують ефективність роботи підпорядкованих митниць, а й добирають на посади керівників структурних підрозділів (від митного поста до сектору чи зміни) осіб, які мають належний рівень професійних знань та доброчесності.
— З ваших слів зрозуміло, що основний акцент у боротьбі з корупцією треба ставити все-таки на профілактичній роботі з кадрами, адже будь-яке негативне явище завжди краще попередити, ніж ліквідувати його наслідки. Які заходи ви плануєте запровадити та реалізувати найближчим часом?
— Хочу щоб усі зрозуміли, що наше першочергове завдання — це формування у професійному середовищі нетерпимості до корупційних проявів. Найближчим часом ми плануємо розробити спеціальний навчальний курс для посадових осіб митниць з питань запобігання та протидії корупції, удосконалення змісту програм підвищення кваліфікації.
Корисним є вивчення та запровадження, з урахуванням національного законодавства, міжнародного досвіду боротьби з корупцією. Ми щиро вдячні нашим постійним партнерам — Місії Європейського Союзу з прикордонної допомоги Молдові та Україні (EUBAM) за надану методичну та практичну допомогу у цьому напрямі.
Одним з дієвих заходів буде створення електронного посібника з цієї тематики, спрямованого на виховання поваги до Закону та формування високих стандартів доброчесної поведінки митників. Розміщення такого навчального посібника у мережі Інтернет та у відомчій корпоративній мережі допоможе кожній посадовій особі засвоїти цей навчальний курс. Це лише декілька напрямів, у яких ми працюємо задля досягнення поставленої мети.
— Зрозуміло, що лише своїми зусиллями подолати таке всеохоплююче явище, як корупція, неможливо. Які додаткові джерела або інститути допомагатимуть вам у цьому процесі?
— Певна річ, що в такому складному процесі не просто важлива, а й конче необхідна підтримка з боку держави та громадянського суспільства.
Вважаю, що лише держава може сприяти усталенню правових норм у галузі запобігання та протидії корупції, забезпеченню рівності усіх перед законом та невідворотності юридичної відповідальності за вчинення корупційних правопорушень. Крім того, як свідчить міжнародний досвід подолання корупції, важливу роль відіграє забезпечення державою належного рівня оплати праці, правового та соціального захисту посадових осіб митної служби.
Інститути громадянського суспільства також повинні підтримувати дії влади та керівництва митної служби у боротьбі з корупцією. Їх позиція, як і позиція кожного громадянина, має бути послідовною та відображатись, у тому числі, й у свідомому утриманні від надання незаконної винагороди посадовим особам. Вкрай важливим є також негайне інформування керівництва митного органу про випадки порушення посадовими особами чинного законодавства, у тому числі антикорупційного.
І, безумовно, важливе значення має конструктивна співпраця з усіма правоохоронними органами у подоланні корупції на основі законності, патріотизму та відданості державі.
— Одне із завдань, яке вам поставив Прем’єр-міністр під час призначення на посаду, — забезпечити стабільність роботи митниці. Чи вдається вам його виконувати? Як впливає на динаміку надходжень до держбюджету митних платежів дестабілізація ситуації на сході країни?
— Дестабілізація на сході України істотно не відбилася на економічних показниках у роботі Східної та Луганської митниць, які, попри важку ситуацію в роботі пунктів пропуску на кордоні з Російською Федерацією, періодичне захоплення митних постів і адміністративних будівель, забезпечили безперервну роботу і надходження митних платежів до держбюджету.
Обидві митниці збільшили, порівняно з 2013-м, надходження і у квітні цього року. Наприклад, в травні надходження від Східної митниці зросли на 19,6, Луганської — на 44,2 відсотка.
— А яка ситуація щодо надходжень від митниці загалом?
— За період з початку 2014-го митними органами перераховано до держбюджету країни 34 млрд. 294 млн. гривень. При доведеному Міністерством фінансів України плановому показнику 34 млрд. 4 млн. гривень його виконано на 100,9 відсотка, понад план митними органами забезпечено 290 млн. гривень.
Показники могли б бути набагато кращі й вищі, якби не існувала з минулих років і діяла до середини березня корупційна схема ввезення нафтопродуктів, викоренивши яку в березні було додатково отримано до держбюджету 733 млн. гривень, а в квітні — 1 млрд. 431 млн. гривень.
З огляду на це держбюджет недоотримав з початку року 3,5 млрд. гривень митних платежів.
— Нещодавно уряд схвалив зміни до Податкового кодексу України. Які з них найбільш позитивно вплинули на надходження митних платежів?
— Урядом були ініційовані зміни до Податкового кодексу України, якими було запроваджено ставку 7 відсотків на ліки та вироби медичного призначення, скасовано утилізаційний збір з імпортних транспортних засобів та акцизний податок з автомобілів, які переобладнуються на території України.
Завдяки цим змінам держбюджет поповнився сотнями мільйонів гривень.
Записав Сергій МИКОЛАЄВ.